A 4t ESO hem fet un projecte comú en les matèries de castellà i català. Hem volgut treballar les tipologies textuals fent una gamificació. La situació presentada és la següent: una professora de l’institut (Marian, professora d’Educació Física) ha estat assassinada a l’institut. L’alumnat en grups de 4/5 han de formar un equip d’investigació per (1) descobrir perquè l’han assassinada i (2) quin són els assassins (han d’explicar la relació entre els assassins i el crim).
Els alumnes han d’anar resolent les diferents proves: els hi donem cartes anònimes enviades pels assassins o delators/res. Aquestes cartes es troben retallades i han de recomposar-les. Després han del fer un informe (els hi donem un guió per fer-ho) analitzant els connectors textuals, la progressió temàtica, el tipus de llenguatge utilitzat a la carta…
En una altra tasca han de fer-se un currículum adoptant un rol (detectiu, advocat/da, policia o metge forense). Per això, han d’investigar a la xarxa quins són els estudis que han de fer. Busquem també que omplin de manera adequada la informació laboral del currículum.
Les altres tasques es basen en elaborar correus electrònics, textos argumentatius a partir de debats orals… tot relacionat amb la resolució del cas. També els anem donant petites pistes tot utilitzant qüestionaris de google. En aquests qüestionaris les preguntes són relacionades amb les propietats textuals. En finalitzar-los, se’ls envia una informació útil per la resolució del cas.
L’alumnat ha d’anar resolent proves (relacionades amb les propietats textuals i han d’escriure diferents tipus de text) fins arribar a unes conclusions. Les conclusions han estat presentades en format de reportatge periodístic perquè aquest format permet explicar tot el procés de la investigació que l’alumnat ha fet. Bé, els culpables hem estat els professors de llengua de 4t (d’aquí les nostres interpretacions magistrals 😉
La idea no és encertar quines han estat la causes i els assassins, sinó que treballin diferents textos i consolidin els continguts de les propietats textuals.