ELS REIS TAMBÉ HAN PASSAT PER L’AULA D’EDUCACIÓ ESPECIAL!
Aquest any els reis també han passat per la nostra aula! Ens han deixat diversos jocs com el pictoparaules, el pescapeixos, el sudoku, les paraules encadenades i el què soc jo? Així podrem continuar jugant i aprenent alhora!
Els nens i les nenes no juguen per aprendre, però de manera més o menys conscient, aprenen jugant. El joc és un dels aspectes protagonistes de la vida del nen/a, ja que és els que ocupa gran part del seu temps, i quan no, estan pensant quan ho podran fer. Als nens els agrada jugar i divertir-se, pel qual hauríem d’utilitzar els jocs i adaptar-los a l’aprenentatge. S’aprèn realment del que a un li motiva, i on els nens troben el seu entorn natural i motivador és en el joc.
El joc infantil facilitat un bon creixement de la criatura i que adquireix coneixement de manera esglaonada. El joc és la nostra manera innata de conèixer el món i d’aprendre. Ho portem de sèrie, igual que la curiositat, impulsora de l’atenció i de l’aprenentatge. És important aprofitar aquesta naturalesa curiosa dels infants per, a través de l’experimentació, acompanyar-los en el procés d’ensenyament- aprenentatge, de descoberta del món que els envolta i de les emocions.
RAONS PER APRENDRE JUGANT
-
EL JOC PERMET ACCEPTAR I APRENDRE DELS NOSTRES ERRORS: Els infants podran fracassar i alhora aprendre en un ambient segur sense tenir por a les repercussions. Els errors es cometen a la dinàmica del joc.
-
ASSIMILACIÓ DELS CONCEPTES TEÒRICS: A través del joc l’alumne adquirirà i interioritzarà els coneixements apresos de forma teòrica.
-
DESENVOLUPAMENT COGNITIU: S’estimula l’atenció, la memòria, la imaginació, la creativitat i el raonament lògic.
-
DESENVOLUPAMENT AFECTIU: Es fomenten les habilitats socials i de resolució de conflictes. Augmenta la motivació, la responsabilitat i disminueix la vergonya del nen.
-
EL JOC PROPORCIONA PLAER I FELICITAT: Les xarxes neuronals de l’aprenentatge s’activen quan la persona està contenta i relaxada.
EL REFORÇ DEL VINCLE
El joc es pot estimular de moltes i diverses maneres:
- APROFITAR LES OCASIONS per cantar, llegir contes, jugar, ballar i així reforçar vincles. Proposar jocs d’imitació on hagin de repetir paraules senzilles (joc dels dits, ralet- ralet…) per estimular-ne el llenguatge. Deixar experimentar amb diferents textures i materials (manipular materials com fang, farina… o caminar descalç per la sorra, gespa), així es fomenta el desenvolupament de la imaginació, la creativitat i l’interès per coses noves.
- TROBAR ESPAIS PERQUÈ JUGUIN I ES RELACIONIN amb altres nens, afavorint la socialització. Ensenyar a compartir, és un pas per aprendre a conviure i a créixer de manera saludable.
- OFERIR JOGUINES SENZILLES per permetre un joc més imaginatiu i no tan dirigit. Oferir jocs i joguines sense estereotips de gènere: nines, cotxes, cuinetes, i sense promoure conductes violentes.
- DOSIFICAR LES JOGUINES, l’excés pot produir desinterès i promoure que no ho valorin prou. Implicar-los a recollir les joguines, així s’inicien en la corresponsabilitat. Evitar les pantalles (mòbils, TV, tauletes) a menors de 2 anys, i posteriorment valorar el contingut i el temps d’utilització.
Jugant amb els nostres fills, o amb el nostre alumnat, afavorim el vincle, i cal recordar com és d’important l’emoció per a l’aprenentatge i la memòria. Jugant generem espais d’autoconeixement, de regulació i de compartir. Fem que el joc, facilitador d’aprenentatges significatius i desenvolupament social, ens acompanyi sempre. Juguem, ens ho passem bé i aprenem compartint.
“El joc és la millor eina que tenim els pares per formar i crear la personalitat dels nostres fills”