AVÍS PER ALS ALUMNES DE L’INS. RAMON TURRO i DARDER: aquesta pàgina no us afecta, ni la mireu.
- En aquesta pàgina, us aniré penjant preguntes sobre el llibre de lectura de Marcos Román:
Ética para jóvenes: de persona a ciudadano. Si les vas confeccionant treuràs la informació més important del llibre, he procurat seguir el mateix ordre del llibre en les preguntes perquè no tingueu dificultat per trobar les respostes.
CAPÍTULO I : LA LIBERTAD.
- Si Andrés fuera un pez.
- S’assembla l’ocell “cuco” amb l’amic “gorrón” segons el llibre? Per què?
- Els animals com el “pez espinoso” tenen moral? Raona la teva resposta.
- Què és un estímul? Afecten els estímuls de la mateixa manera als animals que a les persones? Raona la teva resposta.
- Es pot comparar el comportament del “pez espinoso” amb el d’Andrés-. Per què?
- És ho mateix moral que inmoral? Posa exemples.
- Drácula enamorado.
- Què deia Ortega y Gasset segons el teu llibre?
- Per què diu l’autor que l’Ètica es com “uns mapes”?
- Segons l’autor del llibre que desig amaga la història del “Drácula de Brow Stoker”.
- És el mateix lliure albir ( libre albedrío en castellà) que la llibertat externa? Com ho relacionaries amb les persones i amb les persones?
- Una obra de teatre.
- En què es diferencia una pedra d’una persona segons el llibre.
- Què passa si li “dónes el poder a una altra persona” segons el llibre.
- Què vol dir que la teva vida és intransferible?
- Fes un resum breu de l’email que l’envia el fill al pare contestant a la pregunta: ” De què va tracta l’Ètica? “. Fes una reflexió al respecte.
- El tunnig
1. Com relacionaries el tunning amb el caràcter de les personnes.
2. Què vol dir Sartre quan diu: “els homes estan condemnats a la llibertat”?
- Carcinoma de pulmón.
1.Què són “les enfermetats biogràfiques”? Posa exemples.
2. Què és l’êthos i com es forma? Posa exemples.
- L’home fidel.
- Com dones forma al teu “jo”?ç
- Segons el llibre, qui són les persones vertaderes o autèntiques? I què error hi ha sobre elles?
- Llibertat és espontaneïtat? Exemples.
- Ulises venç el cíclop.
1. És el mateix “desitjar” que “voler”?
2. Què vol demostrar la història de Poliform?
3. Què pensava Aristòtil sobre els bons hàbits? Com influeix això en la teva vida? I en la ciutat?
4. Com relacionaries “un got de llet” amb les “normes morals”?
5. Com relacionaries la “vacuna” amb “la moral social”?
- Por a que ens pillin.
1. Com són les normes morals?
2. Com són les normes jurídiques?
3. Quines tenen caràcter coactiu?
4. En la pràctica, moral i Dret es presten serveis mutuament. Però, com?
- La tasca d’ Hermes.
1. Explica breument la història d’ Hermes.
2. Explica si culpa i vergonya són el mateix.
- Esperar un semàfor.
1. El fill no entèn perquè hi ha d’haver prohibicions per a la llibertat, com li explica el pare perquè ho entengui.
- “A golpe de Decreto”.
- Què et diu el llibre del divorci, l’avortament, la infidelitat i altres accions.
- El professor que va copiar.
1. El llibre t’explica que és una persona cínica (en l’actualitat), resumeix-lo amb les teves paraules.
2. Segons el llibre és el mateix “legal” que “legítim”.
- La sinceritat del comte Kent.
1. Què defensaven els grecs sobre allò bo i allò dolent?.
2. Com explica el relativisme Maria?
3. El llibre t’explica la diferència entre judicis de fet i judicis de valor, a partirde la història de
“El rei Lear” i el comte Kent. Explica això breument i amb les teves paraules.
4. Com s’explica en el llibre que una cosa “és valuosa en si mateixa”.
- Dos taronges iguals.
1. Els valors són qualitats físiques de les coses? (segons el llibre).
2. I la igualtat és una propietat física o quelcom subjectiu? O ni una cosa ni l’altra?
- “Un profesor chiflado”.
1. Resume la història entre el professor i el paraigües per explicar “NO TOT ÉS RELATIU”.
2. Com relacionaries el relativisme amb aquestes dues frases:
a) “Castigar un innocent és dolent”.
b) “La felicitat depèn de moltes coses”.
3. Quina seria la definició complerta de PLURALISMO MORAL.
CAPÍTOL 3.
- Un càntir amb forats (Un botijo con agujeros).
- Per què es diu que l’ètica d’Aristòtil és una ètica EUDEMONISTA? I quina relació té aquest tema amb l’Ètica?
- Qui són els hedonistes? Què defensen?
- Segons el llibre com es barregen el plaer i el dolor?
- Comenta la frase “Si la felicitat consisteix en la satisfacció dels desigs, estem comdemnats a ser infeliços”.
- Tabac traidor.
- Felicitat i plaer són el mateix?
- Per què diem que l’hedonisme d’Epicur és un hedonisme calculador?
- Si Epicur haguès pogut conèixer el tabac, que us haguès aconsellat?
- El plaer del psicòpata.
1. Explica la frase: ” El placer no es, sólo, algo que viene dado. Se aprende a gozar”.
2. Si alguien te dice ” si yo gozo con algo…¿no se convierte, por eso mismo, en bueno?, què li comentaries tu?
3. A quina conclusió arriba Aristòtil?
La insuficiencia del placer.
1. L’autor anomena a una cosa capacitat creadora, a quina cosa i per què?
2. Comenta la frase següent: “Es mejor ser un humano insatisfecho que un cerdo satisfecho”.
CAPÍTULO 4.
FELICIDAD Y PLACER.
El aplauso del necio o la búsqueda de la excelencia.
1. Per què Aristòtil diu que “la fama no se busca por sí misma”?
2. Els humans cerquen el reconeixement o l’excel·lència?
3. Explica la relació entre les paraules “areté” i “virtuts”.
El millonario solitario o ¿es la riqueza la felicidad?
1. Què diu el llibre sobre la pregunta “Creus que es pot ser feliç, ric però en solitud?
2. Felicitat i benestar són el mateix?
Locura juveni o la virtud del término medio.
1. Explica l’expressió “MEDE AGAN”.
2. Què significa “al mig està la virtut”?
Estudiar sin exámenes o la plenitud del hombre.
1. Quin és l’ideal de la felicitat d’Aristòtil?
El mar contra la roca o los sabios estoicos.
1. Què signifia “ATARAXÍA”? Posa exemples. Explica-ho ampliament.
2. I APATHEIA (apatia), què significava?
3. Què significa “SUSTINE ET ABSTINE”? Qui ho defensava i com?
Una oración o la felicidad.
1. Què defensava San Agustí?
2. Què és una paradoxa?
3. I Sant Francesc?
La euforia de una borrachera o la felicida de lo real.
1. És el mateix la felicitat subjectiva i la felicitat real? Per què? Posa exemples.
2. Què diu Agustí d’Hipona (San Agustí) respecte a la felicitat i el desig de tenir tot?
Los juegos olímpi os o la felicidad como perfección.
1. Què diu el llibre sobre la pregunta : “¿Què debo hacer?” (Què haig de fer?).
2. I què diu sobre ” ¿qué passa si allò que a mi em proporciona felicitat perjudica als altres?”.
El egoísmo necio o la ética como amor propio.
1. Explica la diferencia entre el egoïsme intel·ligent i l’egoïsme neci.
2. Segons Kant confonem “la vida bona” amb “la bona vida”. Com i per què?
3. Explica la frase de Shakespeare: “Conozco bien el mundo, y todavía no sé de ningún hombre que se ame de veras a sí mismo”.
(FINS AQUÍ LA PRIMERA PART DE L’EXAMEN)
—————————————————————————————————————–
–El segon examen serà del capítol 5 al 9.
CAPÍTOL 5: EL DEBER.
* Tender la ropa o la fuente de las obligaciones.