Guia didàctica

 

 

– Títol: Racó musical de l’Escola Arrels

– Nivell educatiu al qual s’adreça: cicle inicial

– Objectius didàctics:

  • Treballar la pulsació i el ritme a partir de  diferents peces musicals i danses.
  • Interès en l’audició de peces instrumentals i vocals de diferents estils.
  • Identificar els elements d’un pentagrama.
  • Reconèixer la clau de sol.
  • Identificar les notes musicals en el pentagrama.
  • Diferenciar la duració de les notes: la negra, la blanca i la corxera.
  • Reconeixement d’instruments musicals

– Competències i relació amb el currículum.

Competències comunicatives

Competència comunicativa lingüística i audiovisual: el treball de reconeixement auditiu i visual de diferents instruments de l’orquetsra.

Competència artística i cultural: el treball propi de l’àrea de musica, es treballa a totes les activitats.

Competències metodològiques 

Tractament de la informació i competència digital: treball amb activitats TIC sobre els ritmes i notes musicals,  jocs i activitats de diverses webs.

Competència matemàtica: molt relacionada amb el treball dels temps dels ritmes i de la distància de les notes.

Competència d’aprendre a aprendre: treballar la capacitat d’interioritzar tots els continguts establerts a les activitats.

Competències personals

Competència d’autonomia i iniciativa personal: activitats d’inventar els propis ritmes, de fer moviments creatius al ritme de la música, etc.

Competències específiques per conviure i habitar el món

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: el treball d’utilitzar instruments, poder tocar-los, escolatar músiques relacionades amb aquest instruments…

Competència social i ciutadana. trballant diverses audicions i danses amb els companys/es.

 

 

– Criteris d’avaluació.

L’alumne/a és capaç de:

  • Saber moure diferents parts del cos al ritme de la música.
  • Gaudir amb les audicions.
  • Saber dibuixar un pentagrama: quantes línies i espais hi conté, les línies divisòries i la línia addicional.
  • Dibuixar la clau de sol en el pentagrama.
  • Saber dibuixar les notes de l’escala al pentagrama.
  • Picar correctament diferents ritmes amb negres, blanques, corxeres i silenci de negra i blanca.
  • Identificar els sons de diversos instruments musicals i saber diferenciar si són de vent, corda i percussió. (reconèixer de forma visual i auditiva).

– Seqüència d’activitats proposades:

  • Escoltar sons de diversos instruments i reconèixer si són de corda, vent o percussió. Després identificar si són aguts o greus, tenint en compte la grandària de l’instrument (utilitzant instruments in situ de l’escola o instruments per internet).
  • Realitzar uns moviments específics a mode de dansa, depenent de si escoltem son forts o fluixos, aguts o greus, llargs o curts (utilitzant la harmònica) i practicant així l’escolta musical i el ritme.
  • Fer dictats rítmics per treballar figures musicals (la negra, el silenci de negra i les corxeres) mitjançant un projector interactiu, a la web “aprendomusica.com”. En primer lloc s’escolta el dictat i després els nens i nenes interactivament han de completar el dictat.
  • Dictats rítmics per parelles.
  • Picar diferents ritmes individualment i en grup. Pregunta-resposta.
  • El joc de les notes musicals (Un nen/a té una targeta amb una nota musical escrita al pentagrama i un altre nen escrita en lletres, s’han de buscar per tal de coincidir les notes correctes).
  • Jocs TIC d’encertar les notes al pentagrama.
  • El joc de les notes al terra (amb el pentagrama dibuixat amb guix al terra, els nens han d’anar posant-se a sobre com si fossin les notes musicals; un altre nen va dictant les notes).

– Metodologia i educació inclusiva.

La manera de treballar parteix de diferents jocs on la participació dels nenes/es és principal per poder anar descobrint els diversos continguts que es volen treballar. Amb moltes activitats en gran grup i d’altres activitats més personalitzades adaptant el grau de dificultat. Els nens aprenen conceptes bàsics de la música mitjançant jocs de ritmes, d’intensitat, audiovisuals, activitats a internet, danses, etc.

Moltes activitats es van adaptant al grau de dificultat de cada alumne. A més es van fent diverses activitats de reforç i ampliació, activitats per parelles o en petit grup heterogeni on els nens s’ajuden per realitzar les tasques proposades.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *