• Perquè les ganes de llegir es poden encomanar escoltant com una altra persona llegeix.
• Perquè la lectura en veu alta és un instrument pedagògic amb molts i rics potencials educatius, tant en l’educació primària com en l’educació secundària.
• Perquè creant espais de lectura col•lectiva fomentem també l’afany de superació i autoexigència dels nois i les noies, i també el respecte pels companys i el treball en equip.
Segons Ana Teberosky, catedràtica de la Universitat de Barcelona, Departament de la Psicologia Evolutiva i de l’Educació, la lectura en veu alta afavoreix:
• El desenvolupament del coneixement i de les habilitats sobre llenguatge oral i escrit.
• El fer’nos més preguntes i recamar més quantitat de respostes. Des del punt de vista teòric no hi ha dubte de la importància de la lectura en veu alta, en particular de la lectura dialògica (que és en forma de diàleg
• Les oportunitats disponibles per implicar els infants en situacions funcionals de llenguatge oral i escrit.
• La potenciació de les oportunitats d’interactuar amb material escrit.
• Ofereir la oportunitat d’escoltar, parlar, demanar torn de paraula i fer aportacions.
• Fomentar el treball complementari (i no successiu ni alternatiu) del procés de comprensió de la naturalesa del sistema de l’escriptura –reconeixement de paraules i consciència fonològica de segmentar les paraules en síl•labes i fonemes-, al temps que facilita la participació en activitats lletrades.
• Permet el contacte amb diferents tipus d’unitats: paraules, frase i text.