EL CREIXEMENT D’UNA PLANTA

Què volem saber o comprovar:

Els alumnes de 5è hem estudiat com es produeix la germinació i com neix i creix una nova planta a partir d’una llavor.

Materials utilitzats:

LLenties, cigrons, un pot de vidre transparent, cotó, aigua i testos per transplantar les llavors germinades.

Com ho hem fet:

En primer lloc , vam plantar algunes llenties i cigrons que són les llavors de la planta, les vam ficar en un pot de vidre i vam ficar també el cotó mullat. El cotó ha de romandre humit perquè es pugui realitzar amb èxit tot l’experiment. Després hem deixat els pots al costat de la finestra ja que necessitem un lloc ben il.luminat.

Al cap d’ una setmana vam poder observar que les llavors havien germinat, les llenties havien crescut més que els cigrons perquè tenien més aigua.

A la setmana següent les llavors de llenties havien crescut 15 cm, les dels cigrons 1 cm.

Al cap de set dies més, les llavors de llenties ja tenien una alçaria de 22cm , era el moment de trasplantar-les als testos.

Vam agafar uns testos amb terra i vam plantar les llenties i els cigrons germinats, els vam regar amb aigua i els vam deixar a la terrassa de l’aula de ciències.

El nostre experiment va acabat amb èxit.

Publicat dins de Cicle superior, plantes | Deixa un comentari

CONTINUEM AMB ELS INVERTEBRATS

Observem els cargols

En Mohamed ha portat dos cargols vius, i encara sobreviuen a les nostres mans.

Són molt macos i afectuosos …

Què volem saber

Volem saber a quin grup d’invertebrats pertany el cargol.

Material

– Dos cargols

– Pot amb lupa

– Lupa binocular

– Classificació d’invertebrats

Cóm ho hem fet

Hem observat el cargol, després l’hem comparat amb d’altres invertebrats.

L’hem mirat també amb la lupa binocular.

Conclusions

Té la closca d’una sola peça, els ulls els té als extrems del tentacles o banyes, és terrestre i la seva respiració és pulmonar, per tant és un molusc gasteròpode.

Publicat dins de animals, Cicle superior | Deixa un comentari

ELS ANIMALS INVERTEBRATS

Observem els invertebrats

Els nois i les noies de la classe de 5è estem estudiant els animals invertebrats i hem observat uns quants insectes a l’aula de ciències : dues aranyes, un insecte de les plantes, dos escarabats, una mosca …

From observacio amb lupa

Què volem saber ?

Volem saber com són els animals invertebrats, quantes potes tenen, si tenen ales o no, què mengen, també volem saber com es el seu cos, els seus ulls … etc. etc.

Materials utilitzats:

Un pot amb lupa, pinces, els insectes , la lupa binocular i la moticam.

Com ho hem fet

Primer de tot hem buscat insectes en el nostre voltant.

La primera va ser una aranya a la que vam posar el nom de “Rafaelita “, la van trobar la Sumaya, la Nerea i l’Azhar mentre remenaven uns testos quan estavem transplantant uns esqueixos, llavors la van ficar en un pot amb lupa per poder-la observar, també la vam mirar amb la lupa binocular, fins que un dia va succeïr un terrible accident i la nostra “Rafaelita” va morir.

Després la Munni va portar a en “Valentino”, un insecte de les plantes molt maco, el seu destí era servir d’aliment a la “Rafaelita”, però va passar a ser observat per nosaltres. Va tenir una mica de mala sort ja que no va suportar la calor de la lupa binocular i també va passar a millor vida.

Al cap d’un parell de dies va venir a visitar-nos a la nostra aula una mosca molt grossa , li vam posar el nom d’ “Iker”, l’Azhar la va ficar en un pot amb lupa i la vam portar a l’aula de ciències per ser observada .

En Mohammed i la Karima van caçar un parell d‘escarabats, un de gran , en “DX”…

… i un de petit , en “Junior”. No cal que us expliquem que cap d’ells va sobreviure a la nostra observació , tot i que els vam tractar a cos de rei.

La Gayatri , finalment , ha portat una aranya “pixa-llits” que es diu “Arakne”, encara és viva , de moment…

Hem estudiat tots els insectes que han caigut a les nostres mans, els hem dibuixat , els hem observat amb la lupa binocular , hem mirat quina forma tenen, hem anotat la quantitat de potes que tenen i si tenen ales o no …

Conclusions

Ens hem adonat que hi ha diferents tipus de invertebrats. Alguns en tenen més potes que d’altres, uns tenen ales , d’ altres no. Llavors investigant a internet, hem trobat una classificació dels invertebrats i hem pogut saber a quin tipus correspon cada un dels que hem estudiat. Així doncs, les aranyes no són insectes , si no que són artròpodes, i dins els artròpodes són aràcnids, i aquestes són les seves característiques :

  • cefalotòrax i abdomen
  • 4 antenes
  • 8 potes o més
  • respiració branquial

Els escarabats, la mosca i el nostre estimat insecte de les plantes són artròpodes i insectes.

Les seves característiques són :

  • cap, tòrax i abdomen
  • 2 antenes
  • 6 potes
  • quatre, dos o cap ala
  • majoria terrestres
  • respiració traqueal

Així doncs el que tenen en comú tots ells és que són animals invertebrats i que pertanyen al grup dels artròpodes. Si voleu saber més d’aquests animalets feu un clik.

Publicat dins de animals, Cicle superior | 4 comentaris

Canviem el color dels clavells

Material:

El colorant, un clavell blanc i una ampolla amb l’aigua.

Que vam fer?

El 10 de febrer vam posar colorant blau a una ampolla d’aigua.

Despres vam posar-hi el clavell blanc .

Que vam observar?

L’endemà la vora del clavell era color blau. Despres d’una setmana vam veure que estava mort i tenia tota la base dels pétals de color blau, podeu veure-ho a la fotografia.

clavell-004.jpg

Què ha passat?

El liquid blau va pujar per la tija fins que va arribar als petals. Despres d’uns dies el clavell estava quasi blau, pero no vam poder-lo veure més blau perque estava mort. Vam dividir el clavell en diferens parts.Vam veure moltes parts de la flor com el pistil i una mica el polen.Quan vam obrir la flor vam veure que les parts que no veiem tambe eran blaves.

Publicat dins de Cicle mitjà | Deixa un comentari

El delta del riu Llobregat

Les nenes i els nens de primer i segon, després de visitar i treballar els diferents espais del delta del Llobregat, ens vam engrescar per representar-ho en una MAQUETA.

Aquí us mostrem el resultat

Publicat dins de Cicle inicial | Deixa un comentari

LES CÈL.LULES DE LA CEBA

Què volem saber o comprovar:

Volem observar com són les cèl.lules vegetals i volem distingir les seves parts.

Materials utilitzats:

– Una ceba – La lupa binocular – Aigua

– Ganivet – Portaobjectes – Comptagotes

– Blau de Metilè (Colorant blau) – Pinces – Safates

Com ho hem fet:

Primer hem tallat una làmina molt fina de ceba i l’hem posat al porta objectes , després li hem posat colorant blau i hem esperat una mica, a continuació l’hem posat una miqueta d’aigua . Finalment hem mirat a la lupa binocular.

Conclusions:

Hem observat les cèl.lules de la ceba, són allargades i estan molt juntetes , es veia la membrana i es podia distingir el citoplasma i el nucli, es veien de color blau perquè hi havíem posat el blau de metilè.

Publicat dins de Cicle superior, plantes | Deixa un comentari

Com entra l’aire als pulmons: la presió atmosfèrica

Observa aquest vídeo

Aquest experiment ens demostra que l’aitre pesa i té una força molt important. Per aquesta raó quan el diafragma deixa espai ,l’aire entra als pulons i s’inflan.
L’última sessió d’aula de cciències vam fer diferents experiències per demostrar els efectes de lña pressió atmosfèrica. Fes un comentari a aquest article i explica un d’aquests experiments.

Publicat dins de Cicle superior | 4 comentaris

Observem les fulles

La classe de segon hem decidit conèixer els arbres per les seves fulles.

Hem observat com són i com es diuen les seves parts.

80002.JPG80003.JPG

Fixa´t en les fulles dels arbres del pati. Intenta trobar totes les parts que hem observat.
Després si vols escriu en aquest bloc com t´ha anat.

Publicat dins de Cicle inicial, plantes | 3 comentaris

Les papil.les gustatives

El NOM DE LA ACTIVITAT: PAPIL.LES GUSTATIVES


Què volem saber o comprovar:

On es troben les papil.les gustatives de cada sabor.

Materials utilitzats :

4 gots per parella limona sucre
1 tovalló cafè sal
2 cullaretes de cafè

Com ho hem fet:

Hem agafat llimona i hem provat a la punteta de la llengua i hem comprovat si hi havia sabor. Desprès amb la sal i el sucre i el cafè.

Hem repetit la experiència amb els costats de la llengua per comprovaron es troben les diferents papil.les gustatives.

Conclusions:

Hem arribat a la conclusió que si posem una cosa ácida a la punta de la llengua no té gust.

Però si posem alguna cosa com per exemple sucre si es nota.

Si posem la llimona al costat és nota el gust àcid.

Publicat dins de Cicle superior, cos humà | 1 comentari

ÒPTICA

QUE VOLEM COMPROVAR O SABER:

Volem saber per a què serveixen les lupes i les ulleres.

MATERIALS UTILITZATS:

Hem utilitzat ulleres i lupes.

CÓM HO HEM FET :

Ens hem provat tres tipus d’ulleres i lupes , hem comprovat si tenen augment mirant fulls, mirant de lluny, de prop, mirant als companys, etc.

CONCLUSIONS:

Hem arribat a la conclusions de que les ulleres tenen augment , menys que les lupes .Les ulleres ens permeten veure millor de lluny o de prop.També quan ens provem ulleres que no són de la nostra graduació ens maregem una mica per què no són apropiades pels nostres ulls.

Les ulleres de sol serveixen per protegir els ulls de l’excés de llum.

Hi ha ulleres graduades per la miopia i per la hipermetropia, serveixen per corregir els defectes de l’ull.

PREGUNTES :

Algú ens podria explicar quina és la diferència entre la miopia i la hipermetropia ?

Ah ! i per què són tan cares les ulleres ?

Publicat dins de Cicle superior, cos humà | 1 comentari