Les llars d’infants estan d’enhorabona

pel títol de l’entrada hom podria pensar que estic de broma i que la cosa no està  per fer-ne. Res més lluny de la meva intenció. Ben al contrari, ho dic molt seriosament. Penso que les llars d’infants, i les escoles bressol, estan d’enhorabona perquè, finalment, disposen d’un document especí­fic per al primer cicle d’educació infantil creat per l’administració educativa.

En temps de la LOGSE, potser ho recordareu, els dos cicles de l’etapa anaven al mateix sac (DECRET 94/1992, de 28 d’abril). S’edità,  en paper, el conegut com a “llibre groc”. Aquest text, sóc del parer, que va fer molt de mal als dos cicles de l’etapa infantil, però, sobretot, al primer, el de les llars d’infants. Detallar el perquè seria llarg i farragós i no crec que, ara mateix us interessi. Amb tot, però, no em puc estar de dir “quatre coses” de les que ens van fer mal:

• Tot i que es parlava ja de capacitats (9) també s’hi descrivien objectius terminals, de la mateixa manera que a les etapes obligatòria.
  • Tot i que “normatiu” només ho era el Decret, a la realitat, la majoria de persones van interpretar que els dos exemples de “segon nivell de concreció” també ho eren.
  • Es “ventilava” la relació amb les famílies amb una columna i mitja. La descripció de les àrees ocupava molt més espai imprès.

Tot plegat què? Doncs que vam tenir a les professionals de les llars d’infants ocupades en fer papers i més papers per si venia la inspecció. Les llars van creure que havien de “programar” com els parvularis i les escoles; i ja em tens piles i piles d’unitats de programació del tot inadequades per als infants del primer cicle.

Dic tot això per justificar, mal sigui, a cuita corrents, que les “Llars d’Infants estan d’enhorabona”. Ho estan perquè fa molt pocs dies, la Directora General d’Educació Infantil i Primària, la Sra. Alba Espot, va presentar un treball específic per al primer cicle. Lògicament, està fet a partir del DECRET 101/2010, un text legal que no em canso de dir-ho,: és un goig. Com tants i tants, però, encara no prou aprofitat, per desconegut. L’infant que s’hi descriu, el paper dels adults i el de les famílies són absolutament coherents amb el que diuen les experiències més valuoses del món, ara mateix.

El document, finalment ha sortit! Dic això perquè, com tants i tants d’altres, estava dormint el son dels justos des feia temps. Només ha calgut adaptar-lo a la nova legislació.Us animaria a llegir-lo amb molt de detinement, a compartir-lo, a ratllar-lo a, fer-vos-el vostre, vaja. Em jugo un pèsol a que us hi sentireu molt còmoda, veureu…

Les coses bones també cal dir-les, no? Doncs bona nota per la Sra. Espot i els seus tècnics d’educació infantil. Un text ple de coneixement i de sentit comú que feia molta falta.

EL GOVERN FIXA UN CURRÍCULUM PER ALS NENS DE 0 A 3 ANYS

Ensenyament pretén marcar uns mínims per a tots els centres. Reconeix aquesta etapa com a educativa

EL PUNT AVUI. 14.12.12

RAÚL GARCIA I ARANZUEQUE

El govern català  va presentar ahir el primer €•currí­culum€– del primer cicle d’educació infantil (0-3 anys), una etapa de l’educació, no obligatória, que fins ara havia quedat al marge d’unes directrius concretes de l’administració i en canvi sí­ que se’n fixen a partir dels tres anys.

Segons va explicar la directora general d’educació infantil i primària, Alba Espot, la iniciativa del govern no suposa cap “trencament” amb el model de llars d’infants i escoles bressol vigent fins ara, sinó que és “una eina per establir uns mí­nims que compleixi tothom”. Com que es tracta d’una etapa primerenca de l’educació, el Currículum i orientacions per al primer cicle d’educació infantil no s’ha d’entendre com un temari de continguts, va explicar Espot, sinó com una eina per “contribuir al desenvolupament emocional i afectiu, fí­sic i motor, social i cognitiu dels infants”. No es tracta, doncs, de fixar un currículum de matèries, sinó d’establir orientacions per millorar aspectes com ara “la socialització de l’infant, la seva capacitat de compartir i la seva maduresa física i intel·lectual”.

Ensenyament posarà  en marxa aquestes orientacions el mes que ve i n’avaluarà  el compliment a través de la inspecció educativa. Tot i això, Espot va deixar clar que la intenció del departament no és fiscalitzar la tasca de les escoles bressol catalanes, “que és d’una gran qualitat”, ni preveu sancionar els centres que no segueixin les seves pautes. “Es tracta d’ajudar els centres -va dir la directora general- i de reconèixer, per primer cop, el primer cicle d’educació infantil com una etapa educativa.”

Aquesta ha estat, precisament, la principal reivindicació dels educadors de l’etapa dels 0 als 3 anys, que reclamen que es valori la tasca educativa que fan i que no es vegin les llars d’infants com un pàrquing de criatures perquè els pares i les mares puguin anar a treballar. Els darrers mesos han sovintejat les protestes contra les retallades i l’externalització de serveis amb fort valor educatiu, com el menjador.