Daily Archives: 23 maig 2009

Projecte Neptú: matinal clàssica de l’Anoia

projecte_neptu01.jpg

El divendres 17 d’abril de 2009, organitzada per Prometeu Encadenat, la Secció d’Estudis Clàssics del CECI, se celebrà a l’Auditori del Museu Comarcal d’Igualada la matinal clàssica batejada amb el nom de Projecte Neptú. Va consistir en un recés d’intercanvi d’experiències en l’aprenentatge i la docència del Grec i del Llatí adreçat a alumnes de 2n de batxillerat i professors de llengües i cultura clàssiques dels centres públics de la comarca de l’Anoia.

En aquesta trobada, un servidor, membre de Prometeu Encadenat i col·laborador en l’organització de l’esdeveniment al costat d’altres professors de secundària com Norma Jorba, Àngel González, Carme Subirà i Ana Rica, donà la benvinguda als 60 joves que hi varen participar tot aclarint què es pretén amb aquest aplec formatiu i lúdic que, valorat  a posteriori com a molt profitós, buscarà la continuïtat en edicions posteriors. L’èxit ha estat notable i de cara al curs 2009-10 s’intentarà fer extensiu als instituts que no s’hi hagin sumat en aquesta ocasió inclosos també aquells centres concertats que ofertin Grec i Llatí en els seus currícula del batxillerat humanístic i que mostrin interès per aquesta proposta. En la present edició hi han pres part alumnes de batxillerat de dos centres igualadins (IES Pere Vives, IES Joan Mercader), de l’institut de Capellades (IES Molí de la Vila), del de Piera (IES Guinovarda) i del de Calaf (IES Alexandre de Riquer).

El Projecte Neptú, com es pot comprovar, intenta posar a l’abast de l’alumnat clàssic d’Igualada i rodalies les xerrades que sobre aquesta temàtica organitza anualment a les capitals de província catalanes la Secció Catalana de la Sociedad Española de Estudios Clásicos. Es dóna el cas que la pròpia Margalida Capellà, reconeguda hel·lenista del nostre país, tornà a visitar la nostra ciutat convidada així mateix per Prometeu Encadenat per parlar-nos sobre la dona a l’Antiga Grècia el dissabte 9 de maig a les 20:00 h.: Dones gregues: testimonis de vivències silenciades.

Després de la classe magistral de Margalida Capellà, hi hagué una pausa per esmorzar i conversar tranquil·lament. Tot seguit s’inicià una dinàmica de treball per grups. Aquests grups, conformats per alumnes de centres diferents, s’encarregaren de respondre a un qüestionari anònim que serví d’excusa per iniciar la coneixença entre ells i contrastar experiències i opinions. Després, tot respectant aquests mateixos grupets, es procedí al concurs de preguntes i respostes basades en el temari de la tan temuda Selectivitat i coordinat per la professora de clàssiques de l’IES capelladí, Norma Jorba. L’objectiu, alhora lúdic i didàctic, s’assolí de manera més que satisfactòria. Seguí a continuació l’entrega de premis (un lot de llibres per a cada integrant de l’equip guanyador entre els quals hi havia Barcino, la darrera novel·la històrica de Maria Carme Roca que recrea la Barcelona romana del segle II dC i que justament la setmana passada fou presentat per l’autora a la nostra ciutat).

Un cop pronunciats els agraïments al Museu Comarcal (per haver cedit tan gentilment les seves instal·lacions), a l’Ajuntament d’Igualada (pel suport expressat davant d’aquesta iniciativa), al CECI (que es va fer càrrec de tota la despesa econòmica que la matinal ha generat), a la Margalida Capellà (que es va prestar a venir a la nostra ciutat per il·lustrar-nos de manera tan entenedora sobre el mite en la literatura clàssica), als professors que col·laboraren a fer realitat aquest projecte i als alumnes assistents, clogué definitivament l’acte Maria Enrich, la regidora de cultura de l’Ajuntament d’Igualada, que amb el seu parlament valorà molt positivament una proposta com aquesta, a la qual desitjà llarga vida.

Tot l’esdeveniment quedà enregistrat. Si algú està interessat a xafardejar en què consistí aquesta trobada clàssica, ho pot visionar tot entrant en l’apartat de videoconferències del web del CECI.

Salvador Oliva March

Catedràtic de grec de l’IES Alexandre de Riquer de Calaf, l’Anoia