RECULL D’APPS I PLATAFORMES

Recull d’algunes apps i plataformes útils per aplicar a l’escola:

  • Edmodo: entorn d’aprenentatge
  • Drive: plataforma d’organització, creació i emmagatzematge de diferents documents
  • Padlet: posters digitals
  • Optimot: consultes língüitiques
  • Bubble us: mapes conceptuals
  • Cmaap tools: mapes conceptuals
  • Timetoast: línies del temps
  • Glogster: posters digital
  • Vocaroo: podcast, graba veus
  • Blogger: blog
  • Kahoot: preguntes i qüestionaris de una forma divertida
  • Freemind: esquemes i resums
  • Jimdo: crear pàgines web
  • Rezise picture: per reduir o augmentar el tamany de les teves fotos
  • EDpuzzle: ordenar les teves idees
  • Animaps web: geolocalitzador
  • Additio: per portar programació, control d’alumnes
  • Classdojo: permet gestionar el comportament dels alumnes
  • Clickedu: plataforma de gestió acadèmica
  • Vivavideo/ Magisto/ PowerDirector/Adobe Clip: edició de vídeo
  • Altres: youtube, twitter, xtecbloc, toolbox, …

Aplicació del vídeo educatiu

 

Mur de fraccions

 

Inicialment havia utilitzat l’app Magisto per fer una prova del que seria el meu vídeo. Em va resultar bastant fàcil inserir les fotografies i crear el vídeo. Una mica més complicat va ser inserir un text, sobretot en el moment que volia, i escollir entre les variades opcions que oferia. Però resulta que en el moment de muntar el vídeo definitiu i afegir més de 5 imatges em deia que havia de pagar i no vaig saber com ensortir-me, així que vaig canviar d’app i em vaig descarregar ViVaVideo.

Una vegada descarregada aquesta app accedeixes al menú principal, t’has de posar a “edit” i seleccionar les fotografies amb les quals vols fer el vídeo i automàticament t’ho crea. Llavors  el pots retocar amb diferents opcions i es queda guardat al menú en l’apartat de “my studio”.

Per retocar el vídeo surten tres opcions a sota del mateix: theme, music i edit. Primer, vaig fer servir “l’edit”, on tens la possibilitat d’afegir text, filtres, vinyetes amb efectes, música, veu amb el micro o diferents sons, transicions, afegir imatges i el resum de tot.

En l’edició podies canviar d’ordre de les imatges i afegir o treure les que no volies.

Quan he acabat el vídeo he anat a “music” i fàcilment  he afegit la que més m’ha agradat.

Per altra banda, en “theme” no he afegit res.

Una vegada acabat ho pots compartir o guardar-ho en diferents plataformes. Jo he fet servir el Drive per guardar-ho i després he compartit el vídeo en el facebook de xtec.

L’aplicació en general, quan t’habitues, no és gaire difícil. He trobat a faltar o almenys jo no he sabut trobar, tasques senzilles com: girar fotografies i posar més temps a cada imatge. El que m’ha resultat més difícil ha sigut: afegir el text, així com el temps que volia que estigues (no gaire intuïtiu), he hagut de provar-ho moltes vegades fins que he pogut fer-ho com jo volia. Per últim, afegir que totes les paraules estaven en anglès i he hagut de traduir tot allò que no entenia per poder aclarir-me.

 

Vídeo mur de fraccions

INTRODUCCIÓ DELS TICS EN EL TREBALL EN GRUP

L’activitat es va dur a terme en l’àrea de medi social i natural a cinquè de primària durant el primer trimestre del curs. És una activitat pensada per introduir les noves tecnologies en el treball de petit grup. Concretament se’ls i demana als alumnes que portin fotos, retalls, etc. dels diferents paisatges que pensin que existeixen a Catalunya. Una vegada els han portat els hi fem escollir un i agrupar-se amb els que tenen fotos similars. Es tractaria de fer una petita recopilació d’informació per tal de descriure les característiques més rellevants dels diferents tipus de paisatges a Catalunya, tot ajudant-s’hi de les tablets i els ordinadors portàtils.

Una vegada  buscada i debatuda  la informació més adient, havien d’elaborar un mural i fer una petita exposició oral davant la resta del grup.

En acabar les exposicions se’ls hi va demanar que omplissin una rúbrica per tal de valorar la seva implicació dins del procés.

Un dels inconvenients va ser la connexió a internet que de vegades no hi havia massa cobertura i els alumnes havien d’anar al passadís per tal de rebre el senyal. Un altre inconvenient va ser el treball en grup i el repartiment de les diferents tasques, després de la primera sessió en grup vam haver de reflexionar sobre els diferents rols i el que s’havia de fer quan es treballa en grup.

El gran avantatge va ser la motivació que van mostrar els alumnes per realitzar la tasca utilitzant les TIC.

 

 

L’escola innovadora es consolida

No hi ha aules com de costum ni pupitres en fila índia a l’Escola dels Encants de Barcelona. Tampoc hi ha un mestre que ori des del púlpit per als seus alumnes. És divendres i la meitat del col·legi ha sortit d’excursió. A l’entrada de l’últim pis, un armari de fusta acull els abrics i les sabates dels alumnes més veterans, de cinquè de primària (el centre va començar fa vuit anys i encara no té alumnes de sisè). L’espai és diàfan i alegre, amb quatre sales obertes de bat a bat. Una vintena de nens, calçats la majoria amb esclops –es canvien les sabates per estar més còmodes–, van d’un costat a un altre amb papers, caixes i trossos de cartró, cadascun al seu. Els mestres estan en un segon pla. “Ara estan amb el seu pla de treball”, explica Agnès Barba, directora d’aquesta escola pública. El centre és un dels gairebé 500 col·legis catalans que pertany a l’Escola Nova 21, un projecte d’educació innovadora que trenca amb els estereotips tradicionals.

“Des de la LOGSE el 1990 es diu a les escoles que han de treballar per desenvolupar competències, no adquirir coneixements. Però en la pràctica no s’ha fet. El que acaba passant és que el propòsit de l’escola és passar unes proves i això ha de canviar. Els nens han de desenvolupar competències per a la vida, no adquirir coneixements de forma preventiva”, resumeix Eduard Vallory, director del programa Escola Nova 21 i president del Centre Unesco de Catalunya. Aquest projecte, impulsat per la Fundació Bofill, l’Obra Social La Caixa, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i el Centre Unesco de Catalunya, és una de les iniciatives innovadores més paradigmàtiques de Catalunya. “A Catalunya ja hi havia un petit ecosistema de centres que, en els últims cinc o deu anys, havien començat a utilitzar metodologies científiques i vam veure que tenien molt potencial. I vam pensar: “I si intentem determinar una metodologia alternativa a l’escola tradicional perquè la puguin utilitzar totes les escoles?”, recorda Vallory.

Entorn de la idea de fer un gir al concepte educatiu tal com es concep i adaptar els recursos a les necessitats i al ritme d’aprenentatge de l’alumne, es van aglutinar 25 escoles, ja de referència pel seu projecte pedagògic innovador. Els impulsors de l’Escola Nova 21 les van prendre de punt de partida i l’any passat van obrir una convocatòria per 200 centres més que volguessin unir-se a la causa. “S’hi van apuntar 460 centres i vam decidir acceptar-los a tots”, celebra el director del projecte.

Atesa l’envergadura del projecte, els impulsors han optat per començar el procés de canvi amb 30 centres i muntar una “xarxa d’aprenentatge horitzontal” amb la resta. “Volem seleccionar una mostra representativa de 30 escoles per desenvolupar i provar la metodologia de canvi”, apunta Vallory. Amb els altres centres, l’Escola Nova 21 planteja “generar instruments que els ajudin a avançar cap al marc de l’escola avançada, interaccionant entre ells”, conclou l’expert.

Als Encants fa vuit anys que hi són. Al laboratori de biologia, un alumne busca en una pissarra digital informació sobre els tucans i el seu nom científic –Ramphastidae, diu la pàgina de Google que ha obert–. Dos xavals més malden per mesurar i retallar una cartolina de foami: “És que es van queixar que les portes del lavabo no arriben a terra i alguns miraven per sota, així que ells van buscar una solució, que és enganxar això [la cartolina] a la part de sota la porta perquè no es vegi res però tampoc molesti en netejar”, explica Farra. Al col·legi no hi ha exàmens i es prenen les proves de competències que fa el Departament d’Ensenyament a quart i sisè com “una gimcana”. Els docents avaluen “tot el procés d’aprenentatge” i fan una coavaluació amb els xavals per veure com es valoren ells mateixos. “Nosaltres donem recursos que motivin els nens a aprendre i que els ajudin en el seu benestar emocional. Els fem responsables i autònoms perquè han d’aprendre a prendre bones decisions”, assenyala la directora.

Amb tot, malgrat l’auge que ha tingut l’Escola Nova 21, el projecte encara està a les beceroles del que pretén ser. La xarxa d’aprenentatge horitzontal –a través de la qual els centres compartirien experiències i idees per preparar-se per al canvi de model– no s’ha constituït i l’instrument d’autodiagnòstic dels col·legis, que servirà per situar on està metodològicament i on vol anar cada centre, no estarà a punt fins al desembre.

Algunes veus, com CCOO, han mostrat reticències, com que es generin “etiquetes” entre les escoles innovadores i les que no ho són. “No hi tenim res en contra. Ells han recollit les inquietuds dels centres, però cal deixar clar que la responsabilitat de les polítiques educatives, de donar una innovació amb totes les garanties, és del Departament. Cal saber quin és el paper d’Ensenyament en això”, apunta Dolors Vique, de CCOO.

En aquest sentit, Vallory matisa que tenen el suport del Departament, però no intervé en el desplegament. Ensenyament, per la seva banda, afegeix que cada centre té llibertat per desenvolupar el seu propi projecte educatiu i “participa” tant de l’Escola Nova 21 com dels altres 23 projectes que desenvolupen innovació educativa en algun àmbit. Segons el Departament, hi ha 1.251 col·legis catalans participant en algun programa d’innovació.

Reflexions Curs Portafolis digital i Entorn Personal d’Aprenentatge (EPA)

VALORACIÓ DEL CURS: COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT: CURS BÀSIC

Aquest curs ha estat un repte des del primer moment. Emprar el “temps lliure” per mirar els apunts  i fer les diferents activitats,  m’ha resultat una mica difícil sobretot per la meva situació personal actual, però tot i així crec que me n’en sortit força bé.

Al principi esperava que el curs seria una mica més fàcil, ja que en el seu títol posava la paraula bàsic. Però, en general,  m’ha resultat molt complet  i útil.

El curs està molt bé estructurat,  ja que els conceptes hi ha anant apareixen seqüencialment, de menys a més complicats. Aquests, trobo que són de gran ajuda perquè són actuals i requisits indispensables per desenvolupar en els treballs amb les TICs. A més, són totalment aplicables a les nostres aules.

Per altra banda,  trobo que els continguts són molt encertats, perquè combinen el que nosaltres com a docents hem de saber tant a nivell de conceptes com a nivell pràctic, i al mateix temps ens fa reflexionar sobre allò més important i essencial que hem d’explicar i treballar amb els nostres alumnes.

A l’acabar el curs he pogut comprovar que s’han portat a terme tots els objectius plantejats a l’inici del curs. I m’ha quedat molt clar, tal i com es diu en una part dels apunts, que la tecnologia per si mateixa no millora la qualitat de l’educació sino que ha de canviar la metodologia i la manera d’enfocar els aprenentatges perquè l’alumnat sigui el que es beneficiï dels avantatges de l’ús d’aquesta.

A més, he aconseguit el meu repte personal que era perdre la por a experimentar i crear coses noves amb les TICs i amb diferents apps. He pogut comprovar que només s’ha de voler fer i intentar-ho unes quantes vegades, això si, emprant unes quantes hores fins que al final obtens el resultat.