Odissea
DBFL – Filosofia a batxillerat
Projecte
De les possibles alternatives del projecte, he triar la primera:
I.-Filosofia i TAC
(Proposta dins l’àmbit de projectes col·laboratius en xarxa aplicats a l’àrea de Filosofia).
En concret faig una proposta d’introducció a la lectura de textos filosòfics i a la pràctica del comentari de text, amb el rerefons dels exàmens de Selectivitat. Faré servir dos suports treballats en aquest curs: el bloc i la wiki. Entenent que el bloc és utilitzar com a eina de treball en les classes, allí figura, a disposició dels alumnes, la presentació teòrica en un document titulat “LECTURA I COMENTARI DE TEXT”. El text d’aquest document entenc que serveix com justificació d’aquest projecte. El material de treball està també accessible als alumnes, però en aquest cas en la wiki, on tenen una sèrie d’exercicis: comentaris de text. Tots, menys un, amb propostes de solució; un, sense respostes. En l’últim cas les respostes s’han d’elaborar col·lectivament, però en tots es pot manipular, proposant col·laborativament noves respostes i noves propostes.
L’enunciat del projecte diu: “El projecte ha d’aportar les conclusions de l’autor”. La conclusió la proposo aquí, perquè aquest document forma part del projecte. La conclusió és que és possible utilitzar amb resultats positius els recursos telemàtics per aconseguir uns objectius que no són nous (ni poden ser-ho): que els alumnes assoleixin els coneixements previstos en el pla d’estudis i adquireixin les habilitats requerides, entenent que ens referim en concret a les assignatures de filosofia i l’habilitat específica és la de treballar la filosofia a partir dels textos escrits i de comentaris de text (imprescindibles, per altra banda, per aprovar els exàmens de selectivitat).
En aquest cas, els alumnes han d’accedir als textos concrets dels autors, però també han de treballar la competència digital que els ha de permetre cercar la informació per internet, potenciant d’aquesta manera l’ús de les noves tecnologies.