Daily Archives: 15 març 2015

Carles Riba, llatinista

Al suplement Cultura diari EL PUNT AVUI publicat divendres 13 de març, que casualment es titula “Duel de Titans”, hi he trobat un fantàstic article que no puc deixar de presentar i recomanar. Es tracta d’un avançament editorial del llibre Resum de literatura llatina, de l’eminent poeta i hel·lenista Carles Riba, a cura d’Eusebi Ayensa. Aquest doctor en filologia romànica, segons l’article, però també llicenciat en filologia clàssica, ha reeditat l’opuscle que servia per apropar la literatura llatina a les alumnes de l’Escola Superior de Bibliotecàries i hi ha incorporat una tria de textos per il·lustrar el que s’hi explica.

Portades del “Resum de literatura llatina” i “Nocions de literatura llatina” de Carles Riba [Font: Historias no académicas de la literatura]

En la versió en paper s’ofereix el pròleg íntegre del llibre, però amb la versió digital que aquí us enllaço n’hi ha prou per fer-se una idea del seu contingut i respondre les qüestions que us proposo a continuació.

• Què us sembla que diria Tit Livi si llegís les paraules de Riba amb què comença l’article?
  • Repassem Història? Què era la Mancomunitat?
  • En quina obra lloava Virgili “la primavera perpètua”?
  • Destaqueu, de tots els autors i obres esmentats al llarg de l’article, aquells que coneixeu per haver-los treballat en un o altre moment del curs. No es tracta de buscar informació externa, sinó de buscar-la en la vostra pròpia ment.

Per complementar-ho, aquí teniu un destacat del diari en paper, que expressa tan bé les idees que des de principi de curs us intento comunicar en relació a la literatura llatina, que m’agradaria que ho llegíssiu i em diguéssiu quines són. Si me les sintetitzeu i em poseu exemples del que s’hi diu, em fareu contenta va… I, alumnes de Premià, estic segura que la Margalida coincidirà amb mi.

TERESA

És un temple romà el Taller Masriera de Barcelona?

Bon dia a tothom!

L’altre dia (11/03/2015), mentre estava mirant el telenotícies a TV3 amb el meu pare, vaig veure un temple romà a Barcelona (i no era el temple romà que coneixem!) en aquesta notícia i vaig pensar que seria interessant posar-la en el bloc per tal d’esbrinar entre tots si és realment un temple romà, en quin temple romà s’inspira i si té alguna connexió amb el Partenó com a model arquitectònic, ara que hem començat a treballar el tema de la religió grega a primer de grec. Quantes columnes té? De quin ordre arquitectònic són?

*1888.- El taller Masriera en el carrer Bailèn encara sense construccions (Foto: Antoni Esplugas. Arxiu Fotogràfic de Barcelona)

Taller Masriera, Carrer Bailén 70-72

Aquest edifici, el taller Masriera, està a Barcelona en el carrer Bailén. És un edifici d’estil neoclàssic que el van demanar construir l’any 1882 els germans Masriera, Josep i Francesc, per tal que  acollís el seu taller artístic. Què conté el seu interior? Què és el seu Studium? Actualment el volen vendre per a fer-lo públic i tornar a ser un temple dedicat a la cultura.

Què us sembla això? Ho considereu una bona notícia?

Ariadna Ruiz 1r Batxillerat Grec i Llatí