LA FOTOGRAFIA COM A EINA D’APRENENTATGE

Des que les càmeres fotogràfiques va deixar de dependre d’un carret i un revelat, la càmera digital s’ha convertit en una eina per a capturar infinits moments, amb total llibertat i quantitat d’instantànies. Són capaces d’explicar-nos detalladament que succeeix en cada segon que immortalitzem.

Als infants els crida molt l’atenció veure’s retratats. Prenen concepte de sí mateixos i dels altres. També els agrada capturar imatges dels seus treballs per després veure’ls en una PDI o un projector o descobrir el mon que els envolta a través de la càmera. Juguen i experimenten amb els seus propis cossos, amb la natura, etc. i centren l’atenció en certs elements que els interessen.

La visió d’un adult del mon pot ser o no la mateixa que la d’un infant. L’adult pot interpretar la vida de diverses; repensem, tenim normes i perjudicis que no te un nen. La innocència està per sobre de tot i les ganes de descobrir i experimentar són totalment lliures.

Mitjançant la fotografia l’infant pot descobrir milers de situacions, des de les més quotidianes, a les més exclusives i insòlites que conseqüentment, influiran en les seves emocions. Les emocions també es poden capturar i aquestes instantànies afavoriran l’empatia i el posar-se al lloc dels altres o compartir situacions divertides i/o de felicitat capturades a la imatge. La visió de certes captures també dona lloc a interpretar el caos o la bellesa d’una imatge i aprendre d’ella.

La motivació per fotografiar la podem trobar en qualsevol moment o situació que requereixca d’una captura d’imatge per poder immortalitzar una vivència, un treball, recordar, per estètica, etc. a partir d’aquí, podem fomentar la utilització de la càmera per a enregistrar tot el que ells desitgen. Crec que no sols es pot treballar el llenguatge matemàtic amb un càmera; És un recurs on podem aprendre en les diferents àrees.

Quan a l’expressió verbal podem treballar-la per exemple fotografiant els propis nens, representant certes escenes d’un conte per a que puguin ells explicar ho oralment. També ho podem fer amb dibuixos  o titelles que ells han elaborat. Si hem fet una sortida i hem fet fotos de les activitats que hem realitzat, comentar-les i fer conversa.