“La finalitat fonamental de tot procés d’ensenyament és la d’afavorir que l’alumnat arribi a ser el més autònom possible aprenent, és a dir, ser capaç de reconèixer els seus errors i trobar camins per a superar-los” G. Nunziatti,
Pensar què ha d’aprendre un infant a una escola d’infantil i primària és pensar el currículum en el seu concepte més ampli. En aquest sentit ja hi ha decrets i normatives que varien segons els anys, segons els moments socials i polítics, fins i tot segons les modes pedagògiques. Voldríem però en aquest nostre Projecte Educatiu establir uns principis, unes línies de força que vagin més enllà de conjuntures determinades.
Entenem que l’aprenentatge fonamental que ha de fer un infant a l’escola La Llacuna del Poblenou és l’aprendre a pensar bé i bo. Volem referir-nos amb aquesta expressió a la necessitat que tenim a l’escola de contribuir a la construcció d’un pensament intel·lectualment sòlid, estructurat i coherent i alhora a la construcció d’una personalitat ètica sensible, solidària i compromesa. Per a fer-ho, els infants de La Llacuna caldrà que esdevinguin lectors competents, productors creatius de qualsevol tipus de text i conversadors actius. L’objectiu que acompanya a aquests és, aconseguir que els nostres alumnes puguin fer aquells aprenentatges que els permetin poder anar-ne fent de nous al llarg de tota la seva vida. És a dir, a l’escola hauran d’anar construint aquelles estructures de pensament que els facilitin elaborar simultàniament i amb posterioritat nous coneixements. Ser capaços de resoldre situacions problemàtiques, noves i complexes amb èxit ens fa parlar de competències, dit d’una altra manera, els caldrà aprendre a aplicar coneixement en situació. Per a fer aquest tipus d’aprenentatge cal conèixer determinats sabers que la cultura que ens envolta i conforma ha anat construint al llarg de la història. Entenem que aquest sabers no són mai tancats ni absoluts, que estan en constant revisió i que per tant són variables. Voldríem doncs, més enllà de llistes de sabers que han de reproduir els nostres alumnes i que poc tenen a veure amb la construcció d’un coneixement situat, apostar pel domini d’unes habilitats de pensament que els permetran actuar amb eficàcia davant de situacions imprevisibles. Ara bé, sabem que actuar competencialment aplicant habilitats i destreses va sempre acompanyat de valors. Per això volem mostrar al nostre alumnat l’art de la crítica, és a dir l’art de trobar criteris per a poder respondre amb eficiència intel·lectual i ètica el caràcter contingent de l’existència humana. Aquesta competència és la que necessitaran els ciutadans i ciutadanes que vulguin fer del seu món un món encara habitable.