– Perquè suren els vaixells?
– Cicle superior 5è
– Objectius didàctics
1.- Saber què són la matèria, les matèries primeres i els materials.
2.- Identificar diferents tipus de materials segons el seu origen.
3.- Descobrir els diferents estats de la matèria.
4.- Descriure les principals propietats dels materials.
5.- Comprovar com els cossos més densos que l’aigua s’enfonsen i com els menys densos suren.
6.- Conèixer i explicar les propietats i les característiques dels materials i les seves aplicacions.
7.- Recollir, interpretar i processar informació utilitzant diverses fonts relacionades amb internet.
– Competències i relació amb el currículum
Aquesta unitat està relacionada amb diverses àrees: amb la de Llengua catalana, ja que els alumnes han d’explicar processos i imatges, llegir diferents tipus de textos; amb la d’Educació visual i plàstica, ja que han d’opinar sobre diferents manifestacions artístiques, i amb la de Matemàtiques, ja que han d’observar i interpretar dades i fer càlculs per saber la densitat dels cossos.
Per a l’educació obligatòria, s’identifiquen com a competències bàsiques les vuit competències següents:
Competències transversals:
Les competències comunicatives:
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Competències artística i cultural
Les competències metodològiques:
- Tractament de la informació i competència digital
- Competència matemàtica
- Competència d’aprendre a aprendre
Les competències personals:
- Competència d’autonomia i iniciativa personal
Competències específiques centrades en conviure i habitar el món:
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
- Competència social i ciutadana
– Criteris i sistema d’avaluació
OBJECTIUS | CRITERIS D’AVALUACIÓ | COMPETÈNCIES BÀSIQUES |
1 | Distingir el que és matèria del que no ho és.
Identificar els materials que formen un objecte. |
1,5 i 7 |
2 | Classificar els materials segons el seu origen en naturals o transformats. | 2,5,6 i 7 |
3 | Relacionar els estats de la matèria amb la disposició de les seves partícules. | 5,6 i 7 |
4 | Explicar les propietats dels materials | 1,3,5,6 i 7 |
5 | Utilitzar instruments i unitats per mesurar densitats i comprovar quins objectes suren a l’aigua en funció de la seva densitat. | 3,4,5,6 i 7 |
6 | Descriure i reconèixer els principals materials que fem servir en la vida quotidiana a partir de les seves propietats. | 1,2,3,5,6 i 7 |
7 | Recollir, interpretar i processar informació utilitzant diverses fonts relacionades amb internet. | 1,3,4,5,6,8 |
– Educació inclusiva
Donada la diversitat dels diferents ritmes d’aprenentatge dels alumnes, les activitats estan pensades per realitzar-les en petits grups formats per dos alumnes. Hi ha diferents tipus d’activitats en funció del nivell d’aprenentatge de cada alumne i en cada cas s’avaluarà a l’alumne segons el seu treball. L’activitat de la cacera del tresor està pensada per aquells alumnes que necessiten ampliar els seus coneixements.
Activitats:
He escollit la dimensió 1: dimensió de caire instrumental està relacionada amb l’ús de dispositius, aplicacions i programari. També crec que es podria incloure la dimensió 2: dimensió versa sobre les habilitats de cerca i selecció de la informació, i el seu processament cognitiu per tal de transformar la informació en coneixement.
En aquesta activitat es treballa la competència C1: Seleccionar utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar, i també la C5: Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
L’activitat consisteix a fer l’esquema un cop finalitzada la unitat didàctica, activitat pensada per realitzar en gran grup, aprofitant la pissarra digital. Utilitzarem la eina que ens proporciona la pàgina web http://popplet.com/ per realitzar els esquemes d’una manera senzilla.
En aquesta activitat el mestre farà de conductor per tal que siguin els alumnes el que construeixin un esquema semblant a aquest. Els alumnes hauran d’introduir les caixes amb els continguts i així anirem repassant els continguts treballats en aquesta unitat.