Els Departaments d’Educació i de Vicepresidència de la Generalitat de Catalunya, aquest últim mitjançant la Secretaria General de l’Esport, van acordar a finals del 2004 impulsar el Pla Català d’Esport a l’Escola, adreçat principalment a incrementar la participació dels infants i joves en activitats físiques i esportives en horari no lectiu en el propi centre educatiu i, alhora, emprar aquestes pràctiques per a la difusió i educació en valors i per a l’adquisició d’hàbits saludables. |
  |
 |
|
La necessitat del Pla |
|
  |
El Govern de la Generalitat de Catalunya va creure necessària la impulsió d’aquest Pla en base a l’anàlisi d’una sèrie de circumstàncies entre les quals podem destacar les següents: |
  |
 |
Índex molt reduït de participació de l’alumnat en l’esport escolar |
 |
Increment dels hàbits sedentaris i de l’obesitat, amb una incidència preocupant en la població infantil i juvenil |
 |
Demanda social creixent en matèria de salut i benestar |
|
  |
 |
Els objectius del Pla |
|
  |
El Pla pretén posar a l’abast de tots els alumnes de primària i secundària la pràctica d’activitats físiques i esportives, i aprofitar el gran potencial d’aquestes activitats per contribuir a la formació personal i cívica dels nostres infants i joves.
Més concretament, podem destacar els objectius següents: |
  |
 |
Incrementar la participació en activitats físiques i esportives en horari no lectiu de l’alumnat dels centres educatius de primària i de secundària, amb una incidència especial en el col·lectiu de noies. |
 |
Aprofitar el gran potencial educatiu i formatiu de les activitats físiques i esportives, cercant la participació per damunt de la competitivitat. |
 |
Potenciar la funció integradora i de cohesió social de l’esport escolar, facilitant l’accés de tots els nens i nenes a la pràctica esportiva escolar, i en especial dels nouvinguts. |
 |
Contribuir mitjançant la pràctica esportiva a la formació en valors com la tolerància, el respecte als altres i a les regles, la confiança en un mateix, l’esforç de superació, l’autocrítica, l’autonomia, la capacitat de decisió, l’autogestió, la cooperació, el treball en equip, entre d’altres. |
 |
Fomentar la pràctica regular d’activitats físiques i esportives i l’adquisició d’hàbits saludables que contribueixin a un millor benestar. |
 |
Formar joves en els valors ciutadans mitjançant la seva participació activa en la gestió de les associacions esportives escolars de nova creació. |
|
  |
 |
Els agents del Pla |
|
  |
El desenvolupament d’aquest Pla en el territori fa que sigui necessària la intervenció coordinada de diversos agents, entre els quals podem destacar els següents: |
  |
 |
Generalitat de Catalunya, mitjançant els Departaments d’Educació i de Vicepresidència (Secretaria General de l’Esport) |
 |
Centres educatius públics i privats |
 |
Consells Esportius |
 |
Ajuntaments |
|
  |
 |
Els punts claus del Pla |
|
  |
El Pla es basa en una sèrie d’actuacions entre les quals podem destacar les següents: |
  |
 |
Creació de les Associacions Esportives Escolars als centres educatius, amb la participació activa dels alumnes de secundària i de la resta de la comunitat educativa (equip directiu i AMPA), així com d’exalumnes o d’altres persones o entitats del barri. |
 |
Coordinació de les activitats, per mitjà d’un professor/a del centre educatiu, principalment d’Educació Física (amb incentius com la reducció horària i un complement econòmic). |
 |
Col·laboració entre el centre educatiu, l’ajuntament i el consell esportiu corresponent. |
 |
Dinamització per part dels líders del centre educatiu o del barri. |
 |
Oferta d’activitats físiques i esportives que responguin als interessos i demandes canviants dels nois i de les noies. |
|
  |
 |
El calendari del Pla |
|
  |
Durant el curs 2005-2006 es va porta a terme la fase pilot del Pla en un centenar de centres educatius, majoritàriament públics i de secundària, amb el calendari següent: |
  |
 |
Selecció dels centres pilot (gener-abril 2005). |
 |
Presentació del Pla Experimental a la premsa, a les diferents entitats implicades i als directors/es dels centres pilot (maig-juny 2005). |
 |
Jornada formativa amb els coordinadors/es d’Esport a l’Escola designats/des pels directors/es dels centres pilot (juny 2005). |
 |
Enquesta-recopilació de dades dels centres pilot (juny 2005). |
 |
Constitució de les Associacions Esportives Escolars (AEE) als centres pilot (juny-setembre 2005). |
 |
Formació dels dinamitzadors d’esport a l’escola (líders) dels centres pilot (estada del 5 al 9 de setembre). |
 |
Realització de les activitats físiques i esportives en horari no lectiu, per part de l’AEE, l’AMPA o del consell esportiu corresponent (curs escolar 2005/2006). |
 |
Valoració de la fase pilot (juny-juliol 2006). |
|
  |
Al curs 2006-2007 es va prioritzar la incorporació dels centres públics de secundària (IES) de Catalunya, i es va incrementar el nombre de centres participants fins a 432 (297 IES, 105 CEIP, 28 concertats, 1 centre d’educació especial, 1 centre de menors).
Per al curs 2007-2008, l’objectiu és continuar prioritzant la parcipació dels centres públics de secundària |
|
  |
 |
Implicació dels centres educatius |
|
  |
La implicació dels centres educatius que volen participar en el Pla és la següent : |
  |
 |
Manifestar la voluntat de participar en el Pla Català d’Esport a l’Escola |
 |
Nomenar un/a professor/a del centre com a coordinador/a del programa al centre:
– A secundària, preferentment, un/a professor/a d’Educació Física
– A primària preferentment el mestre especialista d’ EF de l’escola. |
 |
En el cas dels centres de secundària o concertats, comprometre’s a crear l’AEE com a entitat que farà possible el desenvolupament del programa, d’acord amb els objectius del projecte educatiu de centre. |
 |
En el cas dels centres de primària públics, comprometre’s a crear l’AEE o la SEA (Secció Esportiva de l’AMPA), com a entitat que farà possible el desenvolupament del programa, d’acord amb els objectius del projecte educactiu del centre. |
 |
Facilitar la participació del coordinador/a i dels dinamitzadors/es d’esport a l’escola en sessions de formació destinades a millorar la qualitat d’aplicació del Pla. |
 |
Establir una col·laboració directa amb el consell esportiu de la comarca i amb l’ajuntament corresponent per portar a terme actuacions coordinades envers l’Esport a l’Escola. |
 |
Demanar el suport econòmic del Consell Català de l’Esport per portar a terme les activitats que es programin. |
 |
Comprometre’s a lliurar tots els documents que es demanin des de la Comissió Permanent del Pla. |
|