Biologia humana

Nivells d’organització de la matèria

Feu clic aquí, llegeiu la informació i realitzeu les activitats que marca l’enunciat en roig: els tests i els mots encreuats.

Els aparells implicats en la nutrició

Els aparells relacionats amb la nutrició són l’aparell digestiu, el respiratori, el circulatori i l’excretor.

Fitxes

Aparell digestiu

Observeu aquestes imatges sobre el funcionament de l’aparell digestiu:

La digestió

deglucion

Deglució

Moviments peristàltics

Moviments peristàltics

La digestió a l'estómac

La digestió a l’estómac

Aparell respiratori

El ninot clàstic

Fareu al laboratori una “dissecció” del ninot clàstic per observar la forma i disposició dels principals òrgans dels aparells implicats a la nutrició… com a una mena de lliçó d’anatomia.

Fitxes

Després feu un petit qüestionari al Moodle.

Vídeo: L’aparell respiratori

Durant la projecció del documental heu de respondre aquestes preguntes i, després, entreu al Moodle i responeu el qüestionari corresponent.

En la següent presentació de diapositives podeu estudiar la relació entre els aparells digestiu i el respiratori:

Aparell circulatori

Presentació: La sang i el sistema cardiovascular

Enllaç: La coagulació de la sang

Enllaç: Microscopi virtual: sang i medul·la òssia

Enllaç: Atles d’histologia:

Enllaç: Estructura i funció dels vasos sanguinis (en anglès)

Activitat: La sang, la donació i els grups sanguinis

L’aparell circulatori és l’encarregat de distribuir els nutrients per tot el cos. La “bomba” que fa moure aquest aparell és el cor:

Esquema funcional del cor

Podeu veure una simulació del funcionament del cor fent clic aquí.

shockwave

Vídeo: La Hiperactina: El increíble (y olvidado) SISTEMA LINFÁTICO

Alimentació i nutrició

Una dieta saludable ha de ser suficient, completa, variada i equilibrada. La roda i la piràmide dels aliments són guies alimentàries.

Relació

Els òrgans, aparells i sistemes implicats en la funció de relació són el sistema nerviós i el sistema endocrí, l’aparell locomotor (sistema esquelètic i sistema ossi) i els òrgans dels sentits.

Aparell locomotor

Ompliu les següents fitxes i responeu el qüestionari corresponent al Moodle de l’Institut.

esqueleto

Els òrgans dels sentits

Les papil·les gustatives de la llengua capten la informació que el nostre cervell tradueix en forma de sabors. Tradicionalment s’ha parlat de quatre sabors (dolç, salat, àcid i amarg) i de les regions de la llengua que els detecten. En realitat hi ha un cinquè sabor (els japonesos l’anomenen umami ). A més, aquestes zones assenyalades no són exclusives, sinó les de major sensibilitat per a cada gust. Podeu llegir més sobre el tema en aquest article.

Les drogues

Podeu trobar informació sobre algunes de les substàncies que afecten el funcionament del sistema nerviós en aquest enllaç i en aquest altre.

Els aparells reproductors

Completeu aquesta fitxa dels aparells reproductors masculí i femení.

Sexualitat

En la pàgina Sexe joves del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya podeu consultar informació relacionada amb aquest tema.

A través d’aquesta webquest podeu treballar i consolidar els continguts del tema.

Laboratori

Normes de comportament i seguretat i material de laboratori. La pàgina Laboratori virtual pot ajudar-vos a recordar el material de laboratori, les normes de seguretat o els pictogrames de perillositat dels productes químics.

Preparacions de cèl·lules animals i vegetals. Recordeu com s’utilitza el microscopi òptic (podeu consultar aquest microscopi virtual). Descarregeu la fitxa de la pràctica.

Més imatges de cèl·lules animals i vegetals.

La sang. Descarregueu la fitxa de la pràctica.

Dissecció d’òrgans

Descarregueu la fitxa de la dissecció del ronyó.

A la pàgina Todo corazón trobareu molta informació sobre el cor i l’aparell circulatori. Entreu en Actividades > Disecciones > Disección de corazón de cordero.

todocorazon

Descarregeu la fitxa de la dissecció del cor.

Descarregeu la fitxa de la pràctica del pulmó.

Observació d’un encèfal. Aquí teniu algunes de les fitxes que utilitzareu:

Si us ha agradat la fitxa de les il·lusions òptiques, feu un cop d’ull a l’obra d’Escher. Teniu un tast en aquesta pàgina de la Universitat de València.

Mantenir l’escalfor d’un cos. Segons la temperatura ambiental, sovint ens arrupim dins del llit o, en canvi, ens agrada estirar els braços i les cames tant com podem. Quina d’aquestes estratègies seguim quan fa fred? I quan fa calor? Per què creieu que ho fem? Igualment, segons la seua mida, un cos pot perdre més o menys calor. Sembla que això té a veure amb la relació entre superfície corporal i la unitat de volum. Quins cossos creieu que perden calor amb més facilitat, els dels adults o els dels infants? Descarregeu la fitxa de la pràctica (adaptat de Jaume Broto).

Simulació d’una malaltia de transmissió sexual (MTS). Utilitzaru una disolució de NaOH al laboratori per simular una malaltia de transmissió sexual. Cada alumne tindeu un tub d’assaig amb aigua (o NaOH, que també és transparent), i simulareu contactes sexuals intruduint el contingut d’un comptagotes a altres tres tubs d’assaig, tot anotant amb quin tub i en quin orde s’ha produït aquests contactes. Utilitzareu un indicador (fenolftaleïna) per revelar quins tubs tenen NaOH (la nostra “malaltia”) al final de la sessió.

Una vegada realitzada cada pràctica heu d’omplir les fitxes corresponents, així com respondre les preguntes que trobareu al Moodle.

Més recursos en Internet

  • Trobareu temes de Biologia de 3r d’ESO al web Aula 2005.
  • Cells alive! és una pàgina en anglès amb molts recursos sobre les cèl·lules: informacions, pàgines interactives…
  • Corps Cité és una pàgina molt curiosa en francès en què es compara el funcionament del cos humà amb el d’una ciutat.
  • Visió Mèdica Virtual permet estudiar anatomia des d’una perspectiva més rigorosa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *