Daily Archives: 2 març 2009

MARGALIDA CAPELLÀ I ROGER COCH OBTENEN ELS PREMIS AURIGA 2008

El passat divendres 27 de febrer va tenir lloc, a la localitat maresmenca de Premià de Mar, el lliurament dels premis Auriga 2008, destinats a guardonar anualment professors i alumnes dels territoris de parla catalana per la seva contribució a la difusió del llegat grecoromà. Els premis Auriga arriben enguany a la seva setzena edició i estan promocionats per la revista que duu el mateix nom, vinculada a l’organització Capital de la Cultura Catalana i que actualment és l’única publicació en català dedicada específicament a la divulgació del món clàssic.

La professora Margalida Capellà va rebre el premi Didascàlia, d’experiències docents, pel seu projecte El fil de les clàssiques, el bloc per no perdre el fil del llatí i del grec a l’IES Cristòfol Ferrer de Premià de Mar. El premi Núria Tudela i Penya, per a estudiants d’ensenyament secundari i universitari, fou lliurat a Roger Coch, alumne de l’IES Mercè Rodoreda de l’Hospitalet de Llobregat, pel seu treball Antígones, tutoritzat per la professora Roser Campi.

Com a preàmbul d’aquest acte de lliurament dels premis Auriga, els assistents vàrem poder gaudir d’una visita prèvia al jaciment arqueològic de les termes romanes de Can Farrerons. Ramon Coll, tècnic de l’àrea de Cultura de l’ajuntament premianenc i arqueòleg, va tenir l’amabilitat de guiar els assistents per aquesta peculiar troballa arqueològica, consistent en un edifici de planta octogonal d’uns 750 metres quadrats i que conté vint-i-tres habitacions que es distribueixen seguint un ordre geomètric gairebé perfecte al voltant d’un gran espai central també de planta octogonal. El conjunt va tenir en origen una funció residencial confirmada per l’existència d’uns banys privats (balneum), que va perdre més endavant en favor d’usos productius i industrials. El jaciment ja ha estat declarat Bé Cultural d’Interès Local i actualment s’està a l’espera de la redacció del Pla Director i de l’Estudi d’Identificació Narrativa en col·laboració amb l’ICAC (Institut Català d’Arqueologia Clàssica) per procedir a una futura museïtzació.

dsc_0248.jpg

Maria Jesús Espuña, Margalida Capellà, Montserrat Tudela, Roger Coch i Joan Pedrola a Can Farrerons. Foto de T. Devesa

A continuació, els assistents es traslladaren al centre cívic de la mateixa localitat, on tingué lloc la resta de l’acte, presidit pel tinent d’alcalde i regidor de Cultura del municipi Ernest Casadesús i que comptà també, entre les gairebé cent persones del públic, amb la presència de la regidora d’Ensenyament Mercè Gisbert i de l’arqueòloga de l’ICAC Marta Prevosti. Després dels mots de presentació per part del regidor Ernest Casadesús, la sotsdirectora de la revista Auriga, Montserrat Tudela, va tenir unes paraules per destacar la vitalitat dels estudis clàssics en el panorama actual de la cultura catalana i en va donar uns quants exemples tot aportant dades molt recents, del Baròmetre de la comunicació i la cultura, a propòsit de la consolidació de la revista Auriga dintre del ventall de publicacions periòdiques en llengua catalana. Després, l’arqueòleg i museòleg Pere Izquierdo va fer una dissertació titulada “Món clàssic en temps de la II República”, tot destacant la importància que va arribar a tenir aleshores la nissaga dels Bosch Gimpera com a referents i estendards en la construcció d’un espai cultural nacional català. Amb dades a la mà, el conferenciant va deixar ben clar el compromís que aquesta família i altres, filles del romanticisme i protagonistes del noucentisme, tingueren amb l’educació i la cultura nacional catalana.

Més endavant, en el moment de l’entrega dels guardons va prendre la paraula Xavier Tudela, director de la revista Auriga i president de l’Organització Capital de la Cultura Catalana, qui va destacar així mateix la vitalitat dels premis Auriga i va fer una breu història de les seves denominacions i motivacions. A continuació, i després d’uns mots d’agraïment de Roger Coch a la tutora del seu treball Roser Campi pel seu suport, Margalida Capellà va tenir unes amables paraules per a totes aquelles persones que han fet i fan possible l’existència del seu projecte El fil de les clàssiques, i molt especialment per als seus alumnes, alguns dels quals eren presents a la sala i sense els quals no tindria sentit la seva feina. Per acabar, Margalida Capellà va mostrar la validesa dels blocs com a eina de participació dels alumnes en el procés d’ensenyament-aprenentatge i de formació de la seva competència digital, tot fent un interessant recorregut a través de les diverses seccions que formen el seu bloc i destacant l’aparició d’Aracne fila i fila, un bloc específic dels alumnes de clàssiques de l’IES Cristòfol Ferrer de Premià de Mar.

La cerimònia va cloure amb la tradicional foto de família amb les persones premiades, les autoritats locals presents i els membres del consell de redacció de la revista Auriga.

aurigafamilia.jpg

Foto de Teresa Devesa