Guia didàctica

– Perquè suren els vaixells?

– Cicle superior 5è

Objectius didàctics

1.- Saber què són la matèria, les matèries primeres i els materials.

2.- Identificar diferents tipus de materials segons el seu origen.

3.- Descobrir els diferents estats de la matèria.

4.- Descriure les principals propietats dels materials.

5.- Comprovar com els cossos més densos que l’aigua s’enfonsen i com els menys densos suren.

6.- Conèixer i explicar les propietats i les característiques dels materials i les seves aplicacions.

7.- Recollir, interpretar i processar informació utilitzant diverses fonts relacionades amb internet.

Competències i relació amb el currículum

Aquesta unitat està relacionada amb diverses àrees: amb la de Llengua catalana, ja que els alumnes han d’explicar processos i imatges, llegir diferents tipus de textos; amb la d’Educació visual i plàstica, ja que han d’opinar sobre diferents manifestacions artístiques, i amb la de Matemàtiques, ja que han d’observar i interpretar dades i fer càlculs per saber la densitat dels cossos.

Per a l’educació obligatòria, s’identifiquen com a competències bàsiques les vuit competències següents:

Competències transversals:

Les competències comunicatives:

  1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
  2. Competències artística i cultural

Les competències metodològiques:

  1. Tractament de la informació i competència digital
  2. Competència matemàtica
  3. Competència d’aprendre a aprendre

Les competències personals:

  1. Competència d’autonomia i iniciativa personal

Competències específiques centrades en conviure i habitar el món:

  1. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  2. Competència social i ciutadana

Criteris i sistema d’avaluació

OBJECTIUS CRITERIS D’AVALUACIÓ COMPETÈNCIES BÀSIQUES
1 Distingir el que és matèria del que no ho és.

Identificar els materials que formen un objecte.

1,5 i 7
2 Classificar els materials segons el seu origen en naturals o transformats. 2,5,6 i 7
3 Relacionar els estats de la matèria amb la disposició de les seves partícules. 5,6 i 7
4 Explicar les propietats dels materials 1,3,5,6 i 7
5 Utilitzar instruments i unitats per mesurar densitats i comprovar quins objectes suren a l’aigua en funció de la seva densitat. 3,4,5,6 i 7
6 Descriure i reconèixer els principals materials que fem servir en la vida quotidiana a partir de les seves propietats. 1,2,3,5,6 i 7
7 Recollir, interpretar i processar informació utilitzant diverses fonts relacionades amb internet. 1,3,4,5,6,8

Educació inclusiva

Donada la diversitat dels diferents ritmes d’aprenentatge dels alumnes, les activitats estan pensades per realitzar-les en petits grups formats per dos alumnes. Hi ha diferents tipus d’activitats en funció del nivell d’aprenentatge de cada alumne i en cada cas s’avaluarà a l’alumne segons el seu treball. L’activitat de la cacera del tresor està pensada per aquells alumnes que necessiten ampliar els seus coneixements.

 

Activitats:

He escollit la dimensió 1: dimensió de caire instrumental està relacionada amb l’ús de dispositius, aplicacions i programari. També crec que es podria incloure la dimensió 2: dimensió versa sobre les habilitats de cerca i selecció de la informació, i el seu processament cognitiu per tal de transformar la informació en coneixement.

En aquesta activitat es treballa la competència C1: Seleccionar utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar, i també la C5: Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.

L’activitat consisteix a fer l’esquema un cop finalitzada la unitat didàctica, activitat pensada per realitzar en gran grup, aprofitant la pissarra digital. Utilitzarem la eina que ens proporciona la pàgina web http://popplet.com/ per realitzar els esquemes d’una manera senzilla.

En aquesta activitat el mestre farà de conductor per tal que siguin els alumnes el que construeixin un esquema semblant a aquest. Els alumnes hauran d’introduir les caixes amb els continguts i així anirem repassant els continguts treballats en aquesta unitat.