Mòdul 6 Processos de l’art contemporani

Processos de l’art contemporani

Introducció

Aquest darrer mòdul vol orientar el professorat a l’hora d’incorporar a l’aula processos artístics contemporanis que, per les seves característiques, necessiten un treball de planificació prèvia i de documentació gràfica del procés, com són les intervencions a l’entorn, l’art d’acció o el vídeo-art.

La pràctica 1 proposa una reflexió sobre l’art postmodern i com influeix aquest a l’hora de plantejar-nos una actualització curricular. Ja que som professionals de l’ensenyament de les arts, no podem oblidar quines són les característiques inherents al fet artístic contemporani i com aquestes ens determinen les pautes per desenvolupar processos d’ensenyament i aprenentatge d’acord amb la nostra societat. Les pràctiques 2, 3 i 4 s’introdueixen amb exemples relatius al treball d’artistes representatius en els diferents camps proposats. Els exemples només pretenen clarificar les activitats que es proposen a continuació. Les activitats poden portar-se a terme o bé planificar-se per escrit en forma de programació, simulant la seva aplicació a l’aula.

Tant els treballs d’intervenció a l’entorn com de vídeo-art es poden desenvolupar amb l’alumnat de primer i segon cicle d’ESO i batxillerat, mentre que els exercicis d’art d’acció i de vídeo-instal·lació, per la seva complexitat, són més adequats per al segon cicle d’ESO i el Batxillerat. En cas de realitzar, amb els estudiants, alguna de les activitats proposades, és interessant animar-los a confeccionar el portafolis digital de l’experiència (exercici proposat al final del mòdul), així com dedicar un temps per a la posada en comú dels resultats.

Tots els treballs de l’alumnat que es mostren com exemples de les activitats proposades al mòdul 4 han estat desenvolupats pels estudiants de primer de batxillerat artístic de l’IES Gabriel Ferrater de Reus durant el curs 2007/2008.

Objectius del mòdul

  • Observar, mirar, comprendre i interpretar de forma reflexiva i crítica l’entorn natural i cultural propi, demostrant sensibilitat vers la realitat patrimonial i les seves qualitats, estètiques i funcionals, així com contemplar d’altres realitats culturals, com a forma d’enriquiment cultural i de generar nous coneixements.
  • Apreciar els valors culturals i estètics identificant, interpretant i valorant els seus continguts, entenent-los com a part de la diversitat cultural, contribuint al respecte, conservació i millora.
  • Emprar diverses tècniques i recursos artístics per representar de forma creativa, la realitat, les idees, les emocions, els sentiments, les vivències., mostrant les adequades competències comunicatives i expressives.
  • Comprendre els conceptes artístics i visuals, així com les tècniques i els procediments que permeten la necessària competència comunicativa graficoplàstica suficient per comprendre i comunicar-se.
  • Expressar-se amb creativitat, mitjançant les eines del llenguatge plàstic, visual i audiovisual i emprar de forma flexible altres recursos, tècniques i mitjans, provinents d’ altres àmbits del coneixement.
  • Conèixer i utilitzar diversitat de tècniques i procediments artístics i els recursos TIC en les propostes i creacions personals i col·lectives.
  • Planificar i reflexionar, de forma individual i col·lectiva, sobre el procés de disseny i de realització d’un objecte partint d’uns objectius prefixats i revisar i valorar en cada fase del projecte l’estat de consecució.
  • Desenvolupar activitats i projectes col·lectius que potenciïn les possibilitats expressives, crítiques i comunicatives dels diferents procediments i processos de recerca artística i visual i afavoreixin el diàleg i la col·laboració.
  • Representar formes i espais amb domini de la geometria plana, els sistemes de representació, les proporcions i la representació de les qualitats de manera que siguin eficaces per a la comunicació.
  • Observar, comprendre i reflexionar sobre el sentit i la diversitat de les imatges de la cultura visual i mediàtica, mostrant el necessari sentit crític i delimitant el seu origen, els canals, els àmbits dels que provenen i la seva funció.

Continguts del mòdul

Explorar i percebre
  • Lectura i interpretació d’objectes artístics i d’imatges tot identificant i relacionant els aspectes formals, de contingut i contextuals.
  • Exploració dels possibles significats de les formes i les imatges segons el seu context expressiu, referencial i simbòlic.
  • Anàlisi i realització de composicions utilitzant els elements conceptuals propis del llenguatge visual com elements de descripció i expressió, tenint en compte conceptes d’equilibri, proporció i ritme.
  • Identificació i experimentació amb elements del llenguatge visual com a configuradors de formes i imatges (llum, forma, color, textura, dimensió).
  • Estudi i experimentació a través dels processos, les tècniques i els procediments propis de la fotografia, el vídeo i el cinema, i la utilització dels recursos TIC, per investigar i produir narratives i discursos en format multimèdia.
Interpretar i Crear
  • Experimentació i utilització de procediments de representació en funció de les intencions comunicatives, informatives, expressives, descriptives, reflexives i crítiques.
  • Representació personal d’idees, d’acord amb uns objectius, utilitzant el llenguatge plàstic, visual i audiovisual, els recursos TIC, entre d’altres, i manifestant iniciativa, creativitat i imaginació.
  • Realització i seguiment del procés de creació: esbós (croquis), guió (projecte), presentació final (maqueta) i avaluació (autoreflexió, autoavaluació i avaluació col·lectiva del procés i del resultat final).
  • Elaboració de projectes artístics i de comunicació audiovisual de forma creativa i cooperativa.
  • Autoexigència i esperit de superació en els processos i creacions pròpies.
  • Responsabilitat en el desenvolupament d’activitats artístiques i visuals individuals o col·lectives.
  • Interès per la recerca de materials, suports, tècniques i eines per aconseguir un resultats satisfactoris.
  • Aplicació de la imatge fixa i animada i recursos de les TIC en les creacions multimèdia.
Dimensió social i cultural
  • Anàlisi d’obres d’art del patrimoni cultural tot situant-les en el context social i territorial d’on provenen i detectant similituds i diferències respecte altres societats i cultures.
  • Coneixement i utilització de les terminologies específiques.
  • Determinació dels aspectes formals, estètics, de context i discursius que destaquen en una obra determinada (factors personals, socials, ideològics, simbòlics).
  • Identificació i comparació de temàtiques, estils i tendències de les arts visuals valorant, respectant i gaudint del patrimoni històric i cultural.
  • Comparació dels missatges audiovisuals provinents de diferents mitjans de comunicació (cinema, televisió, Internet) amb altres formes de manifestació artística i mediàtica.
  • Responsabilitat i actitud de valoració i respecte en el desenvolupament de les activitats i propostes artístiques, tant les pròpies com les dels companyes i les companyes.
  • Reconeixement i valoració del paper discursiu de la imatge en la societat actual.
  • Reconeixement i valoració del paper de les obres d’art com a font d’informació sobre la vida i el pensament de les societats contemporànies, tot reflexionant sobre els seus aspectes formals i narratius.

Recursos a la xarxa

Performanceologia http://performancelogia.blogspot.com/ Espai web creat a Veneçuela amb la intenció de recopilar, publicar, difondre i intercanviar documentació sobre l’art de la performance: registres fotogràfics i en vídeo, textos teòrics, ressenyes d’esdeveniments i anècdotes sobre aquesta disciplina.

Transversalia.net http://www.transversalia.net Entorn virtual per a l’educació en valors a través de l’art contemporani.

Bibliografia

Sobre art contemporani:

Aznar, S. (2000), El arte de acción, Hondarribia (Guipúzcoa): Nerea. Recorregut històric per l’art d’acció des dels seus orígens fins els anys 80.

Guasch, A. M. (2001), El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural, Madrid: Alianza Forma. Història de l’art a partir dels anys setanta, moment que suposa la fi del dogma formalista i l’inici de la postmodernitat. S’analitzen els principals artistes i les obres que configuren el perfil creatiu de la nostra època.

Rush, M. (2002), Nuevas expresiones artísticas a finales del siglo XX, Barcelona: Destino. A partir d’una reflexió sobre les noves concepcions sobre el temps i l’espai generades per la utilització de les noves tecnologies, aquest llibre explora territoris artístics ocupats per la performance, el videoart, la videoinstal·lació i l’art digital.

Warr, T. i Jones, A. (2006), El cuerpo del artista, Barcelona: Phaidon. Aquest llibre inclou una selecció d’artistes que, des de la dècada dels seixanta i fins l’actualitat, han treballat amb el seu cos utilitzant-lo com a instrument, suport o vehicle d’expressió.

Sobre educació artística:

Agirre, I. (2005), Teorias y prácticas en educación artística, Barcelona: Octaedro. Aproximació a les diferents tendències pedagògiques relatives als ensenyaments artístics i consideracions en relació al futur de l’educació artística tot contrastant la investigació que prové de la psicologia i la pedagogia amb la relativa a altres àmbits moltes vegades desconsiderats per l’educació artística com la filosofia de l’art o l’antropologia.

Bosch, E. (1998), El plaer de Mirar. El museu del visitant, Barcelona: Actar. Reflexions sobre l’educació estètica a través de l’art contemporani.

Caja, J. (Coord.) (2003), La educación visual y plástica hoy. Educar la mirada, la mano y el pensamiento, Barcelona: Graó. Proposta general d’actualització dels ensenyaments artístics. A l’apartat d’educació infantil es centra l’atenció en l’expressió i l’autoexpressió de l’alumnat; a educació primària s’ofereixen recursos expressius propis de les arts plàstiques; per últim, a l’educació secundària, s’aposta per la utilització de les noves tecnologies per al tractament de la imatge.

Efland, A. D., Freedman, K. i Sthur, P. (2003), La educación en el arte posmoderno, Barcelona: Paidós. Aquest llibre reflexiona sobre la influència de la filosofia postmoderna en les qüestions curriculars. Analitza les característiques del que seria un currículum d’educació artística postmodern i proporciona eines de treball aplicables tant a primària com a secundària.

Hernández, F. (2000), Educación y cultura visual, Barcelona: Octaedro. Aquest llibre suggereix que la postmodernitat ha redefinit l’art i, per tant, l’educació artística ha d’evolucionar paral·lelament, des d’una comprensió de la cultura visual

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *