Jornada Intensiva, hi haurà brega, segur!

la qüestió és no deixar el sistema educatiu tranquil, no? Que si la immersió, que si l’escolarització dels nouvinguts, que si patatim que si patatam. La qüestió sembla que sigui que hi hagi soroll, no fos cas que l’escola tingués una llarga època de tranquil·litat i pogués fer les coses bé, amb pausa i rigor professional.

Ara, com sabeu s’ha encès una altra traca: la de la jornada intensiva. L’han encès la gent dels instituts, de fet fa molt temps que li van al darrera i, suposo, que aquesta batalla la tenen guanyada, si més no  ells, no pas les escoles. El primer dia que vaig sentir aquesta olor de socarrim vaig pensar, de seguida, en el “meu institut”. Dels 11 als 16 anys, jornada matinal, llarguíssima i tediosa d’allò més; les dues darreres hores no servien per a res de res. Això als instituts, però us imagineu canalla de primària i infants de parvulari fent cinc sessions cada matí?

Tots plegats faríem bé de dir totes les coses, no només allò que ens interessa.  Us dono informació (i alguna opinió), doncs, en relació a l’horari matinal:

• La jornada intensiva, ara mateix, està implantada a Canàries, Castilla la Mancha, Andalucia, Extremadura, Astúries, Les Illes i Múrcia, només en centres públics, però (entre el 80% i el 100%)El País Basc, Madrid, Navarra, Galícia, el País Valencià i Catalunya, en principi, no es plantegen canviar de model.
  • Suposarà, segur, un enfrontament amb les famílies (La FAPAC ja ho ha anunciat).
  • L’horari de matí obligaria moltes famílies a buscar algú que acompanyi els fills a l’hora de dinar per “controlar la seva dieta”, ja que tot i que es tracta d’una edat en què poden estar sols a casa i fer-se el menjar (CS), “si cada dia dinen el que ells volen, probablement no serà saludable”.
  • Es reforçarà encara més la diferència amb els centres concertats que continuaran fent l’horari partit, segur.
  • La no disponibilitat de l’horari de tarda podria implicar una despesa extra per a moltes families (serien moltes les que en l’actual situació de crisi no hi podrien fer front). Es perjudicaria, particularment a les famílies amb menys recursos econòmics (la cohesió social, cal recordar-ho és el segon objectiu del DE i, per tant, dels seus centres).
  • Organitzar i desenvolupar activitats de tarda suposaria que els Ajuntaments i el DE haurien d’assignar uns fons econòmics que, ara mateix, no estan en condicions de garantir, segur.

Rafael Feito, professor titular de sociologia de l’Educació de la Universidad Complutense de Madrid, va presentar un informe “Tiempos Escolares”, publicat a “Cuadernos de Pedagogía”,  fent referència a un estudi desenvolupat a Galícia per José Antonio Caride, professor del Departament de Teoria de l’Educació de la Universidad de Santiago. Segons aquest estudi, malgrat que la quarta part del professorat afirma que amb la jornada continua el rendiment de l’alumne és més gran, hi ha entre un 10% i un 20% més de fracàs escolar en els centres amb aquest tipus d’horari; tanmateix, aquest informe va detectar una fatiga més gran en els alumnes que fan jornada continuada.

Mireu, a mi tan se me’n dóna, de veritat, creieu-me. Se’m fa difícil que persones amb seny i criteri no vegin que, a la fi, rebran els de sempre: els alumnes més desafavorits. Jo, amb que es tingués en compte l’única cosa que, de veritat caldria tenir present, ja en tindria prou: LA MILLORA DELS APRENENTATGES DELS INFANTS I DELS JOVES.

La raó per la qual ens paguen el sou a uns quants milers de catalans. Un altre dia, si em ve a tomb, us faré cinc cèntims de com ho tenen a la resta d’Europa, ara mateix. això dels horaris

DIARI DE GIRONA.

16.03.12

LA JORNADA INTENSIVAFAPAC ACUSA EQUIPS DIRECTIUS D´INFORMAR INTERESSADAMENT A FAVOR DE LA JORNADA INTENSIVA

P.TURON

A la Federació d’associacions de pares i mares d’alumnes de Catalunya (Fapac) li consta que “des d’alguns equips directius s’està donant informació interessada a favor de la jornada intensiva”, tal com va dir el seu president a Girona, Jaume Soler.
Per aquest motiu, i perquè l’entitat vol explicar per què s’hi oposa, la jornada continuada serà un dels eixos de la XXXIV Assemblea general de la Fapac, que se celebrarà dissabte de la setmana vinent a l’institut Jaume Vicens Vives de Girona.
La Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per demanar al Parlament que modifici la Llei d’Educació de Catalunya i recuperi la generalització de la sisena hora i les retallades pressupostàries, incidint en l’eliminació de barracons, seran els altres dos eixos de l’assemblea.
Objectiu: la sisena horaSoler va dir que “estem totalment bolcats en la ILP”, que consideren clau per intentar recuperar la sisena hora. Així, es discutirà aquest assumpte i el president gironí de la Fapac va apuntar que s’aportaran dades com que les comunitats autònomes amb jornada intensiva estan per sota de la mitjana d’acord amb l’informe PISA.inici