Avui fa cent anys…

Imatge de http://focdencenalls.blogspot.com/

A l’atenció de la Directora/r

Benvolguda/t,

tal dia com avui, fa cent anys, va néixer un dels escriptors més llegits de la literatura catalana, en Pere Calders que a  primeries dels anys 30 del segle vint es va donar a conèixer, a través de la seva participació en revistes i diaris (l’Avui, el “Diari Mercantil”, …) per mitjà d’articles i de contes breus.

L’any 1936 va publicar els seus dos primers llibres, el recull de contes “El primer Arlequí”, i la novel·la curta “La glòria del Doctor Larén”. Més tard, allistat  com a voluntari a l’exèrcit de la República, va ser destinat a Terol, on per encàrrec va escriure un dietari, “Unitat de xoc”, que va ser publicat l’any 38 amb el pròleg de Carles Riba. Exiliat a Mèxic en una època en què la societat catalana travessava un llarg hivern, durant 25 anys, va continuar escrivint i publicant. Retornà finalment a Catalunya l’any 1962 .

La popularitat li va arribar, en bona part, amb “Antaviana”, portada al teatre per la companyia Dagoll Dagom. L’any 1978 va publicar Invasió subtil i altres contes on, potser ho sabeu, hi havia un aforisme esplèndid:

“Van convidar-lo a pensar i digué que no volia donar molèsties, que ja pensaria a casa”

Tot i que Pere Calders no es proposava escriure literatura per a infants, els seus textos de llenguatge senzill i les temàtiques quotidianes que utilitzava per a les seves obres va fer possible que molts d’ells hagin estat llegits per infants i joves. Durant un temps se’n van publicar a la revista infantil “Cavall Fort”. I la culminació d’aquest fet va ser la reconversió del conte “Raspall” pertanyent al llibre “Cròniques de la veritat oculta” en un magnífic àlbum il·lustrat per la Carme Solé Vendrell, i que fa ben poc l’Associació de Mestres Rosa Sensat ha reeditat. Una història senzilla i tendra que us recomano molt que llegiu als vostres alumnes, si no ho heu fet ja.

En un dia especial com el d’avui us proposo dues coses: que llegiu l’article que us remeto, escrit per en Pep Albanell, i publicat a la revista de LIJ “Cavall Fort”, on descriu a la perfecció l’obra i la vida d’en Pere Calders, i que  parleu als vostres alumnes d’aquesta gran figura de la literatura catalana.

I de regal: aquesta locució de tres contes, llegits per Jordi Cirach

A criteri vostre, com sempre.

pere calders