Nivells d’organització de la matèria
Feu clic aquí, llegeiu la informació i realitzeu les activitats que marca l’enunciat en roig: els tests i els mots encreuats.
Els aparells implicats en la nutrició
Els aparells relacionats amb la nutrició són l’aparell digestiu, el respiratori, el circulatori i l’excretor.
Fitxes
- Fiqueu el nom a les parts de l’aparell digestiu i respiratori
- Completeu els esquemes del cor i l’aparell circulatori
Aparell digestiu
Observeu aquestes imatges sobre el funcionament de l’aparell digestiu:
Deglució
Moviments peristàltics
La digestió a l’estómac
Aparell respiratori
El ninot clàstic
Fareu al laboratori una “dissecció” del ninot clàstic per observar la forma i disposició dels principals òrgans dels aparells implicats a la nutrició… com a una mena de lliçó d’anatomia.
Fitxes
- Retalleu els òrgans dels aparells digestiu i respiratori
- Enganxeu en la silueta humana els òrgans que heu retallat
Després feu un petit qüestionari al Moodle.
Vídeo: L’aparell respiratori
Durant la projecció del documental heu de respondre aquestes preguntes i, després, entreu al Moodle i responeu el qüestionari corresponent.
En la següent presentació de diapositives podeu estudiar la relació entre els aparells digestiu i el respiratori:
Aparell circulatori
Presentació: La sang i el sistema cardiovascular
Enllaç: La coagulació de la sang
Enllaç: Microscopi virtual: sang i medul·la òssia
Enllaç: Atles d’histologia:
- Teixit sanguini
- Frotis de sang virtual
- Òrgans del sistema cardiovascular
- Òrgans del sistema limfàtic
Enllaç: Estructura i funció dels vasos sanguinis (en anglès)
Activitat: La sang, la donació i els grups sanguinis
L’aparell circulatori és l’encarregat de distribuir els nutrients per tot el cos. La “bomba” que fa moure aquest aparell és el cor:
Podeu veure una simulació del funcionament del cor fent clic aquí.
Vídeo: La Hiperactina: El increíble (y olvidado) SISTEMA LINFÁTICO
Alimentació i nutrició
Una dieta saludable ha de ser suficient, completa, variada i equilibrada. La roda i la piràmide dels aliments són guies alimentàries.
Relació
Els òrgans, aparells i sistemes implicats en la funció de relació són el sistema nerviós i el sistema endocrí, l’aparell locomotor (sistema esquelètic i sistema ossi) i els òrgans dels sentits.
Aparell locomotor
Ompliu les següents fitxes i responeu el qüestionari corresponent al Moodle de l’Institut.
El sistema nerviós i els òrgans dels sentits
Vídeo: L’impuls nerviós
Les papil·les gustatives de la llengua capten la informació que el nostre cervell tradueix en forma de sabors. Tradicionalment s’ha parlat de quatre sabors (dolç, salat, àcid i amarg) i de les regions de la llengua que els detecten. En realitat hi ha un cinquè sabor (els japonesos l’anomenen umami ). A més, aquestes zones assenyalades no són exclusives, sinó les de major sensibilitat per a cada gust. Podeu llegir més sobre el tema en aquest article.
Les drogues
Podeu trobar informació sobre algunes de les substàncies que afecten el funcionament del sistema nerviós en aquest enllaç i en aquest altre.
Els aparells reproductors
Completeu aquesta fitxa dels aparells reproductors masculí i femení.
Sexualitat
A través d’aquesta webquest podeu treballar i consolidar els continguts del tema.
Laboratori
Normes de comportament i seguretat i material de laboratori. La pàgina Laboratori virtual pot ajudar-vos a recordar el material de laboratori, les normes de seguretat o els pictogrames de perillositat dels productes químics.
Preparacions de cèl·lules animals i vegetals. Recordeu com s’utilitza el microscopi òptic (podeu consultar aquest microscopi virtual). Descarregeu la fitxa de la pràctica.
Més imatges de cèl·lules animals i vegetals.
La sang. Descarregueu la fitxa de la pràctica.
Dissecció d’òrgans
Descarregueu la fitxa de la dissecció del ronyó.
A la pàgina Todo corazón trobareu molta informació sobre el cor i l’aparell circulatori. Entreu en Actividades > Disecciones > Disección de corazón de cordero.
Descarregeu la fitxa de la dissecció del cor.
Descarregeu la fitxa de la pràctica del pulmó.
Observació d’un encèfal. Aquí teniu algunes de les fitxes que utilitzareu:
- Fitxa de la pràctica
- Cervells de primats: Anatomia comparada.
- Dimorfisme sexual: És una broma, però és cert que els nostres cervells són diferents.
- La realitat no és com és, sinó com tu la veus: La percepció depèn del nostre SN.
- Recopilació de dites sobre el cervell: Un petit moment de reflexió per finalitzar.
Si us ha agradat la fitxa de les il·lusions òptiques, feu un cop d’ull a l’obra d’Escher. Teniu un tast en aquesta pàgina de la Universitat de València.
Mantenir l’escalfor d’un cos. Segons la temperatura ambiental, sovint ens arrupim dins del llit o, en canvi, ens agrada estirar els braços i les cames tant com podem. Quina d’aquestes estratègies seguim quan fa fred? I quan fa calor? Per què creieu que ho fem? Igualment, segons la seua mida, un cos pot perdre més o menys calor. Sembla que això té a veure amb la relació entre superfície corporal i la unitat de volum. Quins cossos creieu que perden calor amb més facilitat, els dels adults o els dels infants? Descarregeu la fitxa de la pràctica (adaptat de Jaume Broto).
Simulació d’una malaltia de transmissió sexual (MTS). Utilitzaru una disolució de NaOH al laboratori per simular una malaltia de transmissió sexual. Cada alumne tindeu un tub d’assaig amb aigua (o NaOH, que també és transparent), i simulareu contactes sexuals intruduint el contingut d’un comptagotes a altres tres tubs d’assaig, tot anotant amb quin tub i en quin orde s’ha produït aquests contactes. Utilitzareu un indicador (fenolftaleïna) per revelar quins tubs tenen NaOH (la nostra “malaltia”) al final de la sessió.
Una vegada realitzada cada pràctica heu d’omplir les fitxes corresponents, així com respondre les preguntes que trobareu al Moodle.
Més recursos en Internet
- Trobareu temes de Biologia de 3r d’ESO al web Aula 2005.
- Cells alive! és una pàgina en anglès amb molts recursos sobre les cèl·lules: informacions, pàgines interactives…
- Corps Cité és una pàgina molt curiosa en francès en què es compara el funcionament del cos humà amb el d’una ciutat.
- Visió Mèdica Virtual permet estudiar anatomia des d’una perspectiva més rigorosa.