Què ens defineix i què ens diferencia

La permanent construcció

” En esto consiste caminar: en un desplazamiento de la mirada que permite la experiencia (…) Caminar implica la posibilidad de una transformación” Masschelein

L’escola La Llacuna del Poblenou és una escola en permanent construcció: en el seu origen, per la pròpia circumstància de ser un centre de nova creació que any rere any incorpora nous alumnes, noves famílies i nous mestres; alhora també, i sobretot, perquè l’ofici d’educar està en permanent moviment, en constant esdevenir, en creixement continuat. Si bé és necessari consolidar referents que defineixen una manera de ser i entendre l’educació, cal ser conscient també que res és del tot tancat, que res pot ser per sempre definitiu. En aquest sentit, caldrà que la formació permanent, crítica i compartida sigui un dels eixos fonamentals per fer i mantenir una escola que es preui en allò que fa.

L’atenció a cadascuna de les persones amb rostre

“El hombre se construye y se produce en el tiempo. El hombre es único; esto significa que no es un ejemplar, uno más, de la “idea”, de la “esencia” del hombre. Cada hombre es otro hombre, otra vida, otra experiencia. El hombre no es, el hombre deviene.”  Ouaknin,

Kairos I Momo

[slideshare id=864640&doc=kairos-i-momo-1229941261523070-2]

“M’ajudes?” és la pregunta fundacional que dirigeix un infant concret, amb rostre a l’adult. L’acceptació d’aquesta pregunta mobilitza tot el saber, el voler i el poder de l’adult a donar-li una possible resposta.

Cada persona és única, irrepetible, circumstancial i a La Llacuna volem que cadascuna de les persones de l’escola sigui reconeguda no pel que fa sinó per ser qui és. La relació educativa és un acte singular, de trobada entre persones concretes en temps concrets i ens espais concrets. A l’escola es donen constantment aquests espais i aquests temps, de fet es provoquen. Per això cal ser capaç de conèixer i reconèixer l’altre, perquè la seva mirada ens alteri, és a dir ens eduqui. En aquest sentit creiem que la trobada educativa transforma a l’infant però també a l’adult, transforma l’educat i transforma l’educant, perquè educar és educar-se.

El sentit de comunitat

Ens eduquem en l’altre i amb l’altre. Gràcies al reconeixement concret de cadascuna de les persones es pot construir una comunitat que precisament permet transcendir la dimensió personal per tal de poder adquirir una dimensió col·lectiva. Poder participar en allò que va més enllà d’un mateix dóna sentit a les accions que es duen a terme a l’escola. Donar el màxim d’un mateix per allò que és comú, que està més enllà del particular, permet construir la identitat ciutadana o política de la persona. A La Llacuna del Poblenou considerem aquesta dimensió ciutadana o política és fonamental tant en els infants com en els adults.

 

Una escola atenta

Parlar d’una escola atenta és parlar d’una actitud, d’una manera de voler estar, de posicionar-se. Convençuts que només s’educa des del testimoni, de les maneres de ser i mostrar-se, a La Llacuna volem ser atents, és a dir cordials en el tracte, acollidors amb les persones, amables. Volem estar atents al món on vivim com a ciutadans que som i al món educatiu del qual participem, per aprendre, per incorporar, per aportar. Volem tenir una mirada atenta, de gruix, profunda, crítica, que interpreti per a poder transformar la nostra realitat més immediata. Volem en definitiva, que les nostres accions tinguin intenció (ad tendere), sentit, voluntat, raons, és a dir, volem que siguin compromeses.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *