Serà la teva peça musical el gran boom de la classe? Per a esbrinar-ho, et caldrà un mesurador d’aplaudiments que et permeti avaluar el grau d’entusiasme amb el qual els teus companys piquen de mans.
Com funciona? Aquest giny disposa de 5 LEDs, de forma que com més forts siguin els aplaudiments, més llumetes s’encendran.
Aquesta pràctica, que està basada en el circuit d’Arduteka (5/04/14), t’indica els passos que has de seguir per a construir-lo.
MATERIALS
Per a començar, necessitaràs els següents materials:
- 1 placa de proves o protoboard.
- 1 placa d’Arduino UNO.
- 5 LEDs.
- 5 resistències de 10 kΩ.
- Cables d’interconnexió.
- Ordinador i micròfon.
DISSENY DEL CIRCUIT
Seguidament, es mostra el disseny del circuit que hauràs de muntar:
CONSTRUCCIÓ DEL CIRCUIT
A continuació, es detallen els passos que hauràs de seguir per a construir el teu mesurador d’aplaudiments:
- Primer de tot, col·loca els 5 LEDs a la placa de proves.
- Tot seguit, col·loca les 5 resistències.
- Finalment, connecta el circuit i la placa Arduino amb els cables d’interconnexió.
INSTAL·LACIÓ DE LA PLACA ARDUINO
La placa Arduino UNO és una placa electrònica, de maquinari lliure, basada en el microcontrolador ATmega328. Disposa de 14 entrades/sortides digitals, 6 de les quals es poden utilitzar com a sortides PWM (Modulació per amplària d’impulsos) i unes altres 6 són entrades analògiques. A més a més, inclou un ressonador ceràmic de 16 MHz, un connector USB, un connector d’alimentació, una capçalera ICSP i un botó de reinici.
Inicialment, per tal que l’ordinador reconegui la placa, et caldrà descarregar i instal·lar el controlador d’Arduino i seguir les instruccions del següent enllaç.
PROGRAMACIÓ DE LA PLACA ARDUINO
Arduino utilitza un llenguatge propi de programació molt semblant al llenguatge C. Tanmateix, per la seva complexitat, n’utilitzarem un altre més fàcil i intuïtiu, l’Scratch for Arduino (S4A), el qual és una modificació d’Scratch.
Primer de tot, descarrega i instal·la el programari S4A.
Seguidament, descarrega el següent controlador i carrega’l al programa d’Arduino per tal de configurar i facilitar la comunicació amb S4A.
PROGRAMACIÓ AMB S4A
Executa S4A i busca la placa corresponent, tot indicant el port on es troba. A partir dels diversos blocs disponibles, programa la seqüència de la imatge que es mostra a continuació.
Finalment, inicia la seqüència i comprova que el mesurador d’aplaudiments funciona correctament, tal i com es mostra al següent vídeo.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=s_5jEB0AnIE[/youtube]
AVALUACIÓ DE L’ÈXIT
Ha arribat l’hora de la veritat. Ara és el moment que estaves esperant, en el qual els teus companys expressaran amb aplaudiments quant els agrada la teva peça musical. Sort!



