Les capes de la Terra

L’atmosfera i els mapes meteorològics

L’energia solar és el motor que mou els agents geològics externs. Un d’aquests agents és el moviment de les masses d’aire, que origina els vents i els fenòmens atmosfèrics. Aquests són estudiats per la Meteorologia. Sovint aquesta ciència utilitza mapes significatius per explicar els fenòmens que esdevenen a l’atmosfera, els mapes meteorològics.

Pots veure exemples reals de mapes meteorològics consultant la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya, o de la Agencia Estatal de Meteorología. També a la pàgina eltiempo.es.

El Temps a Amposta

El clima i els climogrames

ClimaTIC és una de les pàgines electròniques més interessants sobre el clima i el temps atmosfèric d’utilitat educativa. A més dels nombrosos vídeos i animacions sobre els continguts d’aquesta unitat, s’hi poden obtenir els climogrames de les principals ciutats del món (apartat “Diagrames climàtics”) o veure imatges del satèl·lit Meteosat.

El canvi climàtic

En aquesta pàgina de l’ONG Greenpeace, hi trobaràs un document sobre les causes del canvi climàtic, els impactes que genera i les solucions que cal prendre. Indica tres impactes que provoca el canvi climàtic i tres possibles accions que afavoreixin la disminució de les temperatures terrestres.

Laboratori

La pressió atmosfèrica. Comproveu els efectes de la pressió atmosfèrica en fer entrar un ou dins d’un matràs (i tornar-lo a traure!). Després d’omplir la fitxa de la pràctica recordaeu fer el qüestionari al Moodle.

Les capes de la geosfera. Feu una maqueta de les capes a escala sobre una esfera de suro. Feu una plantilla com aquesta i apegueu-la sobre un quart d’esfera de porexpan.

Les capes de la geosfera

Els minerals. Identifiqueu una sèrie de minerals utilitzant una clau dicotòmica, i escriviu en una graella les seues principals característiques: color, brillantor, duresa, densitat, diafanitat, etc. Després cal respondre un senzill qüestionari al Moodle.

Les roques. Estudieu la classificació de les roques i vegeu en el laboratori algunes de les més significatives de cada tipus. Per parelles o grups de tres, elaboreu una senzilla clau dicotòmica per fixar-vos en les característiques que us permeten diferenciar les roques estudiades entre elles. Després de la pràctica, entreu al Moodle a respondre el qüestionari corresponent.

Reconeixement de visu de roques i minerals. Haureu de reconèixer i identificar algunes de les mostres estudiades en les sessions anteriors. Per recordar-les millor, a banda de les sessions dedicades a això al laboratori, podeu ajudar-vos de les següents pàgines, per als minerals i per a les roques.

2 pensaments sobre “Les capes de la Terra

    1. En la columna de l’esquerra has de buscar on diu “Diagramas climáticos” i triar “Europa”. A continuació apareix un menú on pots triar el país i, després, la ciutat, en aquest cas, Tortosa.

      Vicent.

Respon a Laura Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *