Continguts i criteris d’avaluació

1. Geodinàmica interna de la Terra

    • Estructura interna de la Terra
      • El model químic
      • El model físic
    • Mètodes d’estudi de l’interior de la Terra
      • Els mètodes geològics directes
      • Els mètodes geològics indirectes
    • El cicle geològic intern
      • El metamorfisme
      • La fusió i la solidificació
      • L’orogènesi
    • Dinàmica de la litosfera
      • Tectònica
      • Tectogènesi
    • Sismologia. Els moviments sísmics
      • Sismògrafs i sismogrames
      • Intensitat i magnitud dels terratrèmols
    • Vulcanologia. Els volcans
      • La formació dels magmes
      • Formació dels volcans
    • Riscos geològics derivats de la geodinàmica interna
      • El risc sísmic
      • El risc volcànic

    CRITERIS D’AVALUACIÓ

    • Relacionar l’estructura interna de la Terra amb la informació que aporten els estudis de les ones sísmiques.
    • Realitzar esquemes de l’estructura interna de la Terra, tant del model físic com del model químic, i comparar-los.
    • Definir i comparar conceptes com sismògraf i sismograma.
    • Interpretar escales que valoren la intensitat dels moviments sísmics.
    • Justificar la formació dels magmes.
    • Justificar alguns fenòmens geològics fent referència a la teoria de la tectònica de plaques.
    • Interpretar esquemes de plecs, falles i diàclasis.
    • Situar en un mapa de la Terra els diferents fenòmens geològics.
    • Avaluar el risc geològic en les diferents zones del planeta.

    2. Els caràcters biològics i el material genètic

    • Variabilitat i caràcters biològics
      • Caràcters quantitatius i caràcters qualitatius
      • Caràcters heretables i caràcters adquirits
    • L’ADN, els gens i el missatge genètic
      • L’ADN
      • Els gens i el codi genètic
    • Els cromosomes
      • Estructura d’un cromosoma
      • Cèllules haploides i cèllules diploides
      • El significat de la dotació diploide
      • Homozigots i heterozigots
    • Genètica i herència
      • L’expressió dels gens. Genotip i Fenotip
      • L’herència

    CRITERIS D’AVALUACIÓ

    • Entendre el concepte de caràcter biològic.
    • Discernir entre els caràcters biològics qualitatius i quantitatius i entre caràcters heretables i caràcters adquirits.
    • Identificar l’estructura molecular del material hereditari.
    • Entendre el concepte de gen.
    • Entendre a nivell elemental la manera com s’expressa el material genètic.
    • Relacionar l’estructura, el nombre i la disposició dels cromosomes amb l’expressió dels gens a nivell d’individu.

    3. La transmissió dels caràcters biològics.

    • L’herència dels caràcters biològics
    • Divisió cel·lular. La mitosi i la meiosi
      • La mitosi
      • La meiosi
      • La teoria cromosòmica de l’herència
    • La genètica clàssica. Les lleis de Mendel
      • La primera llei de Mendel
      • La segona llei de Mendel
      • La tercera llei de Mendel
    • Genètica humana
      • Herència del sexe
      • Herència lligada al sexe
    • Anomalies genètiques i mutacions

    CRITERIS D’AVALUACIÓ

    • Interpretar la transmissió d’alguns caràcters hereditaris, incloent-hi certes malalties, mitjançant mecanismes genètics
    • Discernir els conceptes bàsics de l’herència qualitativa i entendre els mecanismes i les lleis que determinen la transmissió dels caràcters biològics qualitatius
    • Diferenciar la mitosi i la meiosi en relació a la funció biològica que realitzen
    • Entendre l’herència dels caràcters lligats als cromosomes sexuals
    • Entendre l’herència d’alguns caràcters de l’espècie humana
    • Discernir què són les mutacions i els principals tipus de mutació

    4. La genètica avui

    • Enginyeria genètica
    • Organismes modificats genèticament (OMG)
    • Els projectes genoma i el Projecte Genoma Humà (PGH)
    • Els aliments transgènics
      • Les plantes i els cultius transgènics
      • Els animals transgènics
      • Són un risc els aliments transgènics?
    • Altres aplicacions de l’enginyeria genètica
      • La clonació d’animals
      • Teràpia gènica
    • Ètica i enginyeria genètica

    CRITERIS D’AVALUACIÓ

    • Relacionar alguns mètodes d’enginyeria genètica amb les seves bases científiques
    • Valorar les implicacions ètiques d’algunes d’aquestes tècniques
    • Comentar textos científics en funció de criteris consensuats
    • Expressar opinions sobre els temes tractats

    5. Evolució i diversitat

    • El fet evolutiu
    • Del fixisme a l’evolucionisme
    • Les teories evolutives
      • El lamarckisme
      • El darwinisme
    • La teoria sintètica
      • Observant la selecció natural
    • El pensament evolutiu en l’actualitat
    • Les proves de l’evolució
      • Evidències fòssils
      • Evidències anatòmiques
      • Evidències biogeogràfiques
      • Evidències moleculars
      • Evidències de la selecció artificial
    • La formació de noves espècies
    • La classificació dels organismes

    CRITERIS D’AVALUACIÓ

    • Elaborar informes del treball dut a terme
    • Conèixer el concepte d’evolució biològica i de teories evolutives
    • Comparar les idees dels primers científics evolucionistes
    • Conèixer els postulats bàsics del pensament evolutiu a l’actualitat
    • Comprendre alguns dels mecanismes a través dels quals opera l’evolució biològica
    • Identificar les diferents evidències a favor del fet evolutiu
    • Conèixer i formar-se una opinió sobre les controvèrsies que l’estudi del fet evolutiu ha generat al llarg de la història recent
    • Conèixer el concepte d’espècie i els processos d’especiació
    • Identificar els criteris de classificació dels éssers vius

    6. El temps geològic. Història dels éssers vius.

    • Els mètodes de datació en paleontologia
    • L’escala cronostratigràfica
    • La terra primigènia
    • L’origen de la vida
    • Els primers éssers vius
    • L’era paleozoica
      • El període cambrià
      • Els períodes ordovicià i silurià
      • Els períodes devonià, carbonífer i permià
    • L’era mesozoica
    • L’era Cenozoica
    • L’evolució humana
    • L’evolució del sistema nerviós

    CRITERIS D’AVALUACIÓ

    • Conèixer els principals mètodes de datació d’estrats i la seva utilitat vers l’estudi de la paleontologia
    • Identificar les principals etapes en què es subdivideix la història de la vida al planeta
    • Identificar els organismes més característics de cada període
    • Conèixer les principals fites evolutives i les adaptacions que han permès als éssers vius l’adaptació als canvis ambientals i la colonització de nous entorns
    • Conèixer les teories més acceptades actualment sobre l’origen de la vida i algunes de les seves limitacions i punts foscos
    • Conèixer els trets característics del procés d’hominització

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *