Títol de l’activitat: Fotografia i identitat
Alumnes amb els que es treballarà: 3r d’ESO
Objectiu de l’activitat: l’activitat té com a objectiu fer un anàlisi crític de la pròpia identitat a través de la fotografia. Quantes vegades no haurem vist els alumnes fent-se fotografies a ells mateixos i amb els seus amics, posant cares, fent gestos i mirades particulars? El que pretén aquesta activitat és provocar la reflexió pròpia a través d’aquestes fotografies espontànies que formen part de la seva particular realitat. D’aquesta manera, es procedeix a ensenyar a analitzar, llegir i interpretar imatges que els són properes i amb les que els és fàcil sentir-se identificat.
Fotografies que es treballaran: la presentació introductòria de l’activitat contindrà fotografies de retrats i autoretrats de Ron Galella, Brassai i Arnold Newman, 3 visions diferents:
- Ron Galella: fotògraf que s’ha guanyat el sobrenom de “Papparazzi extraordinari”, i per tant realitza fotografies on l’espontaneitat és la protagonista.
- Brassai: fotògraf hongarès però resident a París, que va fer moltes fotografies de la ciutat i de la seva vida social, per la qual cosa es va guanyar el sobrenom de “L’ull de París”. També va fer moltes fotografies d’artistes amics seus de l’època, com Picasso.
- Arnold Newman: va ser conegut principalment pels seus retrats de personatges de la vida social americana, polítics i celebritats, entre ells també Picasso.
Com es treballarà l’activitat:
“No tomamos fotos con nuestras cámaras sino con nuestro corazón y nuestra mente. La cámara no es más que una herramienta.” Arnold Newman
Com a punt de partida, es mostrarà una presentació que començarà amb una frase del fotògraf Arnold Newman, amb la que es pretén crear un debat introductori entre els alumnes sobre quina imatge és la que ells busquen plasmar en una fotografia.
Seguidament es mostraran exemples de retrats dels 3 artistes anteriorment esmentats. S’explicarà breument la biografia de cada fotògraf i la relació de la seva vida amb la fotografia. D’una manera conjunta amb tota la classe es procedirà a fer el primer anàlisi de les fotografies a partir d’unes preguntes, que buscaran respostes immediates, la primera percepció respecte la fotografia dels alumnes: què es representa i com es representa i quins pensaments suscita.
En dues sessions posteriors, es treballarà en grups de 3 alumnes. Cada grup d’alumnes haurà d’haver triat una fotografia de cada fotògraf (tres en total) i cada component haurà d’aportar a la vegada una fotografia de sí mateix. Es procedirà a analitzar, seguint els criteris de la proposta de Laura Terré (La lectura d’una imatge fotogràfica), primerament les 3 imatges dels fotògrafs. D’aquesta manera es podran veure diferents maneres de treballar a la vegada que ressaltaran les particularitats de cada autor. El primer nivell d’anàlisi serà purament formal (distància, marc –composició, angle –punt de vista, llum). El segon nivell d’anàlisi entrarà en la interpretació del significat de la fotografia en base al que podem veure. Al ser la temàtica del retrat, aspectes com la postura, la mirada, el gest, el context, l’atmosfera o el sentiment ens estaran aportant informació per a poder interpretar-la.
Després d’aquest exercici s’analitzaran les 3 imatges pròpies dels alumnes seguint els mateixos criteris. No només analitzaran la fotografia en sí sinó que l’exercici els farà reflexionar sobre la pròpia acció com a fotògrafs i com a models.
Tant el procés d’anàlisi de les 6 fotografies com les conclusions del grup s’hauran de recollir i exposar davant del grup classe.
Avaluació de l’activitat:
- Capacitat d’observació i anàlisi.
- Capacitat per treballar en grup.
- Poder extreure tota la informació d’una fotografia en base als criteris d’anàlisi donats a classe (distància, marc –composició, angle –punt de vista, llum, interpretació).
- Ser capaç d’interpretar una fotografia analitzant tots els aspectes existents a la imatge.
- Valorar amb sentit crític una obra.
- Ser capaç de comparar i diferenciar l’obra de diferents fotògrafs.
- Ser capaç de valorar amb sentit crític la pròpia obra i la pròpia imatge personal.
- Capacitat de comunicació i de síntesi de la informació recollida en el procés, tant de forma escrita com oral.
- Es valorarà la manera de presentar el treball, el document que acompanyarà l’exposició oral, que posi de manifest aquest procés comparatiu seguit.