Un bon complement a la unitat ‘Describing people’ del Tiger Team 4 -que acaba amb un espai CLIL de valoració literària- pot ser extendre’s en Roald Dahl i l’il·lustrador Quentin Blake:
Objectius: -Valorar conjuntament els llibres que es coneixen d’aquests autors.
-Utilitzar recursos multimèdia -wikypèdia, google imatges, google videos… per a recabar informació en text i imatge.
-Dibuixar Willy Wonka tot seguint les indicacions del seu il·lustrador.
-Descriure i comparar diferents personatges il·lustrats. Jugar a endevinar de quin personatge estem parlant.
-Crear col·lectivament nous personatges amb la Pissarra digital utilitzant el Paint.
Descripció de les activitats: (Els nens i nenes han treballat prèviament les parts de la cara, colors, forma, complements de roba… i l’estructura ‘Have/has got’ i ‘she/he’s wearing …’ )
1.-A través de la il·lustració que apareix al llibre introduïm el tema de Roald Dahl i demanem quines de les seves històries coneixen. Com que les diran en català o castellà preguntem de quina manera podem esbrinar els títols en anglès i per quines paraules de cerca: Roald Dahl, books, Charlie and Mr Willy Wonka… Un cop haguem trobat el llistat de llibres, obrim un document al word per tal d’anar copiant-hi la informació que ens sembli rellevant, tot parlant dels llibres que hem llegit, de si ens van agradar i dels personatges que hi apareixen (I like it/ I don’t like it… ; it’s very funny; it’s scary…)
2.-Busquem a google imatges les il·lustracions de Quentin Blake http://biw=1366&bih=653&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwif_9LYxMnQAhVEVRoKHYdVBAQQ_AUIBigB#tbm=isch&q=quentin+blake+illustrations i en parlem una mica… podem començar a identificar trets i endevinar personatges: He’s got a very long nose, who is he?... Podem escollir algunes il·lustracions i afegir-les al document de word…
3.- Busquem l’enllaç https://www.youtube.com/watch?v=aZJm6QXSOP4 “How to draw Willy Wonka with Quentin Blake” i el visionem. Anem aturant i identificant paraules conegudes o aquelles que poden tenir importància: smile, face, looking up/back, tie bow, top hat, waistcoat, spots, costume, walking cane, gold top… Ho posem un segon cop, ara amb la intenció d’anar fent el dibuix a mesura que el descriu; podem fer ús del botó d’eines per disminuir la velocitat del vídeo i tenir més temps per a dibuixar i millor capacitat de comprensió.
4.- Elaborem un llistat de noms i un altre d’adjectius que siguin rellevants per a la descripció dels personatges il·lustrats. Cada llistat el convertim en un seguit de cartrons d’un mateix color. Aleatòriament prenem un cartró -invertit- de cada pila i tothom dibuixa en un full el resultat (prèviament ho podem fer junts a la PDI): big nose; red ears; long hat… Finalment podem escanejar els dibuixos i complementar-los amb descripcions escrites, sigui de manera individual o col·lectiva, i afegir-los al document de word o en un mural tipus Padled, que presentarem als pares i mares.
Avaluació: A més a més de valorar les intervencions i els dibuixos dels nens, podem acabar dictant un dibuix, la realització del qual impliqui la comprensió de les estructures i el vocabulari treballats.
Avantatges dels recursos tecnològics: Gràcies a Internet els alumnes tenen accés immediat a imatges, textos orals i videos, sense necessitat de disposar dels seus llibres a classe. Podem escoltar un mateix text o paraula multitud de cops, comparar imatges, fer ús del traductor… La tecnologia permet ampliar els continguts que resultin més motivadors per als alumnes… potser endinsar-se en el procés creatiu de Quentin Blake i l’ús de la tinta i les aquarel·les… Igualment és molt positiu poder digitalitzar les produccions dels nens i disposar-les en un mateix document… això dóna lloc a la possibilitat de veure-les tots junts i valorar la feina realitzada. Ara penso que estaria bé filmar el moment en què els i les alumnes confeccionen les cartolines lèxiques i les fan servir, i poder afegir la filmació al document final.
Inconvenients: pot ser un inconvenient no tenir clars els objectius, sovint els nens i nenes volen seguir veient més i més vídeos del youtube. Cal seguir pautes clares i en tot cas reelaborar els objectius de treball si fa falta. També pot ser un inconvenient la facilitat mateixa de veure-ho tot de manera virtual, estaria bé demanar als nens i nenes que portessin llibres de casa amb les il·lustracions de Blake, i poder-los llegir a l’hora de català o castellà. Potser llegir també en anglès alguns passatges escollits.
					
					
				
Deixa un comentari