ACT_Propostes a partir d’un artista

Títol de l’activitat: Realitat i desitg

Alumnes amb els que es treballarà: es treballarà l’activitat a la matèria
optativa de Visual i Plàstica de 4t d’ESO. És un grup reduït de 10 alumnes.

Artista triat i aspectes a treballar a partir de la seva obra:

“La fotografía no es un mero taquígrafo, también explica”, deia Tretiakov el 1928.

L’objectiu de l’activitat és crear un portafoli personal en la que d’una manera únicament visual i a través de diferents fotomuntatges cada alumne expliqui les seves aficions, preocupacions i aspiracions. D’aquesta manera, la fotografia i el fotomuntatge es convertirà en el canal a través del qual podran expressar les preocupacions que solen rondar l’etapa de l’adolescència. L’alumne s’haurà d’inserir en les imatges.

Inicialment, per explicar aquesta capacitat de la fotografia per comunicar idees, se’ls mostrarà l’obra del fotògraf, publicista i escriptor català Pere Català Antic, a partir de la qual es parlarà i es treballarà:

–       Capacitat comunicativa de les imatges

–       Fotomuntatge com a procés de modificació de la realitat

–       Fotomuntatge i publicitat

–       Tractament de la il·luminació com a capacitat expressiva

–       Capacitat expressiva dels canvis d’escala

–       Anàlisi dels elements que intervenen en cada muntatge

Passos a seguir:

Després de l’anàlisi de l’obra de Pere Català, se’ls demanarà als alumnes cercar imatges que descriguin alguna característica seva, ja sigui afició, preocupació o aspiració (la seva pel·lícula preferida, el seu ídol, imatges que descriguin les aspiracions de futur professional,…). Hauran de recollir tantes imatges com puguin al respecte per poder tenir posteriorment la possibilitat de triar les que resultin més convenients.

Amb 4 de les fotografies seleccionades hauran de realitzar un procés de manipulació de la realitat que veuen introduint-se ells mateixos dins d’aquesta, creant la seva realitat paral·lela. Modificaran l’aparença de la imatge i adaptaran el contingut per mostrar visualment als seus companys una part d’ells mateixos.

S’utilitzarà el programa d’edició de fotografia Photoshop. D’aquesta manera, els permetrà a la vegada retocar la imatge afegint més il·luminació o aconseguint canvis mitjançant efectes o modificació del color per a aconseguir elevar la capacitat expressiva de la imatge resultant.

Les imatges s’imprimiran i s’exposaran de manera conjunta amb les dels seus companys. Cada grup d’imatges anirà acompanyat d’un escrit explicant què és el que es pretén comunicar amb cada una de les imatges.

Com serà avaluat:

–       Ser capaços d’analitzar i interpretar un fotomuntatge segons les seves
característiques formals i significatives.

–       Cercar imatges que permetin descriure’s a un mateix (en aquest procés desenvolupen la competència intrapersonal).

–       Seleccionar aquelles imatges que descriuen l’alumne en la seva essència.

–       Tenir destresa en el retoc fotogràfic mitjançant un programa informàtic (desenvolupen la competència digital).

–        Ser creatius a l’hora de desenvolupar els fotomuntatges per tal d’aconseguir la màxima capacitat expressiva de la imatge, ús d’idees innovadores com a eina de comunicació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *