Un de Vinyoli

AMB RONCA VEU

 

Com que no menjo per la fam que tinc,

com que no calmo la gran set que tinc,

com que no sé de canviar el meu crit

en mena de vianda,

pateixo de gana i de set i clamo retorçant-me.

 

Tremolo, fosc, de les arrels a les fulles

i m’omplo d’enyorança turmentada

i em perdo molt endintre del gran bosc

ple de barrancs

                        i sóc el gall salvatge:

m’exalto de nit quan les estrelles vacil·len,

amb ronca veu anuncio l’aurora,

tapant-me els ulls, tapant-me el crit amb les ales,

i m’estarrufo collinflant i danso,

tot i saber que em guaiten els ulls del caçador.

Primer poema, d’Estellés

CANÇÓ DE LA ROSA DE PAPER

 

Ella tenia una rosa,

una rosa de paper,

d’un paper vell de diari,

d’un diari groc del temps.

 

Ella volia una rosa,

i un dia se la va fer.

Ella tenia una rosa,

una rosa de paper.

 

Passaren hivern i estiu,

la primavera també,

també passà la tardor,

dies de pluja i vent.

 

I ella tenia la rosa,

una rosa de paper.

Va morir qualsevol dia

i l’enterraren després.

 

Però al carrer on vivia,

però en el poble on visqué,

les mans del poble es passaven

una rosa de paper.

 

I circulava la rosa,

però molt secretament.

I de mà en mà s’hi passaven

una rosa de paper.

 

El poble creia altra volta

i ningú no va saber

què tenia aquella rosa,

una rosa de paper.

 

Fins que un dia d’aquells dies

va manar l’ajuntament

que fos cremada la rosa,

perquè allò ja estava bé.

 

Varen regirar les cases:

la rosa no aparegué.

Va haver interrogatoris;

ningú no en sabia res.

 

Però com una consigna,

circula secretament

de mà en mà, per tot el poble,

una rosa de paper.

Recital de poemes d’Estellés i Vinyoli

Aquest curs, que ja comença de forma inexorable, farem un recital de poemes centrat en dos autors que, segons el meu punt de vista ‹segurament contrastat›, parteixen d’una experiència i una sensibilitat complementària i propera, malgrat que eren d’indrets molt distants dins la geografia dels Països Catalans. D’una banda, Vicent Andrés Estellés, i d’altra banda, Joan Vinyoli. Pel que fa a Estellés, m’he basat en l’Antologia poètica de l’editorial Bromera, en el Llibre de meravelles de l’editorial 3i4 i en els volums 2, 9 i 10 de l’Obra completa de l’editorial 3i4. De Vinyoli, ha aparegut una proverbial, i econòmica, edició de la Poesia completa a Edicions 62, labutxaca. Pel que fa a l’acompanyament musical, penso que serien molt suggerents les composicions de percussió de Iannis Xenakis. Aquí en teniu un tast, que es diu Rebonds B.

[kml_flashembed movie=”http://es.youtube.com/v/ziQjykdLDVU” width=”425″ height=”350″ wmode=”transparent” /]

Un cos sense límits 2

Aquí va una tria d’aforismes de Joan Fuster que estan molt relacionats amb els autoretrats:

Tots som una mica impostors: per exemple, quan diem “jo” 

Dir “jo” és una redundància. 

És imperdonable que sigues tu.

Sempre dius les mateixes coses. En definitiva, això és el que esperen de tu.

Només no som allò que ens proposem no ser. 

Les meves contradiccions són les meves esperances.

M’espio, i així, de vegades, arribo a saber què faig.

Penso en tu: ¿no seràs una simple il·lusió òptica?

Només amb la mort t’alliberaràs de tu mateix. Resigna’t, doncs, a no ser lliure mai.

Ser jo és injust.Tinc dret a ser com sóc, ni que només siga perquè m’han parit així.   I aquest és el problema, si tu tens la mateixa pretensió.

Fins a un cert punt, tota pintura és autoretrat. No és que m’agradi de dir “jo”, és que no tinc dret a parlar amb un altre pronom personal. 

En art, la forma més justa de realisme és la caricatura.

Compara, i començaràs a entendre.

Tens un cos: aprofita’l, aprofita-te’n!

Amb una mica de sort, acabaràs creient que tu ets tu.

Som irrepetibles.Potser mai no som tan sincers com quan fingim ser sincers. 

Un cos sense límits

A segon de batxillerat hem fet un exercici d’acostament a l’exposició que visitarem el dia 13 de desembre a la Fundació Miró. Un acostament estrany, perquè encara no l’hem vista. Hem accedit, això sí, al dossier que ens han enviat, el qual consta d’una introducció i tot d’imatges d’artistes com el mateix Miró, Picasso, Freud, Magritte, Klein, Bacon, Giacometti, Derain o Tàpies.El cas és que cadascú de nosaltres ha procurat fer un autoretrat que parteix de les mateixes bases que l’exposició, però traslladades al discurs escrit. Les (auto)descripcions no responen a l’estímul visual sinó a la percepció i les emocions que ens evoca la nostra pròpia imatge. Hem fet autoretrats que parlen entre línies, que posen al descobert allò de nosaltres que no es veu a simple vista; autoretrats esquemàtics, distorsionadors o simbòlics que són “al límit de deixar de ser-ho” i situen en un primer pla tot allò irracional i inconscient que també forma part de nosaltres. Ja en farem un tast.


Encara no sé com fer servir això, però mentrestant podem obrir boca amb aquest conte. No té títol encara, està esperant la vostra aportació. Salut i alegria!

Això era una vegada un noi, en Jeroni, que cada matí quan s’aixecava el primer que feia era mirar-se al mirall amb deteniment. Tothom li deia que era lleig: els companys li deien que era lleig entre riallades i bromes cruels; les noies li deien que era lleig entre riallades i mirades de commiseració, els amics i els professors aprofitaven la mínima oportunitat per fer-li notar que era lleig; els seus pares, quan s’enfadaven amb ell, li deien que era lleig amb un puntet de comprensió i de culpabilitat; fins i tot els gossos, quan anava pel carrer i li bordaven, a ell li feia la impressió que, d’alguna manera, li estaven dient que era lleig, que no s’acostés gaire perquè el farien fora amb una dolorosa mossegada; segur que si caminant pel carrer li queia al front un líquid calent i llefiscós, era la caguerada d’un ocell, que no trobava una altra forma millor de dir-li que era lleig; i en fi, la pluja no era una altra cosa que la protesta del cel davant la seva consistent i més que objectiva lletjor.

Davant del mirall, cada matí, es mirava i es remirava per intentar descobrir els detalls o la composició de les faccions que el feien tan lleig als ulls del món, però, ben mirat, no trobava res que d’especial que pogués indicar sense cap mena de dubte que era lleig. Hi havia moltes persones, animals i coses que eren més lletjos que ell, infinitament més lletjos que ell: els cactus, la senyor Martina, el geperut dels dibuixos, l’espremedor de taronges, una magdalena, l’edifici de davant de casa, la nova plaça que havia fet l’ajuntament al costat de la biblioteca, el professor de català, les pedres del riu, la maldat, les paraules ofensives, la manca de respecte, l’odi, la injustícia. Indefectiblement, cada matí acabava la inspecció del seu rostre amb la mateixa conclusió: jo no sóc tan lleig; llavors, perquè tothom ha de dir-me sempre que sóc tan lleig? La seva cosina, la Lluïseta, que era prou més lletja que ell, li havia respost una vegada a aquesta pregunta: tu no et trobes tan lleig perquè ja t’has acostumat a tu mateix i et veus amb ulls benevolents, però realment ets molt lleig, molt més que jo, que sóc absolutament lletja.

Si almenys tingués èxit en alguna cosa de la vida, si fos un excel·lent estudiant, un gran conversador, un d’aquells nois còmics que aixecava la felicitat per on passava, un gran col·leccionista de llaunes de beduga o d’ossos de pollastre rostit, un bon ballarí, un seductor, un… Però no sabia fer res bé, allò que se’n diu bé de debò. Tenia un expert moviment de dits quan jugava a la play, dominava més o menys a la perfecció els secrets del funcionament dels ordenadors, combinava amb una certa elegància les diverses tonalitats del negre, sabia enfadar-se i respondre de forma molt ofensiva a qualsevol gest dels seus companys i companyes, dels seus familiars, dels seus veïns o de la natura, quan pensava que estaven anant en contra d’ell.

Un dia, mentre s’entretenia llegint com xatejaven altres nois i noies, el Jeroni va trobar unes paraules d’una noia, una tal Berta, que el van deixar bocabadat, eren paraules que li arribaven al mig de l’ànima, que tenien sentit entre tantes vanalitats i estupideses. Cada dia des de llavors, es connectava per llegir-la. Les paraules de la Berta eren com una aspirina per al mal de cap, com un plat de sopa fumejant per a un dia fred, com una carícia per a un gat. Es va decidir. Va pensar que ella no el podia veure, i que, per tant, no podria dir-li que era lleig i que no parlaria amb ell. Va clicar el seu nick i va parlar amb ella, un dia i un altre dia, un mes i un altre mes, fins que va arribar el moment decisiu en què o quedaven i es veien personalment o deixaven de relacionar-se amb tanta intensitat, perquè les converses eren cada cop més íntimes i tots dos sentien alguna cosa per l’altre que si no era amor s’hi assemblava sospitosament. A més, ella vivia a Barcelona, a pocs quilòmetres, i en aquelles circumstàncies, la distància no podia ser una excusa.

La setmana següent ella no podia, l’altra setmana no podia ell, al cap de tres setmanes podien tots dos i es van citar dissabte a la plaça de Catalunya, al davant de la Fnac. Ell aniria vestit de negre, ella aniria vestida de vermell o de verd, ella era dos anys més jove, ell dos anys més gran. Ell portaria una rosa del color de la sang, ella portaria una gorra del color de la nit.

La nit del divendres el Jeroni no va poder dormir, entre altres coses perquè va estar xatejant amb la Berta fins a les tres de la matinada. El trajecte en tren va ser llarguíssim, les cames li feien figa, suava com si estigués al ple de l’estiu, el cor estava a punt de rebentar-li el pit quan va arribar al davant de la Fnac. Ella ja havia arribat, exhibia uns cabells negres, llargs, arrissats, un vestit verd i vermell, la gorra negra, un somriure d’orella a orella, unes dents blanques com la llet. Ell va correspondre amb un somriure igual d’ample i li va allargar la rosa. Ella li va agafar la rosa i li va fer un càlid petó als llavis, el va agafar de la mà amb delicadesa, van passejar per carrers i carrers de la ciutat, sense parar de parlar, sense parar de mirar-se dolçament. A la fi, van arribar a un garatge on la Berta es reunia amb els seus amics, van passar tot el dia mig en companyia mig sols, es van fer promeses, es van dir belles paraules, que ell pensava que no diria mai, que mai no escoltaria. Setmana a setmana, en Jeroni va obrir-li el cor i li va explicar coses viscudes, pors, angoixes, il·lusions, però ni una sola paraula de la lletjor. No entenia res. Ni la Berta ni cap dels seus amics ni tan sols li havien insinuat mai que fos lleig. Va deixar de mirar-se detalladament cada matí al mirall. Els companys, els amics i els pares segur que continuaven considerant-lo de la mateixa manera que abans, però en Jeroni ja no sentia cap amenaça: la tempesta de trons i llampecs que sempre planava sobre el seu cap havia desaparegut i només li havia deixat gotes amargues de pluja al fons del cor.

Va ser llavors quan va decidir explicar a la Berta la història dolorosa de la seva lletjor. Ella no va dir res, només el va escoltar amb dolçor, el va abraçar i va compartir amb ell les últimes gotes d’amargor que van sortir pels seus ulls. Tot hauria continuat igual de perfecte si no hagués estat per aquell maleït dia. Un noi nou va arribar al garatge, es deia Pere i el va presentar el David, tenia la seva mateixa edat i era immensament lleig, però ningú li ho deia, tothom el tractava amb total normalitat. No podia ser. No donava crèdit. Al cap d’una estona, el Pere es va posar al seu costat, molt a la vora, i ell no ho va poder resistir més, es va aixecar d’una revolada i li va cridar ben alt, perquè ho escoltés tothom: lleig, ets la cosa més lletja que he vist mai, com t’atreveixes a acostar-te, a més estàs ocupant el meu lloc, surt de la meva vista. Es va fer un silenci al voltant, en Pere va abaixar la mirada i no va dir res. Va ser la Berta la que primer va parlar, li va dir al Jeroni que semblava mentida, que era ell l’únic que havia demostrat amb les seves odioses paraules que era lleig, profundament lleig, i que no volia tornar-lo a veure fins que no mostrés pels altres el mínim d’educació i de respecte que es mereix qualsevol persona. Ningú va aixecar un dit per ell, va marxar a casa, es va tancar al lavabo i per primera vegada va descobrir els detalls i les faccions que delataven la seva absoluta i profunda lletjor.