Art i filosofia
Una bona manera d’accedir a l’ensenyament de la filosofia és a partir de l’art. Podem recordar que Hegel deia que l’art i la filosofia (i també la religió) tenen un mateix contingut: l’absolut, que l’art coneix com a intuïció sensible i la filosofia com a concepte pur; o, més recentment, Gadamer defensa el contingut de veritat de l’obra artística. Però no es tracta d’entrar en l’interessant àmbit de l’estètica sinó d’utilitzar l’art com a estratègia, com a vehicle atractiu per apropar als alumnes a la filosofia i promoure la reflexió filosòfica.
El que farem a continuació és proposar una sèrie d’obres artístiques (pintures i escultures) a partir de les quals accedir a la filosofia.
I. Començarem amb la interessant proposta de Ll. Vallmajó en “Escola oberta” del Xtecs. A partir del fresc de Rafael l‘Escola d’Atenes, es presenten conceptes i concepcions filosòfiques i es fan preguntes sobre els personatges que hi apareixen.
Què cal fer (treballant en grup i repartint la feina)
1. Intentar descobrir els noms del major nombre possible de filòsofs.
2. Localitzar la ubicació actual de l’obra.
3. L’enllaç de sota conté un itinerari d’activitats: cal fer-les. La correcció serà pública i anirà acompanyada de les explicacions que el professor-a consideri pertinents La informació del propi enllaç permet autocorregir els noms dels filòsofs que apareixen.
http://www.xtec.cat/~lvallmaj/taller/atenes.htm
__________________________________________
II. Continuarem amb el Pensador de Rodin i també amb una proposta de treball que trobem a la pàgina del xtec.
Què cal fer
1. Individualment, obrir l’enllaç de sota i anar llegint la informació de les diverses pestanyes.
2. Plantejar un debat sobre per què aquesta figura acompanya sovint, en forma d’encapçalament, la presentació de la filosofia. La funció del professor és dirigir i canalitzar el debat, i fer les aportacions que consideri oportunes.
3. Localitzar la ubicació actual de l’obra.

http://www.xtec.es/~fchorda/prima6/imma/rodin/
__________________________________________
III. La següent obra de Magritte permet reflexionar sobre la realitat (problemes metafísics) i el llenguatge (problemes conceptuals).
Què cal fer
1. Compartint ordinadors, obrir l’enllaç de sota i remenar una mica: accedir a part de les informacions i veure alguns del vídeos. Aquesta operació pot anar acompanyada de comentaris informals entre els membres de cada grup.
2. A partir de l’obra, i en particular del seu missatge escrit, plantejar un debat sobre la distinció i les relacions de: subjecte, objecte, concepte i nom (cal, prèviament, una explicació teòrica per part del professor).
3 Localitzar la ubicació actual de l’obra

A l’adreça següent hi ha molta informació sobre Magritte, diversos vídeos inclosos:
__________________________________________
IV.Continuarem amb una altra obra de Magritte (ja clàssica quan es tracta de la memòria).
Què cal fer
1. A partir de la contemplació de l’obra, plantejar un debat com el de l’activitat anterior, canalitzat pel professor-a, però ara sobre la memòria.
2. Localitzar la ubicació actual de l’obra.

__________________________________________
V. Per acabar farem un suggeriment per complementar aquesta proposta, però no el desenvoluparem. Es tracta d’oferir una selecció de vinyetes de còmics. Podríem discutir si tenen cabuda en un espai dedicat a l’art, però com que el concepte d’art és tan elàstic, prescindirem d’aquesta discussió i donarem per bona aquesta inclusió. Començarem amb una vinyeta de Forges i continuarem amb unes quantes de Mafalda (Mafalda dóna per omplir un espai considerable com aquest).
La de Forges i les dues primeres de Mafalda serveixen per abordar una introducció a la filosofia, al seu concepte i a la seva conveniència o utilitat.



Seguim Amb Mafalda. La següent vinyeta permet abordar el tema de la moral i els valors

I les dues últimes les utilitzarem per reflexionar sobre la llibertat


En les quatre primeres activitats els alumnes hauran de localitzar la ubicació actual de l’obra (quin museu de quina ciutat). Això s’haurà de fer, naturalment, utilitzant la xarxa. Es podria completar l’activitat localitzant alhora un institut de batxillerat (o equivalent) de la ciutat en la que en la que estigui el museu i contactar-hi. En funció del temps i la disponibilitat (també econòmica) es podria proposar algun tipus d’intercanvi, que pot ser simplement d’informació, a través de la xarxa, o d’alumnes que podrien viatjar a alguna de les ciutats, visitant algun dels museus en qüestió, i oferint una recepció similar als alumnes de contacte.
