La proposta didàctica que explicaré l’he posada en pràctica en diferents centres, per la qual cosa he pogut comprovar el seus resultats, comparar-los i anar fent millores.

Destinataris: Alumnes de Primer curs de Cicle Inicial que s’estan iniciant en els processos de lectura i escriptura.

Àrea: Llengua. Encara que es poden fer activitats de caràcter transversal.

Freqüència: Diària, amb variacions proposades pel docent o pels alumnes.

Justificació: En una escola l’alumnat acostumava a portar la llista de nens i nenes que es quedaven al menjador a primera hora del matí, i la cuinera els deia el menú del dia, perquè així el podien apuntar a la pissarra i fer una primera activitat de llengua.

La instal·lació d’una pissarra digital a l’aula va despertar la curiositat dels alumnes, per la qual cosa vaig decidir que havíem de treure’n profit.

Activitats:

Primer contacte:

  1. Cada alumne va escriure el seu nom a la pissarra digital, fent servir el punter o bé els dits, allò que decidís.
  2. Els noms van ser estudiats:
    1. quantes lletres tenen?
    2. quines lletres té cada nom?
    3. es repeteix cap lletra?
  3. Després, es proposa confegir noves paraules amb les lletres dels noms.

Segona tasca:

Un cop el grup ja està familiaritzat amb el nou joc, es proposa la segona part.

  1. Quan els encarregats porten el menú, ja no l’escriuen a la pissarra verda i amb el guix, sinó que l’han d’escriure a la digital a partir de les lletres de què disposen gràcies als noms de la classe.
  2. Un cop escrit el menú, amb les lletres d’aquest es proposa formar noves paraules, del tema que els alumnes decideixin (gairebé sempre algun tema relacionat amb allò que s’està treballant: projecte, nom de la classe, etc.)

Un pas més endavant:

Gràcies a aquest joc quotidià, la majoria d’alumnes del grup adquireix una agilitat amb la lectura i escriptura que permet anar més enllà, pel que alguna classe de llengua es fa a l’aula d’informàtica, on…

  1. L’alumne ha de buscar imatges de lletres, una sola o alguna combinació que formi una síl·laba.
  2. Cadascú desa les imatges trobades a una carpeta pròpia que ha après a crear prèviament.
  3. Amb un editor de text, cada alumne fa un collage per formar els noms de les diferents àrees de coneixement: Matemàtiques, Català, Anglès… per a fer els separadors interns de l’àlbum.
  4. La mateixa tècnica serveix també per altres feines de Llengua, com ara rodolins, refranys i dites.

Les àrees de Castellà i d’Anglès també poden aprofitar-se d’aquest mètode, ja que la formació de paraules a partir de lletres és comuna.

Les Matemàtiques es treballen de manera indirecta gràcies a tasques tan simples com comptar quantes lletres de cada surten en una frase, quines es repeteixen més, etc. I el mateix quan es comença a treballar amb síl·labes.

Avaluació:

L’avaluació es fa de manera continuada, ja que pel docent és fàcil anar veient com evoluciona cada alumne, i es pot fer amb una rúbrica molt simple, on els propis alumnes poden fer una auto-avaluació que després es completarà amb el criteri del mestre responsable.

Tenint en compte el fet que són alumnes que estan iniciant-se en la lecto-escriptura, potser el més important d’aquesta proposta és aconseguir que s’engresquin i vulguin aprendre prou com per jugar de manera àgil i completar amb èxit els diferents reptes que van sortint cada dia.

 

SAMR:

Substitució: S’assoleix fàcilment a partir del moment en què la pissarra verda de sempre és substituïda per la pissarra digital, amb l’ampliació de possibilitats que comporta, i que ens guia a…

Augment: Evidentment, poder moure i jugar amb les lletres és una millora i un canvi impossible de fer sense la tecnologia adient.

Modificació: Les noves activitats d’aula proposades gràcies a aquests nous jocs són una manera totalment nova d’apropar-se al món de la lectura i l’escriptura.

Redefinició: Abans de les pissarres digitals, era difícil pensar en activitats com les proposades.