– Títol: Els mitjans de transport (creem una revista digital)
– Nivell educatiu al qual s’adreça: El projecte està pensat per fer a Cicle Inicial. És un PIC (Projecte Interdisciplinar de centre). Jo em centraré en el meu curs que és 2n.
– Objectius didàctics
1. Conèixer diferents mitjans de transport, en concret, transports aeris.
2. Cercar i seleccionar informació i imatges.
3. Crear, amb l’ajuda de Microsoft Word, gràfics partint de dades reals i extreure, en grup, conclusions.
4. Utilitzar els reglets per representar dades reals.
5. Aplicar coneixements adquirits a través d’activitats JCLIC i PDI.
6. Conèixer diversos aspectes relacionats amb la seguretat vial.
7. Utilitzar el cronòmetre i fer una recollida real de dades.
8. Conèixer el funcionament d’un aeroport i respectar les normes.
9. Utilitzar la càmera de fotos.
10. Escriure textos al Microsoft Office Word o a l’Open Office writer.
11. Crear una revista digital fent servir el youblisher.
12. Potenciar el treball en grup deixant que els propis alumnes siguin creadors del seu aprenentatge.
13. Respectar els companys, companyes i mestres, tot valorant, les tasques que realitzen o les seves intervencions.
– Competències i relació amb el currículum
Pel que fa a les competències bàsiques, les que treballem són les següents:
|
COMPETÈNCIES BÀSIQUES |
| 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual: És la capacitat de saber comunicar oralment i expressar-se per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir el propi cos i les TIC, amb gestió de la diversitat de llengües, amb l’ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions. Destaca la importància d’aquesta competència ja que partim de la llengua catalana com la nostra llengua vehicular i que està present a totes les activitats que fem a l’aula.2. Competència artística i cultural: Suposa conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, utilitzar-les com a font d’enriquiment i gaudi i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles. |
| 3. Tractament de la informació i competència digital: Implica gestionar la informació, des de com accedir-hi fins a la seva transmissió, tot usant diferents suports, incloent-hi l’ús de les TIC com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se. 4. Competència matemàtica: Implica l’habilitat per comprendre, utilitzar i relacionar els números, les seves operacions bàsiques, els símbols i les formes d’expressió i raonament matemàtic, tant per produir i interpretar distints tipus d’informació, com per ampliar el coneixement sobre aspectes quantitatius i espacials de la realitat, i per entendre i resoldre problemes i situacions relacionades amb la vida quotidiana i el coneixement científic i el món laboral i social.5. Competència d’aprendre a aprendre:Es potencia aquesta competència a través del treball en grup deixant que siguin els propis alumnes els que vagin elaborant la tasca. |
| 6. Competència d’autonomia i iniciativa personal: Suposa l’adquisició de la consciència i aplicació d’un conjunt de valors i actituds personals i interrelacionades (responsabilitat, perseverança, coneixement de si mateix, autoestima, creativitat, autocrítica), el control emocional, de calcular riscos i afrontar problemes, així com la capacitat de demorar la satisfacció immediata, d’aprendre de les errades i d’assumir riscos. |
| 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: Suposa el desenvolupament i aplicació del pensament cientificotècnic per interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions amb iniciativa i autonomia en un món en què els avenços que es van produint són molt ràpids i tenen influència decisiva en la vida de les persones, la societat i el món natural. Implica també la diferenciació i valoració del coneixement científic en contrast amb d’altres formes de coneixement, i la utilització de valors i criteris ètics associats a la ciència i al desenvolupament tecnològic. No hi ha res més proper pels alumnes que el seu propi entorn. Partint d’aquí, trobem interessant que ells coneguin diversos mitjans de transport. |
| 8. Competència social i ciutadana: Capacitat per comprendre la realitat social en què es viu, afrontar la convivència i els conflictes emprant el judici ètic basat en els valors i pràctiques democràtiques, i exercir la ciutadania, actuant amb criteri propi, contribuint a la construcció de la pau i la democràcia, i mantenint una actitud constructiva, solidària i responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics. |
Respecte les competències digitals es treballarien les següents:
|
1.Instruments i aplicacions |
|
Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia. |
|
2. Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball |
|
Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals. |
|
Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals. |
|
Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d’aprenentatge. |
|
3.Comunicació interpersonal i col·laboració |
|
Realitzar comunicacions interpersonals virtuals i publicacions digitals. |
– Criteris i sistema d’avaluació
Fent clic aquí podeu llegir els criteris d’avaluació d’aquest projecte.
Per avaluar tindrem en compte quatre aspectes clau:
- Avaluació Inicial (què sabem…?)
- Avaluació formativa (de les diverses activitats durant el procés d’ensenyament-aprenentatge)
- Autoavaluació (en diverses activitats els alumnes hauran d’autoavaluar-se)
- Avaluació de la programació i del mestres (punts forts i febles, què podem millorar, què caldria modificar, què ha funcionat,…)
- Clicant aquí podeu veure l’exemple d’autoavaluació.
– Seqüència d’activitats proposades: Es pot veure la seqüència d’activitats fent clic AQUÍ
– Educació inclusiva
El primer punt fort d’aquesta programació que presento és que parteix del treball per projectes. A més, aquest projecte és interdisciplinar ja que la creació de nous coneixements es fa des de diverses àrees diferents. Aquesta metodologia concreta permet fer una tasca d’ensenyament-aprenentatge més flexible i adaptada a les característiques grupals i individuals de cada alumne.
A més, el fet de potenciar el treball en petit grup permet que el tutor o tutora pugui centrar la seva ajuda i atenció en aquells alumnes que més ho necessiten i, alhora, afavoreix que aquells alumnes que van més avançats puguin donar un cop de mà a la resta de companys i companyes.
A més, l’ús de les TIC sempre és un avantatge ja que motiva moltíssim als alumnes i ofereix diversos avantatges.