Guia didàctica

PRIMERA  SESSIÓ

CONSTARÀ DE:

  1. LA PRESENTACIÓ

Lectura per part d’algun algun -i oportuns comentaris si calen per part del mestre- del propòsit inicial de la tasca: DESVETLLAR.

Audició de la INVITACIÓ (Cançó Beatles: Magical Mystery Tour). Destacant pel damunt el to desenfadat de la cançó i els canvis destacats que té.

Lectura del primer pergamí. EL PERGAMÍ QUE NO VA SER ESCRIT.

Comentari preparatori per a l’audició d’un fragment del concert de Jordi Savall (a partir del minut 51:21, atractiu per la percussió). Localització en un mapa de la classe del mar Adriàtic. Comentari: (la idea) la Mediterrània i els seus mars són nexe de cultures (que es poden escoltar en aquest concert). Alguns alumnes, probablement ( i en successives audicions), reconeixeran tonalitats, sons i ritmes -ambients- de les distintes regions que formen el litoral mediterrani. Aquestes músiques (les antigues) tenen, segons he escoltat del mateix Jordi Savall en un concert, dos trets que les relacionen (per molt distants que fossin les regions i distintes les gents a les quals pertanyien): eren dansades  i gaudien d’espais musicals per a la improvisació.

Nosaltres -alumnes i jo- ens acompanyarem (a moments) durant els trajectes de la nostra aventura de descoberta amb músiques d’aquests extraordinaris músics.

 

2. SUPORTS: PDI I EQUIP D’ÀUDIO

3. DURADA: DEPÈN, PREVISTA 30 MINUTS.

 

[youtube]https://youtu.be/3Hror06gowc[/youtube]

  • VIATGE MÀGIC I MISTERIÓS. LA IDEA DE PARTIDA

Imagino un grup classe de 24 alumnes. Intento comprendre’ls segons les nocions que tinc (molt elementals i més aviat de manera intuïtiva; però hi crec; en certa manera des de fa molts anys) de les intel·ligències múltiples. Uns quants alumnes han aconseguit, al llarg de l’etapa -fins arribar a cicle superior -en què ara es troben- un bon desenvolupament, pel que fa a la intel·ligència matemàtica i espacial. Algun alumne té la seva  mobilitat reduïda, no així to el relacionat amb la parla i unes reduïdes possibilitats per a la digitació. Certes intel·ligències, les relacionades amb les lingüístiques, no han pogut gaudir de les experiències suficients -més aviat tot el contrari- que haguessin afavorit tals desenvolupaments. Alguns alumnes que es mostren introvertits, més aviat sembla (furgant una mica certs detalls de la seva personalitat) que gaudeixen d’una intel·ligència  predominantment intrapersonal. Altres, amb cert tarannà de lideratge, semblen manifestar un cert desenvolupament de les seves capacitats interpersonals; tot i els conflictes que en no poques ocasions provoquen per la seva “excessiva” (forta, dominant, a vegades prepotent) personalitat. Així mateix hi ha bastants alumnes que assisteixen, en activitats extraescolars, a classes de música; la qual cosa vol dir que treballen i desenvolupen la intel·ligència musical, que d’alguna manera serà aprofitada i potenciada, igual que el conjunt de les altres intel·ligències, a classe per la sèrie d’activitats del supòsit pretès en les activitats d’aquesta idea.

Establiria grups de quatre alumnes. Sis grups, per tant. Crec més indicat, triar jo -sense fer-ho explícit esmentant-ho a ells- els alumnes que poden ser mes aviat catalitzadors (o cosa semblant) del grup. La resta de components es triaran entre ells, moderant jo si cal.

A cada grup se’ls encarregarà una feina, segons els epígrafs següents (i tot sota la misteriosa frase -feta- de:  AMB EL TEMPS I UNA CANYA ANIREM FENT):

AMB MESURA

  1. ESPAIS, de l’escola (i del seu recinte, s’entén)
  2. ESPAIS, de l’entorn proper de l’escola.
  3. FORMES, de l’entorn proper a l’escola (i alternatiu: llinda amb Port Aventura i l’obviaré, hi solen anar sovint… i hi ha més món que la tal aventura).
  4. FORMES, un pèl més remotes de l’entorna de l’escola.

AMB TEMPS

  1. VIATGES PEL TERRITORI. Disseny de trajectes als llocs d’interès no massa lluny de l’escola (que s’hi pugui anar a peu o en bicicleta).
  2. VIATGES, pel temps antic i contemporani (restes romanes properes a l’escola; grup escultòric de Xavier Mariscal).

Hi haurà una activitat que anirà agafant forma poc a poc i que serà nexe del tots els grups: construcció en 3D d’una edificació… que ha de resultar al final de tot aquest viatge.

Pretenc usar el Google Earth i el programa (no sé si serà possible, estic seguint ara els tutorials i potser és un pèl complex, l´’usaria amb mínims) de construccions en 3D SketchUp 2015 (versió gratuïta, faltaria més), PDI… i el que els companys de grup de treball -al curset aquest em refereixo-  suggereixin.

  • GUIA DIDÀCTICA. ELS REQUISITS
  1. Objectius
  2. Competències i relació amb el currículum
  3. Criteris i sistema d’avaluació
  4. Seqüència d’activitats proposades
  5. Educació inclusiva