Un dels aspectes a tenir en compte i millorar de cara al futur és el treball per competències. És per això que a continuació faré un recull dels aspectes més importants recollits a partir dels continguts aportats al curs.
Per tal que els nois i les noies es preparin per donar resposta satisfactòria als problemes i a les necessitats laborals, socials i personals, les competències fan la seva aparició en l’àmbit educatiu tot complementant les capacitats pròpies de cada àrea.
De la DEFINICIÓ DE COMPETÈNCIA (recollida a l’Annex 1 -paràgraf 2- del Decret 142/2007) se’n destaca la voluntat d’integrar la transversalitat dels aprenentatges i l’ús dels continguts en diferents contextos per resoldre problemes quotidians, laborals, de relació, etc. El següent quadre resumeix les competències bàsiques que requereixen un treball transversal en el procés d’aprenentatge de l’alumnat:
COMPETÈNCIA EN EL TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL
La competència digital està ubicada entre les metodològiques i es caracteritza per tenir un caràcter clarament transversal a totes les àrees. Cal preveure quines activitats es programaran a cada una de les àrees que portin a l’adquisició d’aquesta competència sense oblidar-ne l’avaluació. Pot ser interessant per promoure un ús de l’espai virtual amb un enfocament competencial. El professor Carles Monereo relaciona, en el següent quadre, les competències sociocognitives amb l’entorn virtual:
No hi ha cap metodologia per a l’ensenyament de les competències específica o única, cal
recórrer a diferents estratègies per triar la intervenció més apropiada per a cada casuística.
Tal i com diuen A. Zabala i L. Arnau, les variables que permeten desciure qualsevol proposta metodològica són:
- Activitats o tasques determinades
- Agrupació de les activitats en forma de seqüència
- Forma d’agrupació o organització social dels alumnes a l’aula
- Forma de distribució en l’espai i en el temps
- Sistema d’organització dels continguts
- Ús de materials curricularrs
- Procés d’avaluació
L’ensenyament-aprenentatge per competències passa per la posada en pràctica d’unitats de programació o projectes interdisciplinaris, amb la seqüenciació de continguts fortament procedimentals i actitudinals articulats en seqüències d’activitats programades de tal manera que el conjunt d’una seqüència didàctica inclogui diverses tipologies d’activitats. En el següent quadre es detallen els ítems a partir dels quals es pot descriure una activitat:
Quant a les activitats d’avaluació, cal tenir en compte que han de respondre als objectius didàctics prefixats a la programació, tot i que algunes de les activitats d’ensenyament i aprenentatge també són susceptibles de ser considerades d’avaluació, sempre i quan serveixin per registrar el procés d’aprenentatge de l’alumnat.
Les següents preguntes (Indicadors de riquesa competencial creats per CREAMAT i CDEC), organitzades en dos blocs, poden orientar el professorat sobre el grau en què es cultiven les competències de l’alumnat en les seves activitats d’aula:
1. Pel que fa al plantejament de l’activitat:
- És una activitat que té per objectiu respondre una pregunta? La pregunta pot referir-se a un context quotidià, pot emmarcar-se en un joc…?
- Porta a aplicar coneixements ja adquirits i a fer alguns aprenentatges nous?
- Ajuda a relacionar coneixements diversos dins d’una mateixa matèria o amb altres matèries?
- És una activitat que es pot desenvolupar de diferents formes i estimula la curiositat i la creativitat de l’alumnat?
- Implica l’ús d’instruments diversos com material manipulatiu, eines de dibuix,
programari…?
2. En la gestió de l’activitat:
- Es fomenta l’autonomia, la iniciativa i la creativitat de l’alumnat? (Ajuda a
reflexionar sobre el que fa, raonar-ho, marcar-se objectius personals…) - S’intervé a partir de preguntes adequades més que amb explicacions?
- Es posa en joc el treball i l’esforç individual, però també el treball en parelles o en
grups, que porta a parlar, argumentar, convèncer, consensuar, etc.? - Implica raonar sobre el que s’ha fet i justificar els resultats?
- S’avança en la representació de manera cada vegada més precisa i usant progressivament un llenguatge específic més acurat?
Bibliografia
DIRECCIÓ GENERAL DE L’EDUCACIÓ BÀSICA I EL BATXILLERAT. Currículum i organització [En línia]. <http://phobos.xtec.cat/edubib> [Consulta setembre 2009]
COLL, C. “Las competencias en la educación escolar: algo más que una moda y mucho menos que un remedio”. Aula de Innovación Educativa (2007), núm.161
MONEREO, C. “Internet un espacio idóneo para desarrollar las competencias básicas”. A: Internet y competencias básicas. Barcelona: Graó, 2005
SARRAMONA, J. : “L’aprenentage infinit”. Escola catalana, desembre 2007, núm. 445
VIVANCOS, J. Tratamiento de la información y competencia digital. Madrid: Alianza Editorial, 2008
ZABALA, A.; ARNAU, L. Cómo aprender y enseñar competencias. 11 ideas clave. Barcelona: Graó, 2008