Quan les coses es fan bé, els alumnes responen, sempre!

sóc de l’opinió que el rumb i el resultat de moltes de les coses són a les nostres mans. Mai, com ara, les escoles i els instituts, havien disposat de tanta autonomia. Una altra cosa és si volen exercir-la i “jugar-se-la” a favor dels seus alumnes. En relació al treball de Biblioteques Escolars ja m’heu “sentit” recomanar, més d’un cop, l’excel·lent feina que s’està desenvolupant, a favor dels alumnes, a la Biblioteca de l’Escola d’Alcover a l’Alt Camp. Aquesta Escola va decidir, ja fa temps, que la biblioteca, ho era del centre i que, per tant, havia de ser una una línia estratègica. Per assegurar-ho va decidir que la Bibliotecària, la Sra. Mònica Badia, hi dedicaria TOTES les hores. Van prioritzar-ho, amb resultats a les mans, per davant de “costums rutinaris” que en cap cas estaven contrastats amb dades a les mans (“agrupaments flexibles” i desdoblaments).

Doncs bé, des d’Alcover em fan arribar la següent recomanació (escrita en verd). Fa referència a la necessitat d’avaluar, també, el treball que els alumnes desenvolupen a la Biblioteca. Tant a Alcover, com a l’enllaç de l’Escola “Estalella” (Premiada amb la Baldufa d’Or d’enguany pel MEC en la categoria de bloc de biblioteques escolars), han demanat el parer dels alumnes en relació al treball que han desenvolupat a la biblioteca. Comproveu vós mateix “QUÈ” en diuen els alumnes. Popularment podríem dir-ne que “es desfan en elogis”. Els alumnes sempre responen quan se’ls ofereixen activitats i processos d’aprenentatge amb sentit, entenedors, i, sobretot, que els permeten percebre que estan avançant en la seva competència comunicativa i informacional. Us recomano, molt especialment, que tingueu temps per accedir a l’enllaç de l’Escola “Estalella”, ho feu per comprovar-ho; i si teniu més temps, a la dreta, més avall, trobareu l’espai dedicat a les biblioteques d’aula. Un goig i una esperança, sens dubte.

Us prego, que vulgueu fer arribar aquest correu a la persona responsable de la vostra biblioteca escolar i als tutors del parvulari i del cicle inicial (nivells en què la biblioteca d’aula pren tot el sentit i es justifica)

“Totes les situacions d’aprenentatge de l’Escola tenen un COM i un PER QUÈ. I per tant, haurien ser avaluades. El treball que s’impulsa des de la Biblioteca i el paper que aquesta juga en l’Aprenentatge no té perquè ser diferent: també hauríem de pensar possibles fórmules per avaluar-lo, per tal de poder comprovar quines mancances tenim i quines situacions cal reconduir. Com que és el primer curs que he pogut atendre tots els alumnes de primària a la biblioteca, em vaig plantejar aquesta necessitat, i de quina manera podríem cobrir-la. Penso que és important que els alumnes vegin que se’ls escolta i que es compta amb ells i amb la seva opinió, així que vaig elaborar un qüestionari anònim per als alumnes de cicle superior, aquest que us envio és de sisè en concret. Després de deixar-los una estona per completar-lo, van tenir un temps per poder comentar el que volien, i de veritat que van sortir idees ben interessants. Avui he passat per un bloc “amic” i he descobert que la seva conductora, l’Anna Badia (pura coincidència) de l’Escola Estalella, ha fet una cosa molt semblant. Us recomano que hi passeu i que hi penseu:

Cliqueu BibliotecaViva

Mònica Badia Cantarero
Escola Mare de Déu del Remei (Alcover)

e3000135@xtec.cat

Gaudiu-ne!