Títol de l’activitat: (MAL)US PÚBLIC
Alumnes amb els que es treballarà: grup reduït d’alumnes, de la optativa de Visual i Plàstica de 4t d’ESO.
Artista del qual es parteix:
Es parteix de l’obra de l’artista d’Andy Goldsworthy. Aquest artista anglès, escultor, fotògraf i naturalista, realitza produccions específiques d’escultura i “land art” en entorns naturals i urbans.
El que es pretén agafant-lo com a referència és que els alumnes vegin de quina manera es pot alterar el medi natural per comunicar o expressar idees, sigui quina sigui la finalitat. Les creacions de Goldsworthy estan fetes tant sols amb elements naturals propis de l’entorn en el que treballa. Ell mateix diu: “crec que és molt valent estar treballant amb flors, fulles i pètals. Però ho he de fer: no puc modificar els materials amb els que treballo. El meu objectiu és treballar amb la naturalesa com un tot”. Igualment, no tant sols és important el procés sinó que també la fotografia adopta un paper crucial en el seu art, degut al seu estat efímer i transitant.
S’ensenyaran algunes fotografies de les obres d’aquest artista a partir de les quals es pretén crear un debat sobre les possibilitats expressives de la natura i els efectes que produeix la nostra intervenció en la mateixa.
Què es pretén que els alumnes aprenguin?
En l’activitat que es planteja, els alumnes aprendran a treballar en grup i faran una reflexió conjunta sobre l’acció de l’home sobre el medi natural i les conseqüències tant positives com negatives d’aquesta. Amb la seva intervenció el que faran és utilitzar els propis recursos naturals que la naturalesa proporciona per fer una denúncia del mal ús que se li dóna per part de molta gent.
Descripció de l’activitat:
OBJECTIU: aquesta activitat té per objectiu generar un document gràfic denúncia sobre el mal ús de l’espai públic, i en concret el Parc del Mil·lenni, situat al costat de l’escola. És important, i més en el context escolar, que els alumnes preguin consciència del món on vivim, no només del seu entorn domèstic sinó de l’entorn global que els rodeja. Per aquest motiu, aquesta activitat pretén incentivar actituds de respecte cap a l’entorn natural , no només de l’alumnat que la farà sinó que s’estengui a l’alumnat de l’escola.
CONTINGUTS A TREBALLAR: es treballa el tractament del medi natural, el valor expressiu de les imatges creades a partir de la nostra pròpia acció sobre la natura, el procés creatiu i la importància de la documentació gràfica del mateix.
TEMPORITZACIÓ:
– S’iniciarà l’activitat fent una presentació de l’artista i mostrant algunes imatges de la seva obra, a partir de les quals generar un debat, posant sobre la taula qüestions relatives tant al contingut com a la forma de les expressions artístiques contemporànies que es mostren.
– En una sessió es treballarà sobre el concepte d’art d’efímer i transitori, veient altres exemples sobre “land art” que els alumnes treballaran.
– Sortida per detectar problemes
– Enumerar problemes i pensar opcions per a realitzar una fotografia que contingui no només l’objecte o l’objectiu fotografiat sinó la possible intervenció de l’alumne per a manifestar i emfatitzar el problema en sí. En aquesta fase serà important saber de quin material es disposa: el més important el propi de la natura però també es poden utilitzar recursos de paper, pintures o el propi cos.
– Sortida de realització de la feina i documentació
– Edició d’imatges per maximitzar la capacitat expressiva, buscant imatges impactants per l’espectador.
– Muntatge de l’exposició fotogràfica a l’escola. Hauran d’explicar el problema als seus companys així com fer un petit text explicatiu del problema.
RECURSOS NECESSARIS: les eines utilitzades seran les pròpies mans i els
recursos naturals propis del medi. Serà imprescindible una càmera fotogràfica per anar enregistrant tant el procés com la imatge resultant. Aquestes fotografies podran ser editades posteriorment per aconseguir maximitzar l’efecte expressiu de la mateixa.
Avaluació de l’activitat:
– Capacitat d’observació i anàlisi.
– Capacitat per treballar en grup.
– Valorar amb sentit crític una obra.
– Valorar un problema real com és la falta de respecte al medi ambient i detectar tots els possibles casos denunciables a través del treball.
– Ser capaç de generar una fotografia que reflecteixi un problema.
– Edició de la imatge realitzada i valor expressiu aconseguit de la mateixa.
– Capacitat de comunicació i de síntesi de la informació recollida en el procés, tant de forma escrita com oral.
– Es valorarà la manera de presentar el treball.
Referències:
www.transversalia.net _ Educació per al Medi Ambient