Podem observar que els infants mostren espontàniament molt d’interès per fer fotos utilitzant els diferents dispostius que tenen a l’abast (càmeres, mòbils o tauletes).
Hi ha moltes i variades activitats que ens permeten integrar diferents aprenentatges, incloent-hi este llenguatge visual, i que potencien l’autonomia de l’alumnat. A tall d’exemple, podem…
- Buscar per l’escola, a veure si trobem lletres, nombres, o pictogrames. Voltem per l’aula, pels passadissos, pel vestíbul, …Quan trobem algun d’estos elements, un dels infants el fotografia. Després podem classificar les imatges tots junts al panell digital, i reflexionar com sabem que són lletres o nombres, si coneixem alguna lletra, paraula o nombre, què signifiquen els pictogrames que hem anat trobant, …
- Podem fer el mateix buscant objectes que tinguen forma redona, quadrada, rectangular, triangular, … Anar fent fotos i després classificar-les a l’aula.
- Fem una sortida per buscar indicis de tardor (o de primavera, …): fulles, bitxets, bolets, flors, … Els nens fan fotografies de les seues troballes i després fem un mural digital o clàssic amb les imatges…
- A les diferents celebracions i festes de l’escola, activitats especials a l’aula, o esdeveniments personals, … algun dels xiquets fa una foto que després utilitzarem per treballar la llengua escrita (un peu de foto, una notícia)
- En la mateixa línia, quan venen els pares a fer una activitat, els reporters fan fotos i les exposem amb la classe amb un petit escrit a sota. En acabar totes les activitats, confeccionem un llibre que queda a la biblioteca d’aula. Tant l’exposició com el llibre donen peu a lectures, relectures i explicacions de les diferents activitats.
- Tenim cucs de seda a la classe. Diàriament, l’infant que és l’encarregat fa una foto del’interior de la capsa on els tenim. Finalment en fem un vídeo i el publiquem al bloc:
- Joc d’endevinalles visuals: un nen fa una fotografia d’alguna cosa o detall de la classe o de l’escola, la projectem al panell digital i hem d’endevinar què és i on està. Podem jugar amb la fotografia des de diferents perspectives, amb plans de detall, …
- Fem ganyotes per parelles, els uns als altres, ens mirem també a l’espill. Un nen demana a l’altre que faça cara de… (enfadat, trist,… però també adormit, avorrit, …) i li fa una foto. Les visualitzarem en gran grup i haurem d’endevinar quina emoció o estat ens transmet.
- …