La proposta que he presentat com a projecte final del curs no serà posada en pràctica fins el 3r trimestre. He pensat tres activitats relacionades amb la lectura obligatòria del 3r trimestre als grups de 3r d’ESO, Maribel y la extraña familia de Miguel Mihura.
He pensat de crear activitats on els alumnes tinguin un paper actiu i hagin d’elaborar uns productes relacionats amb la lectura de l’obra teatral. Després de presentar i introduir aquesta lectura a l’aula i presentar l’autor iniciaríem la lectura en veu alta. La idea és treballar la lectura teatral amb tot el que això comporta: entonació adequada, to de la veu, gestualitat… Es tractaria d’anar repartint els difents papers dels personatges que hi apareixen a l’obra. Tot l’alumnat en algun moment haurà de fer aquesta lectura en veu alta. És evident, que treballaríem com entonar, què vol dir llegir teatre. Visionaríem algunes obres de teatre per analitzar quina és la tonalitat adequada i els recursos expressiu utilitzats.
No es tracta només de treballar la lectura en veu alta sinó també de treballar el contingut del text (qui són els personatges? com som? com es descriuen els personatges en una obra teatral? quina és la primera impressió que tenim d’ells i elles? ens agraden? què en penseu de la història? com evolucionarà?). Totes aquestes preguntes i aquelles que sorgeixin a l’aula després de la lectura en veu alta podran ser recollides en l’activitat 1. Es donarà a l’alumnat un seguit d’instruccions relacionades amb l’entrevista i l’expressió formal d’opinions. Per això hauran de treballar en petits grups i treballar amb la idea de un podcast.
Crec que amb aquesta activitat els i les alumnes poden donar la seva opinió raonada i argumentada d’allò que estem llegint a l’aula.
La idea és que facin aquesta actitat en acabar el primer acte quan els personatges s’han presentat i tot just la trama està inciada però no desenvolupada. Encara quedaran moltes coses per descobrir d’aquesta obra.
L’activitat 2 es realitzaria en acabar la lectura del segon acte. L’alumnat haurà de guionitzar el tràiler de la futura pel·lícula. Aquesta obra teatral passarà al cinema i ells i elles en petits grups heterogenis elaboraran el trailer. Per això hauran de seleccionar algunes de les escenes, posar-se en el papers dels actors i les actrius i gravar les escenes. Per això utilitzaran l’editor de vídeo.
Crec que l’ús del vídeo pot ser una eina motivadora pels nostres estudiants molt acostumats a utilitzar aquestes eines en el seu temps lliure i que ara hauran d’utilitzar per una tasca de l’institut.
Finalment, l’activitat 3 es basa en imaginar un final alternatiu per l’obra teatral. Ara ja saben com acaba i poden valorar de manera crítica què els ha semblat. Per això els proposarem presentar en format de còmic digital un final alternatiu de la història.
Els donem l’oportunitat de crear, imaginar i representar una nova realitat tot partint d’imatges amb l’ús del còmic.
Al llarg del curs he pogut conèixer programes que no coneixia i que m’han estat molt útils en algun moment d’aquest segon trimestre. També ha propiciat que elaborés aquest projecte basat en la lectura del 3r trimestre i m’ha donat temps per elaborar les activitats que els presentaré als alumnes de 3r.
Un temps necessari per a poder pensar, crear i valorar quines activitats presentar-los perquè aprenguin però també perquè gaudeixin de la feina que han de fer.