
Aquest curs, estudiarem amb detall els gèneres periodístics. Quina millor manera que capficant-nos-hi que fent de reporters. Buscarem la informació i hi estarem present per redactar-les i publicar-les al diari de la classe.
Els diferents grups hauran de redactar una edició d’un diari (amb els seu format corresponent), on s’inclouran els diversos textos periodístics: notícia, entrevista, article d’opinió, crítica, sobre diferents seccions: món, societat, cultura, esport, ciència i tecnologia, oci, economia i política.
Per anar agafant idees, podeu llegir diferents notícies als diaris locals i nacionals, per exemple:
www.lavanguardia.cat
www.elperiodico.cat
www.ara.cat
www.elpuntavui.cat
http://www.ccma.cat/tv3/noticies/
Començarem amb la notícia.
Cada grup ha de redactar dues notícies sobre el tema/secció que li ha tocat. Aquestes han de redactar-se segons l’estructura típica d’aquest tipus de text: la piràmide invertida.
Tingueu en compte de respectar l’estructura de la piràmide invertida: titulars, Subtitulars, Entrada i cos de la notícia. (D’informació més general a informació més concreta).
La informació s’organitza de la següent manera:
- El titular, destacat amb la mida més gran i negreta.
- L’entrada que aporta més informació al titular.
- El cos de la notícia que, a vegades, es divideix en apartats, cada un d’ells amb un títol.
El text de la notícia ha de respondre a:
- QUÈ: fet o esdeveniment que ha succeït.
- QUI: protagonistes de l’esdeveniment.
- ON: lloc o espai on ha tingut lloc el fet o esdeveniment.
- QUAN: moment o temps en què s’ha produït el fet.
- PER QUÈ: causes de l’esdeveniment.
- COM: de quina manera ha passat.
Característiques lingüístiques de la notícia:
Varietat estàndard
Claredat
Concreció
Estil senzill
Objectivitat (sense opinió, verbs en 3ª persona)
L’article d’opinió:

Tria una notícia d’actualitat sobre cultura, ciència, tecnologia, societat i redacta dos articles d’opinió per grup sobre el tema en qüestió, en forma de COLUMNA
Text argumentatiu d’opinió: (12 – 13 línies)
TÍTOL
1er paràgraf: Introducció (idea general)
2n i 3r paràgraf: idees concretes, arguments, opinió, exemples, resultats d’enquestes, referències a estudis fets…
4t paràgraf: Conclusió (repetim la idea general)
Connectors:
Ordre: En primer lloc, en segon lloc, seguidament, per acabar…
Opinió: En la meva opinió, Des del meu punt de vista, A parer meu…
Contrast: malgrat tot, malgrat que, no obstant, tot i que…
Causa: perquè, ja que, atès que…
Conseqüència: per tant, en conseqüència…