SWEET SIXTEEN

Feliços setze, Ken Loach, Gran Bretanya, 2002. 106′

La pel.lícula ens ofereix una visió de l’adolescència marcada per l’atur i la delinqüència. La pel.lícula és explicada des del punt de vist d’un noi a punt de complir els setze anys, que és capaç de fer-ho tot per intentar rescatar la seva mare de la situació en la què viu. Ell intentar ocupar la posició del seu pare que mai va existir.

TEMPS MODERNS

Modern Times, Charles Chaplin, EEUU, 1935. 87′

moderntimes   tempsmoderns1   moderntimes2

Sinopsi
Charlot és un obrer que treballa en la cadena de muntatge d’una fàbrica. El pobre home, sotmès a la dura llei de la taylorització, es tornar boig per culpa del ritme frenètic de la màquina, per la qual cosa és internat en un centre de salut mental. Quan en surt, un cop curat, es troba sense feina. Després de ser detingut i empresonat per error, treballarà a les drassades. Després coneix a una noieta vagabunda i acaba treballant de vigilant en uns grans magatzems on és acusat i arrestat per còmplice de robatori. Finalment acaba treballant en una cabaret però, l’amenaça de que s’emportin la noieta, fa que ella i ell se’n vagin a vagabundejar per a buscar uns temps millors.

Temes per treballar a partir de la pel.lícula
-La depressió econòmica dels anys 30.
-Les condicions laborlals, l’atur, els riscos laborals.
-Els moviments sindicals.
-Canvis en el sistema de producció industrial (producció en cadena, mecanització, computerització…)
-L’humor i l’ironia enfront d’una trista i crua realitat.
-El pas del cinema mut al sonor.

Material de suport i enllaços
Proposta didàctica a Cinescola: Modern Times. Explotació i treball industrial

VAN GOGH

Maurice Pialat, França, 1991. 158′

van_gogh  van-gogh-25  van-gogh-31

Sinopsi
La pel.lícula narra els últims 67 dies de Van Gogh abans de la seva mort. Després del seu internament en una psiquiàtric, el pintor es trasllada a Auvers-sûr-Oise al nord de París, per passar-hi l’estiu. Recomanat pel seu germà Theo, s’allotja a casa del Doctor Gachet molt amant de l’art i protector de diversos pintors.

Temes per treballar a partir de la pel.lícula
-L’impressionisme i el neoimpressionisme.
-Les formes d’observar i representar la realitat.
-La pintura com a referent cinematogràfic.
-Van Gogh i la recreació biogràfica d’aquest artista.

Material de suport i enllaços
-Proposta didàctica:

AMERICAN SPLENDOR

Shari Springer Berman i Robert Pulcini, Estat Units, 2003, 101′

AMERICAN SPLENDOR - CARTEL  credits1  

Sinopsi
American Splendor ressegueix la vida de Harvey Pekar, un ciutadà de Cleveland que treballa com a administratiu a l’arxiu d’un hospital. Pekar, de caràcter pessimista, té una vida bastant rutinària. És queixa, s’empipa per tot i no acaba de ser feliç. Després de conèixer al dibuixant de còmic Bob Crumb, comença a escriure guions per a tires de còmic basats en la seva vida quotidiana. Així Pekar i la gent que l’envolten es converteixen en personatges de còmic que mostren la vida de la classe obrera americana. La primera edició d’aquest còmic, anomenat American Splendor, es publicà a l’any 1976, i tingué un gran reconeixement per representar l’origen del gènere autobiogràfic dins de l’art del còmic.

Temes per treballar a partir de la pel.lícula
-El còmic i el seu llenguatge.
-Les històries i els personatges de còmic.
-El triomf i reconeixement personal.

Material de suport o enllaços
-Proposta didàctica: proposta_didactica_american_splendor