La proposta didàctica que explicaré l’he posada en pràctica en diferents centres, per la qual cosa he pogut comprovar el seus resultats, comparar-los i anar fent millores.
Destinataris: Alumnes de Primer curs de Cicle Inicial que s’estan iniciant en els processos de lectura i escriptura.
Àrea: Llengua. Encara que es poden fer activitats de caràcter transversal.
Freqüència: Diària, amb variacions proposades pel docent o pels alumnes.
Justificació: En una escola l’alumnat acostumava a portar la llista de nens i nenes que es quedaven al menjador a primera hora del matí, i la cuinera els deia el menú del dia, perquè així el podien apuntar a la pissarra i fer una primera activitat de llengua.
La instal·lació d’una pissarra digital a l’aula va despertar la curiositat dels alumnes, per la qual cosa vaig decidir que havíem de treure’n profit.
Activitats:
Primer contacte:
- Cada alumne va escriure el seu nom a la pissarra digital, fent servir el punter o bé els dits, allò que decidís.
- Els noms van ser estudiats:
- quantes lletres tenen?
- quines lletres té cada nom?
- es repeteix cap lletra?
- Després, es proposa confegir noves paraules amb les lletres dels noms.
Segona tasca:
Un cop el grup ja està familiaritzat amb el nou joc, es proposa la segona part.
- Quan els encarregats porten el menú, ja no l’escriuen a la pissarra verda i amb el guix, sinó que l’han d’escriure a la digital a partir de les lletres de què disposen gràcies als noms de la classe.
- Un cop escrit el menú, amb les lletres d’aquest es proposa formar noves paraules, del tema que els alumnes decideixin (gairebé sempre algun tema relacionat amb allò que s’està treballant: projecte, nom de la classe, etc.)
Un pas més endavant:
Gràcies a aquest joc quotidià, la majoria d’alumnes del grup adquireix una agilitat amb la lectura i escriptura que permet anar més enllà, pel que alguna classe de llengua es fa a l’aula d’informàtica, on…
- L’alumne ha de buscar imatges de lletres, una sola o alguna combinació que formi una síl·laba.
- Cadascú desa les imatges trobades a una carpeta pròpia que ha après a crear prèviament.
- Amb un editor de text, cada alumne fa un collage per formar els noms de les diferents àrees de coneixement: Matemàtiques, Català, Anglès… per a fer els separadors interns de l’àlbum.
- La mateixa tècnica serveix també per altres feines de Llengua, com ara rodolins, refranys i dites.
Les àrees de Castellà i d’Anglès també poden aprofitar-se d’aquest mètode, ja que la formació de paraules a partir de lletres és comuna.
Les Matemàtiques es treballen de manera indirecta gràcies a tasques tan simples com comptar quantes lletres de cada surten en una frase, quines es repeteixen més, etc. I el mateix quan es comença a treballar amb síl·labes.
Avaluació:
L’avaluació es fa de manera continuada, ja que pel docent és fàcil anar veient com evoluciona cada alumne, i es pot fer amb una rúbrica molt simple, on els propis alumnes poden fer una auto-avaluació que després es completarà amb el criteri del mestre responsable.
Tenint en compte el fet que són alumnes que estan iniciant-se en la lecto-escriptura, potser el més important d’aquesta proposta és aconseguir que s’engresquin i vulguin aprendre prou com per jugar de manera àgil i completar amb èxit els diferents reptes que van sortint cada dia.
SAMR:
Substitució: S’assoleix fàcilment a partir del moment en què la pissarra verda de sempre és substituïda per la pissarra digital, amb l’ampliació de possibilitats que comporta, i que ens guia a…
Augment: Evidentment, poder moure i jugar amb les lletres és una millora i un canvi impossible de fer sense la tecnologia adient.
Modificació: Les noves activitats d’aula proposades gràcies a aquests nous jocs són una manera totalment nova d’apropar-se al món de la lectura i l’escriptura.
Redefinició: Abans de les pissarres digitals, era difícil pensar en activitats com les proposades.
Deixa un comentari