RECURSOS

Amb la idea de proporcionar al nostre alumnat tot un seguit de recursos i eines per facilitar la realització de les tasques escolars hem decidit obrir aquest nou espai anomenat “RECURSOS”, on anirem afegim aquelles “troballes” que fem per Internet i que de ben segur contribuiran a millorar el rendiment del nostre alumnat de primària.

La nostra mascota, en Tolei ens indicarà d’aquesta manera que a l’article hi ha un recurs interessant

pilota.gif 
didac1  

Diccionari multilingüe

DICCIONARI DÍDAC

 DICCIONARI MULTILINGÜE

20-03-09   El diccionari de la llengua catalana multilingüe

Avui us volem presentar el Diccionari de la llengua catalana multilingüe castellà-anglès-francès-alemany.

Diccionari multilingüe

L’obra està estructurada en dues parts clarament diferenciades:

La primera part (accés pel botó català), que és la que és pròpiament multilingüe, conté un Diccionari de la llengua catalana de 20.000 entrades amb més de 30.000 definicions d’acord amb els diferents sentits, que ha estat extret de la base de dades lexicogràfica d’Enciclopèdia Catalana. Les definicions van acompanyades d’un bon nombre d’exemples, locucions i frases fetes.

En un bloc a part de les definicions, cada article ofereix les equivalències en castellà, anglès, francès i alemany.

La segona part de l’obra (accés pels botons castellà, anglès, francès i alemany) conté quatre diccionaris bilingües inversos: castellà-català, anglès-català, francès-català i alemany-català. Aquest fet permet que no tan sols puguem trobar l’equivalent d’una paraula catalana en una altra llengua o l’equivalent català d’una paraula francesa o alemanya sinó que fins i tot, passat pel català, podem arribar a trobar l’equivalent alemany d’una paraula castellana o anglesa.

Pensem que el diccionari serà una eina d’utilitat per a l’alumnat de primària del nostre Centre.

17-03-09   El Dídac, un gran diccionari

El DIDAC és un diccionari de la Gran Enciclopèdia Catalana que es caracteritza per tenir un llenguatge clar i senzill que resulta entenedor per a l’alumnat de primària.

Accediu al DIDAC, clicant la imatge següent:

didac1

1. Escriviu la paraula que vulgueu buscar a l’espai destinat a aquesta finalitat (a la part superior de la pantalla) i feu clic a Cercar.

2. Llegiu-ne la definició i valoreu el nivell del llenguatge utilitzat. Observeu també com les flexions de la paraula entrada estan escrites totes senceres i no s’empren abreviatures per explicar les característiques morfosintàctiques, tal com passa en els diccionaris per a adults.

3. Podeu accedir a la definició de qualsevol paraula del text fent-hi doble clic.

4. El DIDAC incorpora unes làmines temàtiques a les quals s’accedeix per les icones situades a la part inferior dreta de la pantalla. Feu-hi clic al damunt i us apareixerà l’índex de les làmines agrupades per temes.

5. Escolliu una làmina. Per exemple: Cara

caradidac

6. Passeu-hi el cursor per damunt i observeu com apareix el nom dels diferents elements actius.

7. Escolliu-ne un i feu-hi clic. Observeu com apareix la definició del nom actiu en aquell moment.

8. Retorneu a la làmina fent clic al Títol de la làmina subratllat que apareix al final de la definició.

9. Observeu que, com en qualsevol pàgina web, podeu imprimir les pantalles del diccionari amb el menú Fitxer| Imprimeix.

10. Igualment podeu seleccionar els diferents elements de gràfics i text de la pantalla, copiar-los (menú Edita | Copia) i enganxar-los (menú Edita | Enganxa) en un editor de text o de gràfics.

17-03-09   Recursos i eines per l’estudi

Amb la idea de proporcionar al nostre alumnat tot un seguit de recursos i eines per facilitar la realització de les tasques escolars, hem anat publicant en aquest bloc una sèrie d’articles on anaven introduint documents que pensàvem podrien ser d’utilitat, com el és cas dels següents:

Continuant amb la línia ja iniciada, hem decidit obrir un nou espai anomenat “RECURSOS”, on anirem afegim aquelles “troballes” que fem per Internet i que de ben segur contribuiran a millorar el rendiment del nostre alumnat de primària.

La nostra mascota, en Tolei ens indicarà d’aquesta manera que a l’article hi ha un recurs interessant:

 

Esperem que els recursos i eines us siguin d’utilitat!

 

 

06-03-09 Observar i comentar una pintura

[kml_flashembed movie=”http://www.youtube.com/v/16Qph33alXM” width=”425″ height=”350″ wmode=”transparent” /]

Com ja sabeu en Ferran Agulló va ser qui va batejar amb el nom de “Costa Brava” la zona de la desembocadura del riu Tordera a la frontera amb França. És per això que estem treballant Dalí, artista entre els artistes, als diferents cursos de primària.

Hem pensat que una bona forma d’ajudar a entendre l’obra d’aquest geni seria donar unes pautes sobre com s’ha de mirar un quadre per després poder escriure un comentari sobre el mateix. Per poder realitzar aquesta tasca, és necessari observar d’una manera ordenada una sèrie de detalls importants i ens ajudarem d’un guió creat per Néstor Alonso, professor d’un centre de primària d’Astúries .

L’exemple proposat és el quadre Carnavalada, d’Evaristo Valle, pintat al 1930. Clica a sobre la imatge, per accedir al document:

Document Observar i comentar una pintura

07-02-09  Prepara una exposició oral

Seguint el camí iniciat en la presentació de recursos per a la millora del rendiment escolar del nostre alumnat, us facilitem ara, un altre document de Néstor Alonso, professor d’un centre de primària d’Astúries, pensat per ajudar als seus alumnes a preparar exposicions orals, amb el recolzament de presentacions multimèdia.

Pensem que els seus consells també poden resultar de molta d’utilitat als nostres estudiants.

Cliqueu sobre la imatge per obtenir el document.

Exposició oral

03-02-09  Investigant a primària

Sovint, els professor/es del Centre proposem al nostre alumnat la realització de treballs d’investigació.

Néstor Alonso, professor d’un centre de primària d’Astúries, ha preparat el següent document pels seus alumnes. Pensem que els seus consells també poden resultar de molta d’utilitat als nostres estudiants.

Cliqueu sobre la imatge per obtenir el document.

Document investigant a pimària

Resumint, has de seguir els següents punts:

  1. Recopila informació sobre el tema que vols treballar, buscant tant en manuals, enciclopèdies i llibres de text com en la Xarxa. Recorda que la informació no l’has de copiar al peu de la lletra, sinó que l’has de llegir i després d’extreure el més important. Recorda: Sempre que sigui possible, expressa-ho amb les teves paraules.
  2. Elabora un guió o índex dels apartats del teu treball.
  3. Tria el format: paper o digital.
  4. Tingues en compte: el contingut, la forma, l’ortografia i la numeració de les pàgines.
  5. Inclou la bibliografia.pilota.gif

2 pensaments sobre “RECURSOS

  1. He trobat aquesta informació de com fer presentacions i com planificar els treballs d’investigació molt útil. Ës clara, concreta i molt entenedora per poder ésser la base del treball amb alumnes de cicle mitjà.

  2. Roser,

    Moltes gràcies per la teva valoració del recurs. El Néstor Alonso, a part de gran dibuixant, és un gran pedagog.

    Una abraçada, Emilia 😛

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *