Els adults tendim a creure que els nens veuen la realitat de la mateixa manera que nosaltres. Tot i que tots hem estat infants, sovint en planificar les classes, em costa imaginar les reaccions que tindran els nens davant una determinada activitat i quan arriba el moment de dur-la a terme em sorprenen les seves reaccions. De vegades el tema plantejat els interessa més del que m’esperava, d’altres en canvi no, i l’activitat es redirigeix cap a situacions que no havia previst.
Per tant, i barrejant un dels objectius bàsics d’aquesta etapa, el desenvolupament de la seva autonomia, amb l’aproximació a les TIC i la necessitat de conèixer els interessos i el punt de vista dels alumnes, donar-los la càmera fotogràfica o la càmera de les tauletes abans de començar algun tema pot servir de test orientatiu per saber que els interessa i venir la perspectiva del món des dels seus ulls.
Temes relacionats amb l’entorn són els més apropiats per aquesta mena d’introducció. Els nens treuen fotos que després visualitzem junts i comenten, explicant el motiu pel qual les han fet i què volien mostrar. Evidentment, de vegades es fa difícil, ja que no disposem d’una càmera per cada infant, però potser sí d’una tauleta. Potser, també s’haurien de fer activitats prèvies sobre el funcionament de la càmera, per tal que la poguessin fer servir individualment o en petit grup.
Però la càmera no només ens pot ajudar a conèixer els interessos dels infants, també ens pot servir per treballar tant la lectoescriptura com les matemàtiques, buscant els números i les lletres del carrer i fotografiant-los. O bé, per les ciències, per tal de deixar constància amb una fotografia dels experiments que s’han realitzat a l’aula. Una altra opció seria fer fotos dels companys, per treballar aspectes com les emocions, la diversitat, el cos, l’expressió facial, etc. Sovint les mestres fem fotos de les activitats de l’aula, en comptes d’això, també hi podria haver un nen que cada dia fos l’encarregat de fer alguna foto d’aquestes activitats, cosa que seria molt més significativa pels infants.