“La actitud de preguntar supone la aparición de la conciencia“. María Zambrano
Aprendre demana entrar en conflicte i superar-lo. L’aprenentatge és sempre la superació d’una crisi. Un aprenentatge que tingui valor de continuïtat per a una persona vol dir que aquesta s’ha formulat preguntes que li són importants i que ha mobilitzat tot el seu ésser per trobar possibles respostes. Aquest procés no és senzill, fa entrar en conflicte sabers antics i sabers nous per a poder construir un nou coneixement. A La Llacuna del Poblenou volem crear aquells espais de seguretat intel·lectual i emocional per tal que els infants puguin viure reptes intel·lectuals que els empenyin a crear coneixement, alhora volem potenciar contextos per a crear aquests reptes.
En aquest sentit entenem que l’error ha de ser viscut com un procés connatural al propi procés d’aprenentatge. Equivocar-se, i ser conscient de l’error, admetre’l, és un esglaó més, necessari, per anar construint nous coneixements, entès així doncs, no pot ser un fet punible.
Per tot això cal la conversa i La Llacuna del Poblenou vol garantir aquells espais on es pugui donar a tres nivells: la conversa amb si mateix (el propi cos, les pròpies emocions i sentiments, les potencialitats i límits de cadascú), la conversa amb els altres (els presents i els qui ens han precedit, amb els iguals i amb els experts, amb els propers i amb els llunyans) i la conversa amb l’entorn (social, físic, el més immediat però també el llunyà).