IA: Com podem aplicar aquesta eina a projectes a l’aula

Projecte Classroom sobre ús dels mòbils

Al meu centre hem canviat la normativa d’ús dels mòbils. Fa set anys que estan prohibits al centre. Fins ara veure’l o escoltar-lo, feia que el centre es quedés l’aparell set dies, però els temps han canviat i ara el primer cop tenen una falta greu i passen un dia (cinc hores) fent un treball de conscienciació.

Hem preparat un Classroom amb activitats. El meu company l’ha fet per als alumnes de l’ESO i jo per als de postobligatòria.

Vaig obrir una conversa amb ChatGPT on plantejava els tres objectius de la conscienciació i el resultat em va donar activitats sobre aquests:

  1. la responsabilitat legal en menors de publicar o distribuir imatges fetes sense consentiment o reenviar imatges rebudes que no són seves.

  2. la distracció que pot ocasionar l’ús del mòbil mentre dus a terme una tasca com escoltar al professor a l’aula

  3. entendre i evitar les conseqüències de saltar-se una norma de centre com la prohibició de l’ús dels mòbils.

Vaig aconseguir acotar les activitats i fins i tot vaig introduir els formularis com a eina de treball en cada exercici.

Com jo no tinc la versió ChatGPT 4 no vaig obtenir referències ni exemples.

COPILOT va sortir a la llum just després de fer la recerca amb ChatGPT i vaig voler fer la comparativa: enllaç al document.

Amb Copilot, vaig obtenir les webs de referència i molta més concreció.

És l’hora de fer que l’alumne faci les activitats proposades i veure si estan ben estructurades i obtenim la conscienciació de l’alumne.

Enllaç al classroom


 IMATGES GENERADES AMB MICROSOFT DESIGNER PER A POSAR-LES AL CLASSROOM

Per il·lustrar les tasques o per generar imatges per treballar els exercicis, vaig generar les imatges amb Microsoft Designer


CLASSROOM

Al Classroom on els alumnes trobaran les tasques a fer sobre el tema de manera autònoma.

Qüestionari: https://forms.gle/R1UdJ5NyA5SZHiFa9
Entendre i evitar les conseqüències de saltar-se les normes:
  • Idees: Proposa alternatives positives a l’ús del mòbil a l’aula i raona sobre com podrien millorar l’experiència d’aprenentatge.
  • Saltar-se una norma de centre: Investiga les conseqüències de saltar-se una norma de centre com la prohibició de l’ús dels mòbils. Trobaràs la normativa a l’arxiu adjunt on hi ha la normativa del centre. Fes un cartell explicant la normativa.
  • Normes: Les normes escolars són establertes per mantenir un entorn d’aprenentatge segur i efectiu. La violació de les normes, com la prohibició de l’ús dels mòbils, pot tenir conseqüències negatives.
    Raons de la Norma:

    • Investigar les raons per les quals la prohibició de l’ús dels mòbils està establerta.
    • Examinar com l’ús excessiu pot afectar negativament l’entorn d’aprenentatge.
    • Discutir com l’ús dels mòbils pot afectar la concentració dels alumnes i interrompre les classes.
    • Identificar com aquesta norma contribueix a mantenir un entorn d’aprenentatge centrat.

    Conseqüències de la Infracció

    • Investigar les conseqüències específiques establertes per la violació de la prohibició de l’ús dels mòbils a l’escola.
    • Analitzar com aquestes conseqüències poden afectar l’expedient acadèmic i la relació amb els professors.
    • Explorar casos d’estudi on els estudiants han patit les conseqüències de saltar-se aquesta norma.
    • Analitzar com aquests casos poden ser exemples d’aprenentatge per a altres.

    Estratègies per evitar cometre la infracció

    • Desenvolupar estratègies per comunicar-se amb els professors sobre qualsevol necessitat especial que pugui requerir l’ús del mòbil.
    • Explorar com la comunicació pot ser clau per evitar malentesos.
    • Identificar alternatives positives a l’ús del mòbil a l’aula.
    • Examinar com aquests canvis poden millorar l’experiència d’aprenentatge sense infringir les normes.
Ús de l’ordinador a classe

L’ús de l’ordinador a l’aula pot ser una distracció per als alumnes, especialment si no es fa un ús adequat. És important que els alumnes siguin conscients que l’ús del mòbil pot afectar negativament el seu rendiment acadèmic.
Per evitar aquestes distraccions, els alumnes poden seguir les següents recomanacions:
● No utilitzar l’ordinador per a activitats no relacionades amb la classe.
● No navegar per Internet o xatejar durant les classes.
● No jugar a jocs durant les classes.
● No prendre fotografies o gravar vídeos durant les classes.
Si els alumnes necessiten utilitzar l’ordinador per a activitats relacionades amb la classe, com ara prendre notes o buscar informació, haurien de fer-ho de manera responsable i només quan sigui necessari.

Pla d’acció: Elabora un pla d’acció per evitar distraccions relacionades amb l’ús de l’ordinador a l’aula.  Tens exemple adjunt. Ho pots presentar com a presentació o com a document . Doc

Responsabilitat legal de publicar o distribuir imatges fetes sense consentiment o reenviar

Responsabilitat legal en menors de publicar o distribuir imatges fetes sense consentiment o reenviar imatges rebudes que no són seves.

És important entendre la responsabilitat legal que tenen els alumnes en publicar o distribuir imatges sense el consentiment adequat. Segons la llei espanyola, els menors de 14 anys no poden donar el seu consentiment per a la publicació d’imatges seves, així que és important que els alumnes siguin conscients d’això  Els majors de 14 són ells qui donarien el consentiment.
Si un menor publica o distribueix imatges sense el consentiment adequat, pot estar cometent un delicte. Això és especialment cert si les imatges són sexuals o si són d’altres persones sense el seu consentiment
Per evitar aquestes situacions, els alumnes haurien de ser conscients de les següents recomanacions:
● No publicar o distribuir imatges sense el consentiment adequat.
● No reenviar imatges rebudes que no són seves sense el consentiment adequat.
● Assegurar-se que les imatges publicades o distribuïdes no siguin sexuals o que no siguin d’altres persones sense el seu consentiment.
● Si es rep una imatge que no compleix aquestes condicions, no reenviar-la i informar immediatament un adult responsable. 
adjunt

Consentiment i menors

1.-Elabora un formulari que els ajudi a identificar si una imatge pot ser publicada o distribuïda sense el consentiment adequat i que inclogui:
Una explicació sobre què significa el consentiment i com s’aplica en el context de compartir imatges. Cal destacar la importància de comprendre el significat del “consentiment informat”.
Investigar i discutir l’edat legal a la qual es considera que un menor pot donar el seu propi consentiment.
Discutir els desafiaments en la determinació d’aquesta edat. Utilitza aquesta imatge que ha estat generada per IA per no incomplir cap normativa. Representa que és una foto que una noia ha enviat per wp a una suposada amiga i aquesta la vol compartir.

2.-Desenvolupa un dels punts del pla d’acció d’exemple, per afrontar situacions en què es rebin imatges que no compleixen les condicions adequades.

Conseqüències Legals

Identificar les lleis de privacitat relacionades amb la distribució no autoritzada d’imatges. Cal destacar les diferències en les lleis de diferents països o regions.
Investigar les possibles conseqüències penals per als menors que distribueixen imatges sense consentiment. Explorar casos de la vida real com a exemples.

Exemple pla d’acció        Lleis de privacitat

Prevenció i Educació

Crea contingut en línia com vídeos, articles i infografies que expliquin de manera clara i senzilla les conseqüències legals de determinades accions.


INDICADORS D’AVALUACIÓ

Indicadors per Avaluar el Tema: Responsabilitat Legal en la Distribució d’Imatges

  1. Comprensió del Consentiment:
    • Articula una definició pròpia de “consentiment” i demostra una comprensió clara del concepte.
    • Aplica aquesta comprensió a situacions hipotètiques, destacant la importància del “consentiment informat”.
  2. Coneixement de les Conseqüències Penals:
    • Identifica amb precisió les lleis de privacitat relacionades amb la distribució no autoritzada d’imatges.
    • Demostra coneixement de casos reals i comprendeix les conseqüències legals associades.
  3. Desenvolupament d’Estratègies de Prevenció:
    • Crea un pla educatiu efectiu per a la prevenció de la distribució no autoritzada d’imatges.
    • Destaca recursos i programes que poden ser implementats a l’entorn escolar per educar sobre la privacitat digital.

Indicadors per Avaluar el Tema: Distracció i Ús del Mòbil a l’Aula

  1. Comprendre l’Impacte en l’Aprenentatge:
    • Articula amb claredat com l’ús excessiu del mòbil pot afectar negativament la concentració i el rendiment acadèmic.
    • Demostren comprensió dels estudis i casos d’estudi relacionats amb aquest tema.
  2. Desenvolupament de Estratègies de Gestió:
    • Proposa amb èxit un pla personal de gestió del temps que inclou períodes dedicats a l’estudi sense distraccions del mòbil.
    • Expressa consciència de l’ús responsable del mòbil i presenta alternatives positives.

Indicadors per Avaluar

Responsabilitat Legal en la Distribució d’Imatges

  1. Comprensió del Consentiment:
    • Articula una definició pròpia de “consentiment” i demostra una comprensió clara del concepte.
    • Aplica aquesta comprensió a situacions hipotètiques, destacant la importància del “consentiment informat”.
  2. Coneixement de les Conseqüències Penals:
    • Identifica amb precisió les lleis de privacitat relacionades amb la distribució no autoritzada d’imatges.
    • Demostra coneixement de casos reals i comprendeix les conseqüències legals associades.
  3. Desenvolupament d’Estratègies de Prevenció:
    • Crea un pla educatiu efectiu per a la prevenció de la distribució no autoritzada d’imatges.
    • Destaca recursos i programes que poden ser implementats a l’entorn escolar per educar sobre la privacitat digital.

Indicadors per Avaluar el Tema: Distracció i Ús del Mòbil a l’Aula

  1. Comprendre l’Impacte en l’Aprenentatge:
    • Articula amb claredat com l’ús excessiu del mòbil pot afectar negativament la concentració i el rendiment acadèmic.
    • Demostren comprensió dels estudis i casos d’estudi relacionats amb aquest tema.
  2. Desenvolupament de Estratègies de Gestió:
    • Proposa amb èxit un pla personal de gestió del temps que inclou períodes dedicats a l’estudi sense distraccions del mòbil.
    • Expressa consciència de l’ús responsable del mòbil i presenta alternatives positives.

Indicadors per Avaluar

Evidències d’aula

Punts de millora