Art i filosofia

Art i filosofia

Una bona manera d’accedir a l’ensenyament de la filosofia és a partir de l’art. Podem recordar que Hegel deia que l’art i la filosofia (i també la religió) tenen un mateix contingut: l’absolut, que l’art coneix com a intuïció sensible i la filosofia com a concepte pur; o, més recentment, Gadamer defensa el contingut de veritat de l’obra artística. Però no es tracta d’entrar en l’interessant àmbit de l’estètica sinó d’utilitzar l’art com a estratègia, com a vehicle atractiu per apropar als alumnes a la filosofia i promoure la reflexió filosòfica.

El que farem a continuació és proposar una sèrie d’obres artístiques (pintures i escultures) a partir de les quals accedir a la filosofia. Començarem amb la interessant proposta de Ll. Vallmajó en “Escola oberta” del Xtecs. A partir del fresc de Rafael lEscola d’Atenes, es presenten conceptes i concepcions filosòfiques i es fan preguntes sobre els personatges que hi apareixen

Escola d'Atenes: qui diu què?

http://www.xtec.cat/~lvallmaj/taller/atenes.htm

Continuarem al el Pensador de Rodin i també amb una proposta de treball que trobem a la pàgina del xtec.

Pensador

http://www.xtec.es/~fchorda/prima6/imma/rodin/

La següent obra de Magritte permet reflexionar sobre la realitat (problemes metafísics) i el llenguatge (problemes conceptuals)

Pipa-Magritte

A l’adreça següent hi ha molta informació sobre Magritte, diversos vídeos inclosos:

http://www.google.es/search?q=Magritte&hl=es&sa=G&prmd=iv&source=univ&tbs=vid:1&tbo=u&ei=BgP2TNvyBoaAhAeFw-TmBQ&oi=video_result_group&ct=title&resnum=16&ved=0CIkBEKsEMA8

Continuarem amb una altra obra de Magritte (ja clàssica quan es tracta de la memòria)

Memoria

En aquesta i les altres obres d’art que treballarem, proposarem una feina col·laborativa entre els alumnes: hauran de localitzar la ubicació actual de l’obra (quin museu de quina ciutat), i caldrà localitzar alhora un institut de batxillerat (o equivalent) de la ciutat en la que en la que estigui el museu i contactar amb alumnes de cursos equivalents, demanant informació sobre l’obra en qüestió, i oferint alguns tipus d’intercanvi que als alumnes d’allà els pugui interessar.

Acabarem aquesta selecció amb algunes vinyetes còmiques. Podríem discutir si tenen cabuda en un espai dedicat a l’art, però com que el concepte d’art és tan elàstic, prescindirem d’aquesta discussió i donarem per bona aquesta inclusió. Començarem amb una d’en Forges i continuarem amb una selecció de Mafalda (Mafalda dóna per omplir un espai considerable com aquest). La de Forges i les dues primeres de Mafalda serveixen per abordar una introducció a la filosofia, al seu concepte i a la seva conveniència o utilitat.

Forges-Pienso

Mafalda-F1

Mafalda-F2

Seguim Amb Mafalda. La següent vinyeta permet abordar el tema de la moral i els valors

Mafalda-Valors

I les dues últimes les utilitzarem per reflexionar sobre la llibertat

Mafalda-Llibertat-1

Mafalda-Llibertat-2

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *