– Títol: Racó musical de l’Escola Arrels
– Nivell educatiu al qual s’adreça: cicle inicial
– Objectius didàctics:
|
|
|
|
|
|
|
– Competències i relació amb el currículum.
Competències comunicatives
Competència comunicativa lingüística i audiovisual: el treball de reconeixement auditiu i visual de diferents instruments de l’orquetsra.
Competència artística i cultural: el treball propi de l’àrea de musica, es treballa a totes les activitats.
Competències metodològiques
Tractament de la informació i competència digital: treball amb activitats TIC sobre els ritmes i notes musicals, jocs i activitats de diverses webs.
Competència matemàtica: molt relacionada amb el treball dels temps dels ritmes i de la distància de les notes.
Competència d’aprendre a aprendre: treballar la capacitat d’interioritzar tots els continguts establerts a les activitats.
Competències personals
Competència d’autonomia i iniciativa personal: activitats d’inventar els propis ritmes, de fer moviments creatius al ritme de la música, etc.
Competències específiques per conviure i habitar el món
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: el treball d’utilitzar instruments, poder tocar-los, escolatar músiques relacionades amb aquest instruments…
Competència social i ciutadana. trballant diverses audicions i danses amb els companys/es.
– Criteris d’avaluació.
L’alumne/a és capaç de:
|
|
|
|
|
|
|
– Seqüència d’activitats proposades:
- Escoltar sons de diversos instruments i reconèixer si són de corda, vent o percussió. Després identificar si són aguts o greus, tenint en compte la grandària de l’instrument (utilitzant instruments in situ de l’escola o instruments per internet).
- Realitzar uns moviments específics a mode de dansa, depenent de si escoltem son forts o fluixos, aguts o greus, llargs o curts (utilitzant la harmònica) i practicant així l’escolta musical i el ritme.
- Fer dictats rítmics per treballar figures musicals (la negra, el silenci de negra i les corxeres) mitjançant un projector interactiu, a la web “aprendomusica.com”. En primer lloc s’escolta el dictat i després els nens i nenes interactivament han de completar el dictat.
- Dictats rítmics per parelles.
- Picar diferents ritmes individualment i en grup. Pregunta-resposta.
- El joc de les notes musicals (Un nen/a té una targeta amb una nota musical escrita al pentagrama i un altre nen escrita en lletres, s’han de buscar per tal de coincidir les notes correctes).
- Jocs TIC d’encertar les notes al pentagrama.
- El joc de les notes al terra (amb el pentagrama dibuixat amb guix al terra, els nens han d’anar posant-se a sobre com si fossin les notes musicals; un altre nen va dictant les notes).
– Metodologia i educació inclusiva.
La manera de treballar parteix de diferents jocs on la participació dels nenes/es és principal per poder anar descobrint els diversos continguts que es volen treballar. Amb moltes activitats en gran grup i d’altres activitats més personalitzades adaptant el grau de dificultat. Els nens aprenen conceptes bàsics de la música mitjançant jocs de ritmes, d’intensitat, audiovisuals, activitats a internet, danses, etc.
Moltes activitats es van adaptant al grau de dificultat de cada alumne. A més es van fent diverses activitats de reforç i ampliació, activitats per parelles o en petit grup heterogeni on els nens s’ajuden per realitzar les tasques proposades.

