Incloure el llenguatge visual a l’aula

Podem observar que els infants mostren espontàniament molt d’interès per fer fotos utilitzant els diferents dispostius que tenen a l’abast (càmeres, mòbils o tauletes).

Hi ha moltes i variades activitats que ens permeten integrar diferents aprenentatges, incloent-hi este llenguatge visual, i que potencien l’autonomia de l’alumnat. A tall d’exemple, podem…

  • Buscar per l’escola, a veure si trobem lletres, nombres, o pictogrames. Voltem per l’aula, pels passadissos, pel vestíbul, …Quan trobem algun d’estos elements, un dels infants el fotografia. Després podem classificar les imatges tots junts al panell digital, i reflexionar com sabem que són lletres o nombres, si coneixem alguna lletra, paraula o nombre, què signifiquen els pictogrames que hem anat trobant, …
  • Podem fer el mateix buscant objectes que tinguen forma redona, quadrada, rectangular, triangular, … Anar fent fotos i després classificar-les a l’aula.
  • Fem una sortida per buscar indicis de tardor (o de primavera, …): fulles, bitxets, bolets, flors, … Els nens fan fotografies de les seues troballes i després fem un mural digital o clàssic amb les imatges…
  • A les diferents celebracions i festes de l’escola, activitats especials a l’aula, o esdeveniments personals, … algun dels xiquets fa una foto que després utilitzarem per treballar la llengua escrita (un peu de foto, una notícia)
  • En la mateixa línia, quan venen els pares a fer una activitat, els reporters fan fotos i les exposem amb la classe amb un petit escrit a sota. En acabar totes les activitats, confeccionem un llibre que queda a la biblioteca d’aula. Tant l’exposició com el llibre donen peu a lectures, relectures i explicacions de les diferents activitats.
  • Tenim cucs de seda a la classe. Diàriament, l’infant que és l’encarregat fa una foto del’interior de la capsa on els tenim. Finalment en fem un vídeo i el publiquem al bloc:
  • Joc d’endevinalles visuals: un nen fa una fotografia d’alguna cosa o detall de la classe o de l’escola, la projectem al panell digital i hem d’endevinar què és i on està. Podem jugar amb la fotografia des de diferents perspectives, amb plans de detall, …
  • Fem ganyotes per parelles, els uns als altres, ens mirem també a l’espill. Un nen demana a l’altre que faça cara de… (enfadat, trist,… però també adormit, avorrit, …) i li fa una foto. Les visualitzarem en gran grup i haurem d’endevinar quina emoció o estat ens transmet.

Andy Warhol

Als xiquets i xiquetes de P5 ens agrada aprendre dels grans artistes! Per això ens hem proposat crear un autoretrat de cadascun de nosaltres a l’estil de les fotografies que feia Andy Warhol.

Si voleu vore un exemple de com ens ha quedat de xulo, haureu de fer el puzle!

Presentació

Hola!

Sóc mestra d’educació infantil a l’escola Joan Baptista Serra d’Alcanar. És una escola gran, de tres línies per cada nivell educatiu. Enguany dono suport a les companyes tutores, així que igual em podeu trobar a P3, a P4 o a P5.

Amb este curs espero poder “reciclar-me” i poder aprofitar millor les eines i recursos digitals que tenim a l’abast.