
Aquest curs, estudiarem amb detall els gèneres periodístics. Quina millor manera que capficant-nos-hi que fent de reporters. Buscarem la informació i hi estarem present per redactar-les i publicar-les al diari de la classe.
Els diferents grups hauran de redactar una edició d’un diari (amb els seu format corresponent), on s’inclouran els diversos textos periodístics: notícia, entrevista, article d’opinió, crítica, sobre diferents seccions: món, societat, cultura, esport, ciència i tecnologia, oci, economia i política.
Per anar agafant idees, podeu llegir diferents notícies als diaris locals i nacionals, per exemple:
www.lavanguardia.cat
www.elperiodico.cat
www.ara.cat
www.elpuntavui.cat
http://www.ccma.cat/tv3/noticies/
Començarem amb la notícia.
Cada grup ha de redactar dues notícies sobre el tema/secció que li ha tocat. Aquestes han de redactar-se segons l’estructura típica d’aquest tipus de text: la piràmide invertida.
Tingueu en compte de respectar l’estructura de la piràmide invertida: titulars, Subtitulars, Entrada i cos de la notícia. (D’informació més general a informació més concreta).
La informació s’organitza de la següent manera:
- El titular, destacat amb la mida més gran i negreta.
- L’entrada que aporta més informació al titular.
- El cos de la notícia que, a vegades, es divideix en apartats, cada un d’ells amb un títol.
El text de la notícia ha de respondre a:
- QUÈ: fet o esdeveniment que ha succeït.
- QUI: protagonistes de l’esdeveniment.
- ON: lloc o espai on ha tingut lloc el fet o esdeveniment.
- QUAN: moment o temps en què s’ha produït el fet.
- PER QUÈ: causes de l’esdeveniment.
- COM: de quina manera ha passat.
Característiques lingüístiques de la notícia:
Varietat estàndard
Claredat
Concreció
Estil senzill
Objectivitat (sense opinió, verbs en 3ª persona)
L’article d’opinió:

Tria una notícia d’actualitat sobre cultura, ciència, tecnologia, societat i redacta dos articles d’opinió per grup sobre el tema en qüestió, en forma de COLUMNA
Text argumentatiu d’opinió: (12 – 13 línies)
TÍTOL
1er paràgraf: Introducció (idea general)
2n i 3r paràgraf: idees concretes, arguments, opinió, exemples, resultats d’enquestes, referències a estudis fets…
4t paràgraf: Conclusió (repetim la idea general)
Connectors:
Ordre: En primer lloc, en segon lloc, seguidament, per acabar…
Opinió: En la meva opinió, Des del meu punt de vista, A parer meu…
Contrast: malgrat tot, malgrat que, no obstant, tot i que…
Causa: perquè, ja que, atès que…
Conseqüència: per tant, en conseqüència…
· Com podries resumir en una sola paraula teva vida a l’institut?
Li dones cap mèrit al col.legi on vas fer la secundària per haver arribat a on estás? Van recolzar-te?
EL SOU DELS ‘YOUTUBERS’
Els ‘youtubers’ poden arribar a cobrar més de quatre xifres a final de més sense cap mena de qüalificació.
Youtube s’ha convertit en la nova televisió per als joves, i els creadors de contingut d’aquesta plataforma que pasen hores creant videos no ho fan gratüitament, ja que cobren mensualment.
Un dels més reconeguts ‘youtubers’ espanyols (AlphaSniper97), ha afirmat que la seva feina estaria reconeguda amb un mínim de 7.000 euros mensuals. Aquestes quantitats són pagades per marques que volen obtenir publicitat davant de milions de persones cada dia. D’altra banda tenims els fanàtics que han arribat a donar més de 300 euros ja que el visionament de videos és totalment gratuït a la plataforma de YouTube.
En conclusió ara molts dels seguidors d’aquests ‘youtubers’ volen ser com els seus ídols i convertir-se en un youtuber més d’èxit i estan deixant de banda els estudis que és el més important segons un 91% de les famílies.