Implicacions del context familiar:
La consecució dels objectius educatius per part de l’alumnat no depèn únicament de l’escola. La família té un paper important. Alguns factors que poden facilitar l’aprenentatge són:
-
Els missatges mitjançant els quals la família subratlla què s’ha de valorar i què no.
-
La manera com responen davant els èxits i fracassos dels seus fills i filles. Aquestes reaccions subratllen també què és el que es valora i el que està en joc, i influeixen en les actituds dels infants davant l’aprenentatge i en la seva autoestima i equilibri emocional.
-
La manera de relacionar-se amb el centre. Millor no deixar escrit cap desacord amb el centre en una agenda i millor parlar amb el professorat per a sentir totes les versions, sense “desqualificar” la tasca docent davant l’alumne. Es pot estar en desacord i es pot compartir, sempre entre adults en la mesura del possible, ja que cal que el vostre fill tingui confiança en nosaltres per a que la seva actitud no el perjudiqui.
-
El grau en què ajuden els seus fills i filles en l’aprenentatge escolar de manera directa (assessorant-los, ajudant-los a fer servir l’agenda per anotar i fer les feines, etc.) o indirecta (creant contextos que els indueixen a estudiar i que eviten que es dediquin a altres activitats).
-
El model que s’ofereix als fills, amb el seu propi comportament, respecte al valor d’aprendre, les maneres com s’afronten les dificultats, les estones de lectura, etc.
-
Les problemes de tipus econòmic, social i de convivència que es plantegen din del nucli familiar.
-
L’actitud que es mostra davant les necessitats dels fills i que es manifesten en les maneres com hi interaccionen.