JOCS DE TAULA: PARXÍS

El parxís es un joc de taula molt similar al Ludo. Es juga amb 1 dau i 4 fitxes per a cada un del jugadors de 2 a 4, tot i que també hi ha taulers per a 6  o 8.  L’objectiu del joc és que els jugadors portin  totes  les peces  des de la sortida fins a cada casa. El primer que ho aconsegueixi serà  guanyador.

TERMINOLOGIA  DEL PARXÍS

Les quatre caselles de color  groc verd  blau vermell s’anomenen  cases. Les caselles rectangulars  de color groc, verd,  blau i vermell i enumerades que hi ha al costat de cada casa s’anomenen  sortides. No hi pot haver més de dues fitxes en una casella on ja hi ha una altre fitxa enemiga, la mata i aquesta retorna a casa. Hi ha caselles segures on no es poden matar les fitxes.  Hi ha una excepció: en la casella de sortida d’un jugador si hi ha dues fitxes de casa amb un 5 mata l’ultima fitxa enemiga en arribar. Quan es mata una fitxa enemiga s’avancen 20 caselles i quan una de les pròpies completa el recorregut entra a casa se’n mouen 10. Si dues fitxes del mateix color estan a la mateixa casella formen  una barrera i no se les pot  matar. Una barrera  no es pot travessar. Les barreres s’han de trencar obligatòriament.

ALGUNES REGLES

Per comença a jugar cal tenir cinc al dau. Desprès caldrà un altre cinc per treure les fitxes de casa. No es pot moure tenint fitxes a casa quan es treu un cinc ni moure les fitxes de casa sense treure un cinc. Existeix una  variant on tots els jugador comencen amb una fitxa a la sortida per accelerar l’inici. Els jugadors per torns van tirant el dau i mouen la fitxa que prefereixin, es torna a tirar però als 3 sisos l’ultima fitxa moguda està morta, excepte si aquesta es troba en una casella del  camí. Quan no es tenen  fitxes  a casa es mouen 7  caselles. Quan el dau marca un sis una altra regal estableix que es poden moure 12 caselles en  cas que el dau marqui un sis. Les caselles rectangulars grises o marcades amb un altre color s’anomenen caselles  segures i les fitxes que hi hagi a dins no poden ser  capturades. Les caselles triangulars de color del centre  del taules  s’anomenen metes. Dues fitxes del mateix color a la mateixa casella formen barrera. Es captura o mata una fitxa quan una fitxa d’un altre color va a la mateixa casella que una altra. La fitxa que captura ha d’avançar 20 caselles.  La fitxa capturada va a casa.

Redactat per l’Ansatou Diao (3rESO).

 

Aquest article ha estat publicat en aula d'acollida, General, girona, ins santa eugènia, institut santa eugènia, Jocs tradicionals. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *