SESSIÓ 1 SINTAXI
SINTAXI
L’ORACIÓ SIMPLE.
O= (Subjecte) + Predicat
L’afer urgent que tenim entre mans necessita una anàlisi detallada.
Tots assenyalaven l’intrús que entrà per la porta lateral. Les pintures exposades a la sala es troben en un estat de deteriorament. Creiem que la solució no és a les nostres mans. Els vidres amb dibuixos de gebre agraden molt a la mainada. |
Complements (general):
Tipus: CN, Cadj, CV, CAdv
Funcions:
SN – CN L’arbre de color vermell.
– CAdj El calaix està ple de records.
Els adolescents emprenedors escriuen atents el llibre del temps.
Els científics de la NASA són lluny de comprovar la hipòtesi. Tinc un calais ple de records que no vull donar a ningú. El pare i la mare de la Marta llegien junts les ressenyes de la tesi. Els companys del emu germà són capaços de sublevar la classe. El conflicte entre tots dos és impossible de resoldre. El repartidor de diaris que anava cap al quiosc passà per casualitat per la rectoria xiulant La Internacional. |
El camí del cemetiri era ple de fang. El fill del bar, que era un dels que carregava la caixa, va relliscar i va anar de poc que no acabessin tots per terra. Els camps dormien i les muntanyes del fons jugaven a fet i a amagar amb la boira.
Plovia mansament, com si cada gota fos un cavall cansat, i plovia mansament també en els ulls de la majoria de la gent del poble, El que era evident és que, la senyora Enriqueta, tothom se l’etimava. Quan l’enterramorts va colgar el forat, la mare va deixar-hi un ram de flors i em va semblar que les flors em miraven i em deien: “T’esperem, Joan.” Allò em va torbar vivament i mentre tornàvem cap a casa em vaig agafar fort de la mà de l’oncle Bernat. |
SUBJECTE – SN Barcelona és una ciutat mil·lenària.
La cultura representa el pas de les persones en el temps.
El fill del meu veí viu a Singapur.
– Oració Que t’aixequis d’hora resulta impossible.
Fer les coses a destemps altera la salut.
Nucli | NOM/PRONOM | Aquesta pel·lícula m’ha agradat molt.
Ella compra un vestit. |
|
CATEGORIES SUSTANTIVADES | ADJECTIU | El lila simbolitza el color feminista. | |
VERB | Menjar és un plaer que no sempre valorem. | ||
ADVERBI | El demà no és sempre fruit de l’ahir. | ||
PREPOSICIÓ | De és una preposició feble. | ||
CONJUNCIÓ | Els peròs turmenten els dogmàtics. |
Entre subjecte i verb és incorrecte posar una coma en tots els casos excepte :
– Quan hi ha una aposició: Barcelona, ciutat antiga, viu ran del mar.
– Quan els complements del nom estan juxtaposats: L’home vell, afaitat, amb arrugues puja a l’autobús.
Tots fem el que podem i, per tant, ningú no ens pot dir res.
El verd dels camps a la primavera commou els vilatans. Vosaltres aneu tirant, els altres s’hi afegiran després. Cantar és difícil però cantar i ballar suposa el domini de dues tècniques. L’ahir explica el que som i el demà ens obre noves perspectives. La de no s’apostrofa davant d’hac aspirada. |
La solució dels problemes que tenim no és gaire encoratjadora.
L’exposició de pintures paleolítiques ofereix un caràcter testimonial. L’arròs amb bacallà esqueixat ha de coure poc temps. Els amics d’en Pep i la Laia tenen un encant especial. La gent que s’estressa i que viu sense temps presenta a la llarga ansietat i depressió. |
Reciclar paper és una tasca ecològica en la qual tots hem de col·laborar.
Els qui no tinguin entrada per veure el concert podran visionar-lo en les pantalles situades fora de l’estadi. Esmerçar temps en feines inútils m’esvera profundament. Resulta interessant assistir a les exposicions orals. Assistir a homenatges de jubilació fa pensar en la rapidesa amb què el temps s’escola. És impossible no reconèixer-li el mèrit que té. M’agrada que tothom es trobi bé a casa. Escoltar dues hores en Pep no es fa pesat perquè té el do de la paraula. Els qui siguin més assenyats no seguiran les consignes dels més esvalotats. |
Que arribis sempre tard i que a més no et disculpis, em posa dels nervis.
Jugarem tots el partit d’homenatge a l’entrenador. Ens agrada molt que surtis amb un noi tan honest. Em fa por que no te’n surtis tot sol. M’interessa molt el joc d’estratègia que has muntat. Fer una dieta equilibrada que asseguri el benestar de la família és un repte per a la població. La sessió de cinema a la qual vam assistir ha deixat tothom interessat en el tema. No m’agrada l’uniforme del setè de cavalleria dels USA que tant hem vist a les pel·lícules. Exigeixo que arribis amb tota puntualitat. No van ser gaire amables, en Joan i la Sílvia. M’interessa massa el teu germà. Sóc capaç de defensar-te. |
PREDICAT
VERBALS | Complement directe | Ell compra pomes. | |
Complement indirecte | Ell compra pomes a la Maria. | ||
Complement de règim verbal | Ell pensa en tu. | ||
Complement atribut | Ell és alt. | ||
Complement predicatiu | La Joana camina lenta. | ||
De lloc | Ell va a casa de la Marta. | ||
COMPLEMENTS |
CIRCUMSTANCIALS |
De temps | Demà vindrà a dinar. |
De mode | Camina ràpidament. | ||
de quantitat | Estudia poc i juga molt. | ||
de companyia | Hi vaig amb ell. | ||
d’instrument | Pinto amb ceres. | ||
de direcció | Corria contra direcció. | ||
causa | No vindré perquè estic malalt. | ||
finalitat | No li diu que l’enganya a fi que no pateixi. | ||
condició | Si no porteu l’entrada, no podreu entrar al teatre. |